Carterventilatie
-
Bart van Zessen
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Carterventilatie
Hallo,
Ik heb momenteel een probleem met mijn carterventilatie. Op een gegeven moment begon de motor heel erg te schudden en stotteren en bij stationair draaien gingen de toeren op en neer. nu dacht ik meteen (ook na het horen van een fluittoon) dat het carterventilatiemembraam kapot was, en ja die was gescheurd.(heb a.d.h.v. de foutcodes ( uitschakeling cyl. 3 ook de bougie schoongemaakt en bobine vervangen) Nu heb ik een vervangend membraam gemonteerd (luchtdicht), maar ik krijg nog steeds een sterk vacuum als ik de oliedop eraf haal.
Weet iemand waar ik het nu kan zoeken?
Overigens, als de motor warm wordt, gat hij weer schudden etc (ik denk dat tie op 5 cilinders loopt)
Het gaat om n53 530i
Ik heb momenteel een probleem met mijn carterventilatie. Op een gegeven moment begon de motor heel erg te schudden en stotteren en bij stationair draaien gingen de toeren op en neer. nu dacht ik meteen (ook na het horen van een fluittoon) dat het carterventilatiemembraam kapot was, en ja die was gescheurd.(heb a.d.h.v. de foutcodes ( uitschakeling cyl. 3 ook de bougie schoongemaakt en bobine vervangen) Nu heb ik een vervangend membraam gemonteerd (luchtdicht), maar ik krijg nog steeds een sterk vacuum als ik de oliedop eraf haal.
Weet iemand waar ik het nu kan zoeken?
Overigens, als de motor warm wordt, gat hij weer schudden etc (ik denk dat tie op 5 cilinders loopt)
Het gaat om n53 530i
Laatst gewijzigd door Bart van Zessen op 21 jan 2023, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Carterventilatie
Heb je zo'n reparatie setje gebruikt? welk model heb je ook al weer? (zet dit evt in je onderschift)
Ruik eens boven een geopende olie dop? ruikt dit evt naar benzine?
Ruik eens boven een geopende olie dop? ruikt dit evt naar benzine?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
Bart van Zessen
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Re: Carterventilatie
Ja ik heb een nieuw membraam met zon aluminium dop gekocht en gemonteerd, het membraam is vast gelijmd (luchtdicht) veer is ook al korter gemaakt, maar iknlees ook her en der dat de aluminium dop ook luchtdicht moet zijn (muv ventilatiegat). Het gaat om een n53 530i. Ik ruik geen benzine. Het enige wat ik nog niet gedaan heb is de adaptatie waarden gereset. Maar 1e start rijd hij prima, vol vermogen etc en dan na bv 10min tijden stop ik de motor, en dan even later start ik em en dan gelijk stotteren en motorlampje aan.
Re: Carterventilatie
ik denk dat het nieuwe membraam toch niet goed genoeg afsluit.
bij stationair moet er niks door de ccv gaan.
al rijdende door meer lucht aanzuiging, moet het met membraam als ware opgetild worden om alles onder het kleppendeksel af te zuigen. (maar dat wist je denk ik al)
wat voor codes +omschrijving krijg je? is het beide banken of is evt ook te herleiden naar 1 cilinder. met live data.
bij stationair moet er niks door de ccv gaan.
al rijdende door meer lucht aanzuiging, moet het met membraam als ware opgetild worden om alles onder het kleppendeksel af te zuigen. (maar dat wist je denk ik al)
wat voor codes +omschrijving krijg je? is het beide banken of is evt ook te herleiden naar 1 cilinder. met live data.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
Bart van Zessen
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Re: Carterventilatie
Ik krijg deze code

Ik heb nog eens geroken,maar er is wel een hint benzine. Heb trouwens net de adaptatie waardes gereset en nu doet hij niks meer....
Meer in de zin van motorstoring en harder als 20 is onmogelijk

Ik heb nog eens geroken,maar er is wel een hint benzine. Heb trouwens net de adaptatie waardes gereset en nu doet hij niks meer....
Meer in de zin van motorstoring en harder als 20 is onmogelijk
Laatst gewijzigd door mieske90 op 23 jan 2023, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het qouten van een vorig bericht is onnodig en dus ook niet toegestaan
Reden: Het qouten van een vorig bericht is onnodig en dus ook niet toegestaan
Re: Carterventilatie
Soms bij een adaptatie reset kan die bij 3x starten in noodloop starten. (zie bimmerprofs voor de procedure) .
denk dat je de focus moet leggen op cilinder 3. wissel bobine en bougie even uit met cilinder ernaast. evt compressie...(afh van je tools)
wat je ook kunt doen. (als je dat durft)
injector demonteren en even buiten het blok monteren (een e.a. evt afdekken) even kijken of die bijv al niet lekt als jij met ista de pomp activeert (dit is ongeveer 5 of 6 bar) als hij druppelt kun je nagaan wat die kan doen bij 200bar.
of je wisselt injector uit met een andere cilinder. kijken of die mee verhuist
ik heb laatst nog een filmpje gezien...zal eens kijken of ik hem nog kan vinden.
denk dat je de focus moet leggen op cilinder 3. wissel bobine en bougie even uit met cilinder ernaast. evt compressie...(afh van je tools)
wat je ook kunt doen. (als je dat durft)
injector demonteren en even buiten het blok monteren (een e.a. evt afdekken) even kijken of die bijv al niet lekt als jij met ista de pomp activeert (dit is ongeveer 5 of 6 bar) als hij druppelt kun je nagaan wat die kan doen bij 200bar.
of je wisselt injector uit met een andere cilinder. kijken of die mee verhuist
ik heb laatst nog een filmpje gezien...zal eens kijken of ik hem nog kan vinden.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
Bart van Zessen
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Re: Carterventilatie
dank je voor je feedback, ik heb de bobine van cilinder 3 al vervangen, maar dit was het resultaat. verder had ik eerder een fout op cilinder 5 en heb de bobine met cilinder 4 omgewisseld en tot nu toe geen melding meer gehad ( buiten ineens cilinder 3)
kun je de injector er zo uithalen, of moet je dan gleijk dat rubberen/teflon ringetje vervangen? heb ook geen injector trekker, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
kun je de injector er zo uithalen, of moet je dan gleijk dat rubberen/teflon ringetje vervangen? heb ook geen injector trekker, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Re: Carterventilatie
Injectoren krijg je relatief makkelijk eruit...
zal me nog niet zo druk maken om die teflon ring op korte termijn. (ja...ik zou hem evt wel vervangen als je e.a gaat bestellen). en of je ze voorvormd laat ik even in het midden...ik heb ooit een BGS setje gekocht.
zal me nog niet zo druk maken om die teflon ring op korte termijn. (ja...ik zou hem evt wel vervangen als je e.a gaat bestellen). en of je ze voorvormd laat ik even in het midden...ik heb ooit een BGS setje gekocht.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
Bart van Zessen
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Re: Carterventilatie
ik heb (geprobeerd) de adaptatie waarden opnieuw in te stellen, maar hij blijft ruw lopen, dus ik vermoed dat er echt iets met cilinder 3 aan de hand is. dit wordt verder bevestigd door de waarden in de afbeelding

ik zal eerst ff nog de bougie omwisselen met een andere om te kijken of dat de oorzaak is, anders ga ik met de injector aan de slag
Update:
Injector 3 eruit gehaald en een lek test gedaan, maar hij lekt niet. verder heb ik em ook nu schoongemaakt zoals op de foto te zien.
1e foto is hoe de injector eruit zag toen hij er net uitgehaald was
Daarna weer gemonteerd en bij koude motor loopt hij goed, maar zodra hij opwarmt begint de ellende weer



ik zal eerst ff nog de bougie omwisselen met een andere om te kijken of dat de oorzaak is, anders ga ik met de injector aan de slag
Update:
Injector 3 eruit gehaald en een lek test gedaan, maar hij lekt niet. verder heb ik em ook nu schoongemaakt zoals op de foto te zien.
1e foto is hoe de injector eruit zag toen hij er net uitgehaald was
Daarna weer gemonteerd en bij koude motor loopt hij goed, maar zodra hij opwarmt begint de ellende weer


Re: Carterventilatie
knap wat je al gedaan hebt....
heb je even rekening gehouden dat er nog iets van lucht in kan zitten als je hanmatig de pomp hebt aangestuurd met ista...? om te ontluchten koppeling iets losser maken totdat het uit het moertje druppeltd (sorry dat ik misschien kritisch ben of niet eerder gezegd heb). of heb je een aantal keer op die pomp activatie gedrukt...?
in warme toestand kan er ook een ander sproeibeeld ontstaan....dan zul je injector even moeten wisselen met andere cilinder....(volgens bimmerprofs hoef je voor dit experiment niet e.a. te coderen)
heb je een endoscoop? dan kun je evt nog eens IN de cilinder kijken of die wat meer "uitgewassen" is tov de rest
ja dan compressie.....dit kun je soms ook horen door te cranken waarbij je even de connectoren van de injectoren moet loskoppelen of zekering trekken als die groep ENKEL gezekerd is
zo gezegd veel als en ofs.....maar ja...gaat om de middelen die je hebt om te testen.
heb je even rekening gehouden dat er nog iets van lucht in kan zitten als je hanmatig de pomp hebt aangestuurd met ista...? om te ontluchten koppeling iets losser maken totdat het uit het moertje druppeltd (sorry dat ik misschien kritisch ben of niet eerder gezegd heb). of heb je een aantal keer op die pomp activatie gedrukt...?
in warme toestand kan er ook een ander sproeibeeld ontstaan....dan zul je injector even moeten wisselen met andere cilinder....(volgens bimmerprofs hoef je voor dit experiment niet e.a. te coderen)
heb je een endoscoop? dan kun je evt nog eens IN de cilinder kijken of die wat meer "uitgewassen" is tov de rest
ja dan compressie.....dit kun je soms ook horen door te cranken waarbij je even de connectoren van de injectoren moet loskoppelen of zekering trekken als die groep ENKEL gezekerd is
zo gezegd veel als en ofs.....maar ja...gaat om de middelen die je hebt om te testen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
Bart van Zessen
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Re: Carterventilatie
ik kon de optie die jij bedoeld in ISTA niet vinden, kun je misschien uitleggen hoe ik daar bij kom?
ik heb gewoon de injectoren buitenboord gemonteerd en dat (met alle bobines ontkoppelt) de motor rond laten gaan (had dat gezien in een fimpje) Verder heb ik bank 1 helemaal getest (injector 1,2 en 3) ze waren wel vies, maar lekte niet. Zag bij bimmerprof dat het kan voorkomen dat je een foutmelding hebt op 3, maar das om 1 en 2 te compenseren
Ik heb ook nog een filmpje gemaakt van koude start (INPA) tot het warm wordt en dus gaat misfiren.
https://youtu.be/tSsd2KpwtMs
Het enige wat ik nu nog kan doen is injectoren wisselen en dan kijken, maar geloof er eigenlijk al niet meer in.
moe tik dan bv 3 met 2 verwisselen of 3 met 4/5/6?
Maar goed, ik ga het proberen en als dat niet lukt mag een echte BMW specialist het oplossen XD
ik heb gewoon de injectoren buitenboord gemonteerd en dat (met alle bobines ontkoppelt) de motor rond laten gaan (had dat gezien in een fimpje) Verder heb ik bank 1 helemaal getest (injector 1,2 en 3) ze waren wel vies, maar lekte niet. Zag bij bimmerprof dat het kan voorkomen dat je een foutmelding hebt op 3, maar das om 1 en 2 te compenseren
Ik heb ook nog een filmpje gemaakt van koude start (INPA) tot het warm wordt en dus gaat misfiren.
https://youtu.be/tSsd2KpwtMs
Het enige wat ik nu nog kan doen is injectoren wisselen en dan kijken, maar geloof er eigenlijk al niet meer in.
moe tik dan bv 3 met 2 verwisselen of 3 met 4/5/6?
Maar goed, ik ga het proberen en als dat niet lukt mag een echte BMW specialist het oplossen XD
Re: Carterventilatie
pm je telefoonnummer. bellen gaat makkelijker dan continu typen.
wbt pomp actieveren---> in die boomdiagram DME of EKPS (component triggering).
kan zo 1,2,3 niet uitleggen... (ik weet het wanneer ik het zie...)
mijn idee is....obv dat filmpje. injector 3 lijkt verstopt/injecteerd niet. Ga ervan uit dat die wel een injector puls krijgt en vonk adequaat zijn. (dan moet men gaan scopen om dit te bevestigen)
je bank 1 lambda wordt groter als 1 dat betekent mager. maar let op onverbrande brandstof geeft het zelfde resultaat. Deze sensors reageren op zuurstof geen EVENTUELE onverbrande brandstof
Je ziet bij 2.30min dat die naar een zuinigermodes gaat (lamda groter als 1). Vervolgens zie 2,40min datje bank 2 = lambda 1,04 en bank 1 =1,21. En spanning bij lambdasonde spanning blijft ook groter als 2.
Lambda 1 (ideale mengsel)= 2 v lambdazonde spanning
die laufunruh moet fluctueren rond de 0 en dan + en -
als die + is moet de injector meer inspuiten, VOlGENS mij...Hoop dat iemand mij durft te corrigeren
(zal zo nog even mijn aantekeningen bekijken)
als je gaat wisselen zou ik 4 pakken.
let op in inpa zijn sommige menus gebasseerd op ontstekings volgorde
1 5 3 6 2 4
wbt pomp actieveren---> in die boomdiagram DME of EKPS (component triggering).
kan zo 1,2,3 niet uitleggen... (ik weet het wanneer ik het zie...)
mijn idee is....obv dat filmpje. injector 3 lijkt verstopt/injecteerd niet. Ga ervan uit dat die wel een injector puls krijgt en vonk adequaat zijn. (dan moet men gaan scopen om dit te bevestigen)
je bank 1 lambda wordt groter als 1 dat betekent mager. maar let op onverbrande brandstof geeft het zelfde resultaat. Deze sensors reageren op zuurstof geen EVENTUELE onverbrande brandstof
Je ziet bij 2.30min dat die naar een zuinigermodes gaat (lamda groter als 1). Vervolgens zie 2,40min datje bank 2 = lambda 1,04 en bank 1 =1,21. En spanning bij lambdasonde spanning blijft ook groter als 2.
Lambda 1 (ideale mengsel)= 2 v lambdazonde spanning
die laufunruh moet fluctueren rond de 0 en dan + en -
als die + is moet de injector meer inspuiten, VOlGENS mij...Hoop dat iemand mij durft te corrigeren
(zal zo nog even mijn aantekeningen bekijken)
als je gaat wisselen zou ik 4 pakken.
let op in inpa zijn sommige menus gebasseerd op ontstekings volgorde
1 5 3 6 2 4
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Carterventilatie
Als je zeker wilt zijn van de staat van de injectoren dan moet je ze naar een bedrijf brengen die ze kan testen. Daar begint het wel bij het storing zoeken. Helaas zijn de injectoren van de N53 berucht.
Heb je na het wissen van de adaptatie waardes minimaal 100 km gereden?
Heb je na het wissen van de adaptatie waardes minimaal 100 km gereden?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
-
Bart van Zessen
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Re: Carterventilatie
nee, ik kon het inleren ook niet afmaken, want tijdens het stationair draaien begon de motor met schudden, dan reset ik em wel dmv het pedaal indrukken 3x, maar als je dan start begint het binnen een paar seconden weer.Source schreef: ↑23 jan 2023, 23:46 Als je zeker wilt zijn van de staat van de injectoren dan moet je ze naar een bedrijf brengen die ze kan testen. Daar begint het wel bij het storing zoeken. Helaas zijn de injectoren van de N53 berucht.
Heb je na het wissen van de adaptatie waardes minimaal 100 km gereden?
Update: Mysterie is (denk ik) opgelost, heb vanochtend injector 3 en 4 verwisseld en de storing verschoof naar #4. dus injector defect.
Re: Carterventilatie
Laat je die injector alleen testen of gelijk een nieuwe kopen. Kost net iets meer dan €400,- :-(
Laatst gewijzigd door Source op 24 jan 2023, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

