Onverklaarbaar startprobleem

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
MarcF11

Onverklaarbaar startprobleem

Bericht door MarcF11 » 19 jun 2024, 12:43

Sinds 28 mei doet zich bij mijn 540I XDrive uit 2018 het volgende voor.
'S ochtends willen we weg en start de auto niet, waarbij op het scherm de melding "storing startsysteem, motorstart niet mogelijk" verschijnt. Deze melding zie je ook als je de startblokkering van je beveiligingssysteem inschakelt met de app die daarbij hoort.
De blokkering was voor mijn gevoel dus de eerste verdachte. Systeem op afstand laten resetten en na 2 pogingen startte de auto ineens weer wel.
Auto naar de BMW-dealer waar niets werd gevonden, kwam dus onverrichterzake weer voor de deur te staan.
Twee weken later doet zich hetzelfde probleem weer voor maar blijkt een reset niet te helpen. Volgende morgen start de auto wel weer, wederom naar de dealer alwaar de startblokkering wordt verwijderd, deze is voor de verzekering niet meer nodig en als de blokkering problemen gaat geven kan die er maar beter af is mijn redenering.
Inmiddels is de accu meermaals getest, valt ruim binnen de toleranties, geen storingsmeldingen bij het uitlezen.
Afgelopen maandagavond even geprobeerd: start weer niet. ANWB er weer bij, booster erop: start weer. Tijd laten lopen.
Gistermorgen zou de auto worden opgehaald: start niet, ook niet met startbooster.
Afgesleept. Startmotor lijkt vast te zitten, klikt alleen maar terwijl er wel volop spanning is. Heel af en toe de melding weer: "storing startsysteem, motorstart niet mogelijk".
KM-stand is ruim 134k, uitlezen geeft geen storingen en een kapotte startmotor, dat zou wel heel snel zijn als is dat stomme start-stop systeem niet zo best voor zo'n ding in mijn optiek.
Zijn dit toch nog gevolgen van het startblokkeringssysteem of iets anders?
Enfin, hij staat voor de zoveelste keer in 3 weken tijd bij Ekris.
Echt nog nooit iets gehad met deze auto en dan dit.....
M550i XDrive High Executive mediteran blau 2020
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007

Terug naar “BMW 5 Serie (G30 / G31) Techniek”