Koelsysteem E36

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
MiG

Koelsysteem E36

Bericht door MiG » 15 okt 2009, 15:07

Hallo heren Techneuten,

Even een vraagje van een nieuweling op dit forum, hopen dat jullie mij ermee kunnen helpen.
Zoals bekend bij de M43 wil 't nog wel eens voorkomen dat het plastic verbindingsstukje tussen 't blok en de koelvloeistof retourleiding door ouderdom scheurt. Zo laatst ook bij mijn E36. Geen ramp, effe naar de dealer, voor 10,- zo'n koppelstukje, effe ertussen gezet, klaar. Omdat ik tijdelijk (had geen koelvloeistof bij de hand) het systeem heb bijgevuld met water, zit er nu een mix van leidingwater en (oud) koelvloeistof in 't systeem.

Niet ideaal ivm roestvorming enzo. Nu wil ik m'n systeem doorspoelen en opnieuw vullen. Wie heeft hier tips / tricks / handleiding voor? Hoe spoel ik t systeem correct door? Zitten er meerdere ontluchtingsventieltjes, naast diegene op de radiator?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Gr.

Michael
p.s. 1996-er 318i
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fransb

Re: Koelsysteem E36

Bericht door Fransb » 15 okt 2009, 21:44

Hallo,

hier nog een berichtje van een nieuwkomer op het forum, ik zal mij zometeen ook even voorstellen op het daarvoor bedoelde gedeelte.

Ik heb een vraag die aansluit bij de vraag van MiG. Ook bij mijn BMW (316i, 1995) is laatst de koelwaterflens van de retourslang gescheurd. Deze heb ik vervangen en het systeem weer bijgevuld met koelvloeistof. Het systeem bouwt nu weer druk op dus er kunnen geen lekken meer zijn. Hiermee dacht ik het probleem goed verholpen te hebben. De auto rijdt weer goed, totdat ik in de file kom. Dan loopt de motor al snel warm, na een tijdje zelfs tot in het rode! Dit is natuurlijk niet de bedoeling, maar ik weet niet hoe ik dit moet verhelpen.

Een aantal dingen waar het misschien aan kan liggen:

- Temperatuursensor
- Radiateur?
- lucht in het systeem?

Kan het zijn dat de temperatuursensor kapot is gegaan bij de hoge temperatuur die optrad toen de flens was gescheurd? Als dat zo is, kan iemand me dan uitleggen waar ik deze sensor precies kan vinden en hoe ik dit kan testen. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat dit het probleem zou kunnen zijn, maar ik weet niet waar de sensor zich bevindt. Of is dit typisch een probleem voor de professional?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties. Ik hoop snel weer met een gerust hart de weg op te kunnen.

Groet,
Frans

Remmie

Bericht door Remmie » 16 okt 2009, 12:53

@Frans,

Is je koelvloeistof pijl in orde? Meestal heb je na het vervangen van koelvloeistof luchtbellen in je systeem.
Als je rijd kunnen die luchtbellen eruit gaan, maar staat je niveau te laag. Zeker nadat je even de verwarming aangezet
hebt kan je koelpijl dalen.

Met rijden heb je dan nog koeling, maar als je stil staat geen rijwind en dus problemen.

Dus even dubbelchecken of je niveau (bij koude motor) in orde is.

Fransb

Bericht door Fransb » 19 okt 2009, 20:10

Het probleem is dat bij mij het koelvloeistofpeil altijd vrij laag staat in het expansievat, waardoor je niet goed kunt zien of er weinig in zit. Waar dit aan ligt weet ik niet.

Desalniettemin zeker het proberen waard om er nog wat bij te gooien, stom eigenlijk dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Afgelopen vrijdag dus gedaan en in het weekend in totaal ongeveer 300 km gereden, met af en toe goed de verwarming open. Onderweg geen problemen. Ik ben nu ook geen files tegengekomen, maar na een flink stuk over de snelweg heb ik even heel rustig door de stad gereden en bij het parkeren de motor ook nog even laten lopen en de temperatuurmeter bleef netjes op 12 uur :)

Deze week dus nog maar eens proberen en als ik iets meer tijd heb ook na het goed warm rijden de motor een kwartiertje rustig laten lopen (file simuleren ofzo), maar ik heb goede hoop.

In ieder geval tot zover heel erg bedankt Remmie :amen:

Cliff

Bericht door Cliff » 13 jan 2010, 16:02

Hallo Michael, normaal gesproken stellen wij ons altijd voor alvorens we met vragen komen. Dit kan in het daarvoor bestemde ''Stel jezelf voor'' topic. Daar kun je ook een paar foto's van je auto kwijt ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”