Woofer op orgi radio

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
Dominic-Breda

Woofer op orgi radio

Bericht door Dominic-Breda » 06 aug 2009, 12:41

Ik wil gelijk in mijn auto het audio aan gaan pakken,
Nu wilde ik 2 goede achterspeakers gaan kopen + iets zodat ik een versterker aan kan sluiten om de woofer aan te sturen. (schijnt een high/low pass filter te zijn ofzo)
Nu vertelde iemand mij dat ik dan de 2 achterspeaker kabels naar achter moet doen en dan via tulip naar de versterker.
Dus waren dan alle 4 de speakers aangesloten + de woofer.
Nu was ik dus net in de winkel en die vertelde mij dat het HEEL moeilijk word om passende achterspeakers te vinden vanwege de inbouwdiepte.....
En kwa woofer het ook lastig werd omdat je dan de speakers waar je de kabels van pakt moet laten vervallen en die dan naar dat filter moet doen.
Dus dan heb ik allleen voorspeakers en een woofer -_-

De enigste mogelijkheid was om een andere radio (klapscherm ofzo) te nemen, en heb je dus gelijk een wooferuitgang.
Maar dit wil ik het liefste niet, wil met der tijd voor de 16:9 gaan en nu nog tijdelijk met de pijlnavigatie radio blijven rijden.

* Iemand een goede oplossing voor de woofer ?
* En voor VETTE achterspeakers ?

THNX ;) :///m:
Mijn :///m:

SantraxNL

Re: Woofer op orgi radio

Bericht door SantraxNL » 06 aug 2009, 19:35

Qua maten kan JBL en Audio System dat ik weet. Ik ken zelf alleen niet de kwaliteit van Audio System, maar qua specs kunnen ze er aardig mee door.
Ikzelf ga binnenkort ff kijken bij dealer in DH voor audio system. Eigenlijk omdat het pasklaar is. Ik ben geinteresseerd in een blaupunkt versterker en dan de THA serie. Weer eigenlijk gemakzucht, maar vond het ook wel een mooie oplossing. Bij deze versterker leveren ze adaperkabels die aangesloten kan worden op je std huidige audiosysteem (dat betekent radio en huidige speaker bekabeling behouden). Ik ga zelf ook voor een subwoofer ( geen id welke), het type versterker wordt dan Blaupunkt THA 555. Met de 50watt RMS rondom en 200watt sub moet ik toch wel aardig uit de voeten kunnen.

Wat woofer betreft moet je eigenlijk afgaan op je smaak en muzieksoort. 10 - 12" zie je vaker voor club/house, de woofer is wat sneller. > 15" wordt zwaarder en zal beter uitkomen met rap/rnb.
Laatst gewijzigd door SantraxNL op 06 aug 2009, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
...Float Like a Cadillac, Sting Like a Beemer...

Dominic-Breda

Bericht door Dominic-Breda » 06 aug 2009, 19:40

SantraxNL schreef:Wat woofer betreft moet je eigenlijk afgaan op je smaak en muzieksoort. 10 - 12" zie je vaker voor club/house, de woofer is wat sneller. > 15" wordt zwaarder en zal beter uitkomen met rap/rnb.
Daar ging het niet echt om :)
Maar hoe ik de woofer spelend op mijn orgi radio krijg ;)
zonder dat ik speakers hoefg in te leveren

SantraxNL

Bericht door SantraxNL » 06 aug 2009, 19:41

Heb em al aangepast ;)

Dominic-Breda

Bericht door Dominic-Breda » 06 aug 2009, 19:55

nja weet je wat het is, ik heb al een DLS A3 versterker + een 12" DLS woofer.
Dit was echt super duur spul en werkt ook echt geweldig, en dit zou ik er weer graag in willen.
Dus moet iets van een kastje zijn dat mijn versterker kan aansturen.
Laatst gewijzigd door Dominic-Breda op 08 aug 2009, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

SantraxNL

Bericht door SantraxNL » 06 aug 2009, 20:11

aha, een monoamp. Dan zou ik idd het aftappen van je achterspeakers (links en rechts) met een high/low converter, dus van speakerkabel naar tulp. Wel zo dicht mogelijk bij de versterker om zo min mogelijk storing te krijgen.

Dominic-Breda

Bericht door Dominic-Breda » 06 aug 2009, 20:15

hij zegt dat ik dan mijn speakers niet moet laten werken dus de speaker kabels gelijk in de filter, maar dan heb ik geen achter speakers meer.

Hij vertelde als je ze gaat aftappen dus dat de speakers blijven werken dat je dan op 8ohm gaat zitten -_-
en dus alles kapot gaat :roll:

maar een kennis van mij heeft een a4 cabrio met een orgi radio en die heeft het wel afgetapt :z

SantraxNL

Bericht door SantraxNL » 06 aug 2009, 21:04

Heeft hij ook een monoblok? Of versterkt de versterker alle speakers? Ik zou het niet weten of beide kan?!

Dominic-Breda

Bericht door Dominic-Breda » 07 aug 2009, 08:59

hij versterkt alleen de woofer.

Marvin 328iT

Bericht door Marvin 328iT » 08 aug 2009, 16:10

Je achterspeakers zijn niet belangrijk....
Je moet gewoon zorgen dat je voor een goede composet hebt(versterkt), en een sub(versterkt)...dat is je basis!
En geloof me, als je dat goed hebt afgesteld dan mis je echt je achterspeakers niet.
Achterspeakers kan je ook zacht laten meespelen (op je radio bijv.) als rear-fill

gr.
Marvin

Dominic-Breda

Bericht door Dominic-Breda » 08 aug 2009, 16:20

nja ik wil alle 4 de speakers gewoon over de orginele radio laten gaan (dus niet versterken)
En de woofer wel versterken, maar ja geen wooferuitgang op de orgi radio.
Dus hoe krijg ik de woofer spelend ?

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 08 aug 2009, 16:53

check ff deze: http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f=37&t=7221

daar staat mijn verhaal. Alleen zou je dan of 2 covertors moeten plaatsen of met tulpsplitters moeten gaan werken.

Ook ff zoeken in de ice afdeling gaat je cker helpen. Hier zijn echt al 10 onderwerpen over en daar kan je echt alles vinden.
Het is in jouw cituatie cker mogelijk. Ik heb het namelijk zo draaien als dat jij wil hebben. (alleen met niet-oem speakers)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Dominic-Breda

Bericht door Dominic-Breda » 08 aug 2009, 17:03

klinkt mischien lomp maar snap er echt helemaal geen k*t van -_-
wat is nou een convertor ?
En waarom zou ik er 2 moeten ?
En blijven dan alle 4 de speakers het gewoon doen ?

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 08 aug 2009, 18:10

Je radio heeft 4 speakeruitgangen. dat is dan dus 4 x plus en min. dus 8 draden.
Elke speaker heeft 1x plus en 1x min nodig. ff voor de duidelijkheid.
Dit signaal wat door deze draden heen gaat noemt men het high signaal. Simpelweg omdat het voltage door deze draden hoog is. (12 tot 6 volt)
Als je deze draden gaat gebruiken om een versterker mee aan te sturen noem je dit het high input signaal.

De meeste versterkers werken met low input. Low staat voor lager. Dit signaal heeft dan ook een lager voltage. 1,5 tot 4,5 volt (als voorbeeld)

Je bergijpt zelf dat je versterker het niet gaat snappen als je gaat aansturen met een high signaal terwijl je low moet hebben. Dit moet je dus omzetten.
De conventionele after market radio's hebben bij de betere modellen al een Low output (low uitgang voor directe koppeling op de low input van je versterker)
Helaas is het bij de indashradio's niet voorbereidt om versterkers after market in te bouwen. Je zal dus gebruik moeten maken van je speakerdraden om andere apparatuur aan te sturen. Oftewel je gebuikt het High output signaal.

Als je versterker over een high input signaal beschikt (heel vaak niet, maar sommige modellen hebben dit wel) is het heel makkelijk om je luidsprekers te versterken. Je haalt de draden van je speakers af en verlengt deze naar je versterker toe. Zo zorg je er voor dat je versterker het signaal krijgt dat hij moet versterken. :)
Dit doe je 1x voor het linker signaal en 1x voor het rechter signaal. (linkerkant en rechterkant van de auto.)
De versterker kent uiteraard ook outputsignalen. Hier sluit je speakerdraden op aan die richting je speakers gaan.
Heb je nu een 4 of 5 kanaals versterker dan betekent dit dat je 4 of 5 speakers aan kunt sturen. 1 kanaal is in principe 1 speaker.

Je hebt nu dus als het ware 2 kanalen gebruikt om je versterker aan te sturen (de muziek die je speelt moet versterkt worden) Heb je een 3, 4 of 5 kanaals versterker dan lust de versterker intern de input door zodat niet 2, maar alle kanalen input hebben.

De versterker heeft naast input ook spanning nodig en een remote. De spanning spreekt voor zich. + is plus van je accu en - is min van je accu. Hij moet toch ergens de energie vandaan halen om te kunnen versterken. ;)
De remote is nodig als aan en uit knop. (simpel) Deze reageert op een spanning. Staat er spanning op dan gaat de versterker aan en geen spanning is dan vanzelfsprekend uit. Logisch, omdat je accu niet het ewige leven heeft als er continu een versterker aan staat. Deze remote (12 volt) kan je afpakken vanachter je radio. Er zit hier altijd wel een contactgeschakelde draad voor.

tot zover high input.

Heeft je versterker geen high input, dan kan je dus alleen aansturen met een low input signaal.
Aangezien je deze niet op je radio hebt zitten zal je deze dus moeten creeëren. Dit kan d.m.v. high/low convertors.
Het woord zegt het al. Je converteert het high signaal naar een low signaal.

Dit is een kastje waar 4 draden in gaan. 2x + en 2x - eigenlijk hetzelfde als de high input van bovenstaand verhaal.
Als uitgang heb je nu een low output. Hier kan je een 2 aderige tulpkabel op aansluiten. Deze heeft twee stekkers. Elke stekker is dan 1 kanaal, dus staat voor 1 speaker. Dit kan omdat de stekker 2 polig is. De stekker bevat dus 1x + en 1x-

Deze kabel trek je naar je versterker en sluit je aan. Het aansluiten van de voeding en speakers blijft dan hetzelfde. Uiteraard moet je vanaf je versterker dan nieuwe kabels naar je speakers trekken. De oude komen te vervallen.
De versterker wordt dus tussen je radio en je speakers gekoppeld.

heb je em zo????
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Dominic-Breda

Bericht door Dominic-Breda » 08 aug 2009, 18:24

oke dan, thnx voor de super uitleg !
Om deze versterker gaat het trouwens : http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_6
Dan zullen we eens aan de slag gaan als de auto terug is van de spuiter ;D

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”