330d M sport

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Rico

330d M sport

Bericht door Rico » 27 okt 2009, 00:14

Een paar "leuke" ritjes gemaakt met de 330d, als eerste wat blijven het fijne auto's die e46's. Het is ondertussen mijn 5e e46 en ik heb tussentijds 2 e90's gehad, maar ondanks dat die de betere zijn tov de e46's heeft de e46 nog niets van zijn charme voor mij verloren. In het prijssegment waar ik nu de 330d heb gekocht is ook redelijk wat e90 aanbod, zelfs met 6 cylinder motoren. Maar toch heel bewust weer voor een e46 gekozen, gewoon omdat ze erg goed zijn, "harde" auto's waar ik altijd met plezier in vertoef.

De huidige e46 330d is voorzien alle e46 luxe die je kunt wensen, mooie sportstoelen met alcantara/stof bekleding, M sportstuur, carbon achtige lijsten, satnav (wel wat verouderd) bluethooth, harman & kardon, zwarte hemel. En uiteraard het M sportpaket rondom. Wat het in mijn ogen nog steeds een van de mooiste sportsedans maakt. Ik blijf erbij de klasieke e46 lijnen behoren nog steeds tot het mooiste wat BMW in het verleden heeft ontworpen. Wat ik wel een beetje ga missen is het open dakje zoals ik in de Compact had. Maarja je kunt niet alles hebben toch? Paar kleine dingetjes. Een I pod aansluiting moet er in en een nieuwe DVD navigatieschijf want de huidige is van 2004, wel wat achterhaald. Ook staat 18 inch nog op het verlanglijstje, maar gek genoeg past de huidige velg wel goed in het geheel. Eerst even aankijken.

Dan het rijden, de zitpositie is zoals altijd uitstekend in een e46, je kunt de perfecte zitpositie samenstellen. De automaat, ben nooit een automaat rijder geweest, laat staan een automaat liefhebber. Maar ergens zie ik wel een gaatje voor mezelf om een automaat liefhebber te worden, ik kan het nu al wel waarderen. Het zal de leeftijd wel zijn, richting de 40 vroeger vond ik mijn vader al een oude *piep* op deze leeftijd nu moet ik er zelf aan geloven.. De automaat schakelt heel mooi vloeiend op en neer, veel vloeiender dan de SMG bak in de M5 in automaat stand. Dat heeft ook alles met het karakter te maken, maar vooral met de hardware matige inrichting, een SMG bak is feitelijk geen automaat maar een handbak met automatische ontkoppeling. In tegenstelling tot de M5 heb ik met de 330d niet echt de behoefte om handmatig aan de pook te lopen leuren.

De motor en dan gelijk de combinatie met de automaat natuurlijk. Zo'n 3 liter diesel voelt heel krachtig aan, ik weet een beetje een vals gevoel, maar de feitelijk indruk is toch serieus indrukwekkend. Met de M5 ben ik echt wel wat gewend, en eigenlijk zou ik niet onder de indruk moeten zijn van een slechts 204pk dieseltje. En toch ben ik dat enigzins wel. De trekkracht in het werkbare gebied voor een diesel lijkt wel ohne ende door de combinatie met de automaat. De overgangen zijn erg vloeiend en doortrekkend tussen de 2000 en 4500 toeren lijkt de combi maar te gaan en te gaan, met toch best een forse snelheids beleving. Met de nadruk op beleving omdat de pure snelheid moeilijk in te schatten is, ja oke je ziet de snelheidsmeter zeer vlot oplopen maar dat wat ook bij de 325ti zo, mischien nog wel sneller. De 330d voelt een stuk sneller aan dan de 325ti terwijl die op papier de snellere auto is. Nouja ook allemaal niet zo belangrijk maar op de snelweg tussen de 100 en 180 hoef je je nergens druk om te maken, tenzij het echt een snelle rakker is die je tegenkomt. Ik kan me goed voorstellen dat mensen helemaal lyrisch zijn van een dikke diesel met automaat, niet dat ik lyrisch ben, (want ik hoef maar even aan de M5 te denken,) maar ik ben zeker dik tevreden. Meest opvallend is toch de katapult achtig versnelling vanaf 2500 toeren, wel heel kort, maar toch, het is ook wel weer leuk op een bepaalde manier.. uiteraard allemaal na het ellendige turbogat, want dat merk je natuurlijk wel gelijk. Maarja je kunt ook niet alles verwachten.

Al met al laat de motor en automaat de e46 als een dikke (lees; een klasse hoger) auto overkomen op je als bestuurder. De 330d is trouwens alles behalve een lichtgewicht, met een RWD gewicht van 1530 kilo is die zelfs 60 kilo zwaarder dan een e46 M3 en "maar" 200 kilo lichter dan de M5. Toch weet de auto goed om te gaan met dat gewicht, geen gooi en smijt auto, maar wel een uitstekende en directe besturing, en een onbesproken onderstel. Gewoon erg goed en doet eigenlijk niet veel onder tov een e46 M3 onderstel. Geen nerveus rijgedrag, om die reden zou ik de wielen niet hoeven te switchen voor smallere banden. Vlot mini rotondes pakken vreet die best goed, doet wat dat betreft totaal niets onder voor de M5, maarja die heeft toch al een haat liefde verhouding met minirotondes.

Al met al denk ik dat ik in de praktijk straks tevreden zal zijn met de e46 330d, een hele mooie en nette e46, die ingesteld is op kilometervreten, of dat er mee gaat gebeuren hangt allemaal van de dagelijkse omstandigheden af. De combi met de M5 is denk ik voor mezelf ook een goede combi. De M5 blijf ik op deze manier speciaal vinden, en elke rit daarin zal een feestje moeten blijven, daarnaast zal ik me niet hoeven te ergeren aan de 330d, want eigenlijk valt er niets over te ergeren. Sterker nog, wie weet ga ik deze combi in de praktijk zodanig waarderen, dat er in de toekomst altijd minimaal 1 dikke 6 cylinder diesel met automaat op de stoep zal staan.

Ik moet nog wel even zeggen dat ik een 6 cylinder diesel een zo veel beter lopende motor vind dan een 4 cylinder diesel van BMW. De maand rijden in de 320d staat me nog vers in het geheugen. En dan vind ik het verschil toch wel heel erg groot, de mooie loop van een 6 cylinder atmo heeft de 330d niet, maar het is een goed alternatief om er dagelijks mee te leven danwel plezier van te hebben, en dat lukte me met de 320d maar ook indertijd met de 120d 4 cylinders niet.

Voor wat betreft het fotogebeuren, hierin heb ik geen bijdrage geleverd, behalve dan het afstaan van de auto, alle credits gaan uit naar Martijn Koevoets.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kappi

Re: 330d M sport

Bericht door kappi » 27 okt 2009, 00:30

schitterende auto en ook echt schitterende foto's :love: :amen: zo'n fotoshoot mag van mijn auto ook wel eens worden gemaakt haha
E46 sedan! mods: | xenon 6000K | rondom smoke | LED backlights | 3-3,5cm verlaging | 18" M rims | M short pook | half lederen sportinterieur |

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 27 okt 2009, 07:49

Wauw, die laatste foto :p

gekke mac

Bericht door gekke mac » 27 okt 2009, 08:03

+1 :amen:
Verrek, BMW rijd toch ook wel lekker!!!

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 27 okt 2009, 08:20

Mooie intro van je "dieseltje" Rico, goed te lezen dat je deze verkiest boven de E9x :>

Laat je de M5 ook eens zien? Daar is nu alle plek voor op het Portal

de bewerkingen van de foto's vind ik niet zo mooi, het onderwerp daarentegen :~
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 27 okt 2009, 09:03

Opt1mus schreef:de bewerkingen van de foto's vind ik niet zo mooi, het onderwerp daarentegen :~
+1, beetje te gemaakt zeg maar... Had hij bij de foto's van de M3 van Niels ook al last van... :(

Wel supermooie auto, sedan met M-pakket is gewoon heerlijk :)

Mac

Bericht door Mac » 27 okt 2009, 09:16

Erg mooie wagen :W Veel plezier ermee! Zal wel genieten worden ;)

Richel88

Bericht door Richel88 » 27 okt 2009, 09:42

Ik sluit mij 100% aan met jouw bevindingen, 330D A rijd geweldig..verder niets aan toe te voegen :amen:
Afbeelding
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |

edmundo

Bericht door edmundo » 27 okt 2009, 12:59

vind het een mooie fotoshoot geworden, die laatste is super :) :duim:
There's a BMW in your future!

Dnl

Bericht door Dnl » 27 okt 2009, 14:05

Zeer mooie Sedan Rico! :duimen: En fijn leesvoer! |p

Misschien de M5 ook eens showen op het E60Forum.nl? (zie BMW E6x bovenin).

Danishbmw

Bericht door Danishbmw » 27 okt 2009, 15:50

Mooie auto, vooral die laatste foto is ech top (lekker he achterwielaandrijving) ;)
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

Lexie

Bericht door Lexie » 27 okt 2009, 18:20

Wat een mooie sedan zeg! en de introductie + foto's :amen:

Farl

Bericht door Farl » 27 okt 2009, 20:49

Ik heb eerlijk gezegd niet je hele verhaal gelezen, je foto's vroegen gelijk om mijn aandacht. Echt super mooi! :amen:

Bob.

Bericht door Bob. » 28 okt 2009, 18:11

lekkere 330d, staat gegarandeerd mooi naast de M5 op de oprit :~

Niels

Bericht door Niels » 29 okt 2009, 19:11

Ik heb er even in mogen rijden maar een echt top ding is dit :P Zo'n :///m: pakket staat toch wel errug goed op een E46 :amen:

Martijn heeft wel een bepaalde stijl van fotograferen en die moet je idd aanspreken. De laatste foto is erg goed gelukt imho. De auto staat stil en aan de andere kant hebben ze de krik er onder gezet om em iets over te laten hellen ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”