318i N42B20 advies gevraagd

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
viercylinderstoornis

318i N42B20 advies gevraagd

Bericht door viercylinderstoornis » 03 jun 2025, 15:04

Ha, zoals in mijn voorstelpost te lezen is, ben ik tamelijk recent in het bezit gekomen van een E46 318i (N42B20), +-200.000 km. Toen ik 'm kocht, waren er in retrospect al aanwijzingen van een lekke koppakking (bubbels in expansievat stationair; zoetige geur van de uitlaat) en elektrische problemen. Echter kwam de verkoper betrouwbaar over en verzekerde hij mij er meermaals van dat ik meteen kon rijden met de BMW en er voor een lange tijd géén grote beurten nodig waren. Ik moest en zou die BMW hebben...

Vervolgens heb ik driemaal stilgestaan (voor verschillende redenen op verschillende dagen) op de snelweg en maar eens naar een monteur gebracht die heel bekend zou zijn met E46'jes om zijn oordeel over de auto te vragen. Deze heeft de accu en alternator vervangen om de auto lopende te krijgen maar daarbuiten jammer genoeg niet veel gedeeld wat betreft andere punten van de auto.

Daarnaast heb ik met mijn vader ook het oliefilterhuis vervangen. Toen bleek een terugslagklep opengehouden te worden door vrijwel doorzichtige en zwarte stukjes plastic, toevallig dezelfde kleuren als de kettinggeleiders...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu het wat beter weer is om buiten te werken, ben ik er zelf mee aan de slag gegaan. Op basis van APK-afkeurpunten (slecht werkende verlichting voor en achter en lekkende uitlaat) ben ik begonnen met de aardpunten te checken omdat er problemen waren met de lampen. Ik neem aan dat dit veroorzaakt wordt door twee compleet doorgeroeste 'comb type connectors' (11 POL./M6 X; 61138353736) waarop meermaals (halve) kortsluiting moet zijn geweest aangezien de rubberen hoes volledig vastgesmolten over de connector en kabels zit.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat het te laat nog was om die connectoren te halen, ben ik maar begonnen met het loshalen van de kleppendeksel om de pakking te vervangen, hopende dat ik daarmee de uitlaatlekkage kon verhelpen. Toen ik de deksel eenmaal eraf had stond ik natuurlijk eventjes verbluft van hoe mooi zo'n motor nou eigenlijk is. Deze droomstaat werd echter snel doorbroken doordat ik merkte dat er veertjes lagen waar ze niet hoorde te liggen en ontbraken op de plekken waar ze hoorden te zitten, mijn vermoeden van de herkomt van de plasticdeeltjes bevestigd werd (al zijn de huidige al een keer vernieuwd?) en ik me realiseerde dat er meer aan de motor moet gebeuren dan alleen een pakking te vernieuwen en toepassen van Toralin lekkage stopper...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik de auto natuurlijk aangeschaft omdat ik het een van de mooiste en beste auto's vind die ooit gemaakt zijn en er graag aan wil kloten. Echter loop ik er erg tegen aan dat ik een gebrek aan ruimte en gereedschap ervaar en ik alles op de huidige standplaats buiten doe. Ook al zoiets als het vervangen van de veertjes van de roller arms van de valve timing as wordt, zonder timing kit, ten strengste afgeraden (al weet ik dat iemand dit met tie-wraps kon?). Nu ben ik op zich bereid om een box te huren en daar in te werken en verschillend gereedschap/materiaal aan te schaffen maar het leek mij verstandiger om eerst hier advies in te winnen.

Of het nou bedrog of oprechte onkunde/onbewustheid van de vorige verkoper was (naast mijn eigen onkunde natuurlijk), wil ik de auto niet in deze staat afleveren aan een ander. Wat kan ik het beste doen denken jullie?

Compact fan

Re: 318i N42B20 advies gevraagd

Bericht door Compact fan » 09 jun 2025, 19:25

Hoi,
Auto is er evident slecht aan toe.
Je vermeldt geen km stand, maar er kan nog veel meer loos zijn, dan alleen koppakking en distributie. Wat hier nodig is: veel sleutelervaring en equipement.
Als je vader het niet ziet zitten zal het game over zijn. Hoop dat je niet veel betaald heb..

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”