Uitlaat druk

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Bart van Zessen

Uitlaat druk

Bericht door Bart van Zessen » 08 nov 2022, 17:11

Hallo,

Ik heb pas NOXEM geinstalleerd op mijn 530i ( katalysator en motor ook opnieuw ingeleerd voor installatie en daarna sensor adapties gereset) dit omdat ik hoopte dat 1 vd 2 genoeg was, maar kreeg helaas toch (andere) code--> dus maar NOXEM
nu voelde ik tijdens het rijden op de snelweg, dat zodra ik zelf gas geef (beetje) dat de auto een beetje bokt en het voelt wellicht alsof er veel tegendruk is o.i.d. nu heb ik em uitgelezen en kreeg de volgende codes:

Afbeelding

is er iets wat ik zo kan testen, of zal ik de motor adaptaties opnieuw inleren?
of wordt dit een geval van onderdelen smijten?

ehombie

Re: Uitlaat druk

Bericht door ehombie » 08 nov 2022, 21:09

Ik zou me focussen op die code van cilinder 5.
Die 3104 code kan een gevolg zijn van bovenstaande.

Over die 3104 code is nog wel wat info te vinden op bimmerprofs.
Ik had hem ook na verloop van tijd die 3104. En toen heb ik misfire counters gevolgd over diverse ritjes. Ik kon geen trend ontdekken. Misfires varierede van 1 tot 5 over een rit van 1 uur. Ik had geen haperingen of wat ook. (Een misfire count, bestaat overgens uit meerdere misfires in een tijdbestek van...enkele milliseconden oid.

Bij stratified mode (zuinige modus) moet de verbranding het meest optimaal zijn inspuiting,lucht toevoer en werveling en vonk.

Een bepaalde of je huidige software versie van je dme kan dit als vals positief zien en in nieuwere versies of in een beplaalde versie zegt die dat dit verholpen is.

In die blog heeft die ook een flowchart.

Als ik hem kan vinden post ik die bij deze reactie
Wat is de status van je bougies qua km en NGK?
Carbonbuildup bij inlaatkleppen eens gecontroleerd?

https://bimmerprofs.com/uneven-run-in-s ... e-summary/
Laatst gewijzigd door ehombie op 08 nov 2022, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Bart van Zessen

Bericht door Bart van Zessen » 08 nov 2022, 22:01

bougies zijn vorig jaar juli vervangen door NGK (OE) ik denk nu ong 15.000km oud?
bobines zijn onbekend oud ( heb de auto nu 3 jaar en nog niet vangen in die tijd (~44.000km)
Carbon build-up nog niet gecheckt, maar zal wel vies zijn gok ik is er een makkelijke manier om dit te checken?

ehombie

Bericht door ehombie » 08 nov 2022, 22:24

Kunt bougies eens onderling beoordelen door ze even eruit te halen.
Ik had mijn 523i rond de 180dkm gedaan geblast. Vond het wel meevallen eigenlijk obv andere merken.
Je kunt via een disa valve of gasklep en een endoscoop er MISSCHIEN bijkomen. (Weet even niet hoe de flow loopt) bimmerprofs heeft ergens een afbeelding staan 523, 525 en 530.

Anders losmaken...(denk evt aan 6 nieuwe pakking en evt egr pakkingen)

https://bimmerprofs.com/uneven-run-in-s ... e-summary/
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”