achterklep (heel) zwaar omhoog

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
philipelias

achterklep (heel) zwaar omhoog

Bericht door philipelias » 12 jan 2026, 20:03

Goedenavond!

Ik heb een probleem met mijn 3 touring uit 2009 (E91). Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

De achterklep gaat heel moeilijk open. Dit is steeds erger geworden en inmiddels moet ik echt met 2 handen de klep omhoog tillen. De achterklep weer dicht doen gaat overigens heel makkelijk.

Het ligt voor de hand dat het iets is met de gasveren die de klep omhoog houden. Alleen wat ik vreemd vind, en daarom hier mijn vraag, is dat als ik de achterruit los open doe, deze zowel zwaar omhoog gaat als zwaar naar beneden gaat. En de achterruit maakt geen gebruik van de gasveren die de achterklep omhoog duwen.

Zijn dit 2 losse problemen? Of is het misschien toch 1 probleem dat beide veroorzaakt?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Bij voorbaat dank!

Philip

Dreier-reihe

Re: achterklep (heel) zwaar omhoog

Bericht door Dreier-reihe » 12 jan 2026, 21:48

Hoi,

ik denk dat dit twee losse problemen zijn, het raam van mijn E91 gaat wel soepel open en dicht (is een scharnier), maar mn klep gaat heel zwaar (gasveer). Daarom heb ik twee OEM gasveren besteld deze week (partnr 51247127875), moet ze nog monteren.

De reden dat ik voor OEM gekozen heb en niet voor de goedkopere OE veren van bijvoorbeeld Stabilus is omdat BMW specifieke eisen stelt aan het gedrag van de gasveer, en je daarom daarmee het beste af bent. Just my 2 cents.

Overigens is het altijd netjes om je even voor te stellen.
Never underestimate the power of a BMW!

philipelias

Re: achterklep (heel) zwaar omhoog

Bericht door philipelias » 13 jan 2026, 00:35

Dankjewel voor je reactie!

Philip

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”