Cabriodak doet niets meer

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
malle pietje

Cabriodak doet niets meer

Bericht door malle pietje » 17 apr 2022, 09:58

Had ik hem helemaal klaar voor de verkoop na 3 jaar opknappen genieten, werkt het dakje niet meer.

Symptomen
Het rode lampje knippert constant en het dak reageert niet meer. In de eerste weken af en toe, steeds vaker en uiteindelijk helemaal iet meer. Opvallend daarbij was dat de achterruit verwarming het niet meer doet en het relais van de achterruit verwarming mee ging met het al dan niet uitvallen van het dak (klikkend geluid).

Uitlezen
Via Carly krijg ik VSW VVORN short circuit to GND, en via INPA valt op dat de beide sensoren bij de A-stijl, Hall sensoren S142 en 145 die zien of het dak aan de voorzijde gesloten is (COWL locked/unlocked sensor) noch open noch gesloten aangeeft.

Eerste stappen
Kabelbreuk in de kabelboom tussen CVM en de A stijl zou je zeggen. Want soms wel soms niet duidt op een kabelbreukje, en de achterruit krijgt een signaal of het dak dicht is en dat komt van de beide hall sensoren. Dus dit waren mijn vervolgstappen:
- meest voorkomende plek, boven de bestuurdersstoel gecheckt. Had ik al eens gerepareerd (alle kabels) en waren nog goed.
- andere logische breukplekke bij de Cstijl gecontroleerd, zonder zichtbare breuken.
- bij de CVM de pinnen van de witte plug (X13039) doorgemeten. Op E46fanatics.com gelezen dat alle paartjes 0 weerstand moeten geven. Bij mij was dat niet het geval bij de alle kabels behalve 7-16, 8-17 en 9-18. Die gaan naar de hydraulic solenoid valve block en lijken dus goed.
- daarna alle kabels vanaf de CVM tot de feitelijke stekker doorgemeten: allemaal intact :gek:
- twijfelend aan de hall sensoren zelf, die vervangen (boven je hoofd). Geen effect.
- voor de zekerheid bypasses gelegd van de Hall sensoren van stekker tot stekker. Geen effect. :leip:

Grote vragen
Urenlang internet zitten afstruinen naar oplossingen. -_- Vragen waar ik mee blijf zitten:
- volgens https://www.e46fanatics.com/threads/con ... 059/page-4 draadje moeten alle paartjes van de CVM stekker ' continuity' geven. Dus 1>10, 2>11 etc. Bij mij is dat niet het geval, maar de draden zelf geven 0 weerstand bij doormeten. Wat gaat hier fout? De stelling dat ze 0 weerstand moeten hebben? Of zijn ineens alle overige sensoren kapot?
- moet ik de hele kabelboom gaan vervangen ondanks dat alle kabeltjes goed lijken op t oog en bij doormeten?
- moet ik m toch maar wegbrengen naar een garage en 1.5mille aan onderzoeks- en reparatie kosten weggooien?

Samenvattend
- Rode lampje knippert, dak doet niets
- Bij de CVM alleen continuiteit (0 weerstand) tussen pinnen 7-16, 8-17 en 9-18, de rest oneindige weerstand (breukje?!)
- Maar bij doormeten van de kabels van stekker CVM tot stekker sensor 0 weerstand
- Uitlezen wijst op een breukje en de Cowl (hall) sensoren bij je hoofd.
- Geen kabelbreuken in de kabelboom te zien met het oog

Mijn hoop ik gevestigd op een laatste goede uitleesbeurt met Inpa en Rheigold (mijn laptop krijgt geen contact meer) en een Eureka moment. Maar goede tips kan ik nu wel gebruiken, zeker met dit weer.

Wie o wie heeft tips? Iemand die zijn kabelboom al heeft vervangen (in zijn geheel)?

Ohja, fijne paasdagen :W

ehombie

Re: Cabriodak doet niets meer

Bericht door ehombie » 17 apr 2022, 19:22

Kijk of je de functionele descp. kunt vinden in ista incl stroomschema.

Kijk waar de sensors zitten, en wat ze moeten aangeven bij diverse standen gesloten- open-beweging
Ik zou zeggen knikpunten zijn de plekken waar je moet zoeken...

hierbij ga ik vanuit dat de met hall/reed sensors werkt. (obv wat ik ooit uitgezocht heb voor een van deze modellen)
en enkele microswitches...

sensors zijn te foppen/controleren met magneetjes --> icm met live data is dit handig...ista of inpa maakt niet veel uit.

Maar op afstand zo even te helpen is lastig...en jouw te helpen naar eureka moment...
Overigens goede probleem omschrijving!

Edit: Zit nu even te kijken wat ik kan vinden aan nuttige informatie...(of hoe ik het zou aanpakken)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

malle pietje

Bericht door malle pietje » 18 apr 2022, 09:01

Thanks ehombie, hulp wordt zeer gewaardeerd!
Ik heb de hall sensoren al vervangen, doorgemeten (dat werkt dus niet) en met magneetjes gefopt. Helaas zonder inpa, want mijn eigen laptop kreeg geen contact en moest er voor naar een vriendje toe.

Ik ga inderdaad een fatsoenlijke uitlees sessie doen en alle sensoren controleren. Hopelijk valt er zo een hoop af.

Ondanks mijn doormeten van de draadjes vermoed ik nog steeds een kabelbreuk, maar omdat de boom vervangen ook geen goedkope grap is (een boom kost bijna 400 euro zag ik (wtf?) en is zo een dag werk, wil ik zeker weten dat dat de oorzaak is.

malle pietje

Bericht door malle pietje » 24 mei 2022, 09:46

Ondertussen nog geen steek verder gekomen, wel mooie cabriodagen met het dak dicht moeten rijden en ondertussen geen tijd over om hier echt in te duiken. Dus een plan B begint zich nu ook te vormen, om het dan maar uit te besteden.

Iemand goede ervaringen of suggesties voor partijen die dit kunnen? Of forumleden die het al eens deden en het samen (tegen betaling) willen doen?

ehombie

Bericht door ehombie » 25 mei 2022, 06:38

dat is vervelend...
ik had nog gekeken naar stroomschema's, die zijn er wel icm functionele beschrijving (summier).

ik kom uit op deze pinnen....als ik op cowl zoek boven je hoofd?

Afbeelding

je kunt de connectors unpluggen op module en switchs...en (nog een keer) met een miltimeter op continuïteit (piepje) testen. evt bypass je zodat je alleen bij de module hoeft te controleren

vervolgens plug je de switches in en kijken bij de connector van de module of een piepje komt... evt microswitch
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

malle pietje

Bericht door malle pietje » 14 jun 2022, 20:40

Nogmaals dank ehombie,
Heb er niks mee kunnen doen, had eerst een particle filter melding in de F11 op te lossen en een airbag lampje in de ZZZZ.

Leuk zo’n bmw zeiden ze, moet je doen zeiden ze, heb je geen gedoe mee zeiden ze….. :hug:

malle pietje

Bericht door malle pietje » 06 mar 2023, 13:01

Je bent zo een jaar verder...... inmiddels heb ik ook je laatste tips doorgelopen zonder resultaat.
Ik kreeg de tip om BMW Veldhoven in Scherpenzeel te raadplegen. Bij jullie toevallig bekend?
Opzich heb ik na al die maanden nog wel weer de energie om er opnieuw in te duiken, maar helaas niet echt de tijd.

Zijn er forum collega's die dit een toffe klus vinden en me hier bij kunnen/willen helpen?

malle pietje

Bericht door malle pietje » 09 mar 2023, 12:01

Volgende week breng ik hem naar Veldhuizen BMW in Scherpenzeel in de hoop dat hij er uit komt. To be continued.

malle pietje

Bericht door malle pietje » 02 apr 2023, 19:31

Fijne conversatie met mezelf hier :gek:
Hij doet het weer! Veldhuizen heeft een kabelbreuk ontdekt in het deel dat ik eerder al eens repareerde... :bang:
En toen dat was hersteld, bleek een hall sensor bij de tonneau geen signaal meer te geven. Ook die is vervangen.

De bypasses die ik had gemaakt langs de bekende kabelbreuken leverden niets op, maar dat kwam dus door de hall sensor achterin. En dat ontdekte ik niet omdat mijn laptop de geest had gegeven. Slechte kwaliteit sensoren wel, want ik had hem 3 jaar geleden al eens vervangen met origineel bmw, en hij was gewoon volledig gecorrodeerd en open gebarsten.

Zo zie je maar, soms toch even professionele hulp inschakelen.
3 uurtjes zoeken, herstellen en testen, zeer acctabel (had alles nog open liggen, dat scheelt natuurlijk).
Heel blij met de service van Veldhuizen, aanrader!

ehombie

Bericht door ehombie » 03 apr 2023, 08:39

Fijn voor de update...(je praat niet tegen je zel hoor... :gek: )

goed dat het weer werkt....soms als iemand anders kijkt is het toch beter (soort tunnel visie).

Had je graag geholpen, maar je woont niet bepaald bij mij om de hoek...en voor het zeldegeld hadden we het samen net zo snel gevonden...maar als ik het niet zou vinden, wordt ik gek (als het ware...)...

(en om daar op te reageren vond ik ook zoiets van....reageer dan niet).
E61 523i LCI verkocht

malle pietje

Bericht door malle pietje » 06 apr 2023, 15:39

Hahaha, dat was geenszins een verwijt hoor! Dank en blij inderdaad dat het is opgelost.
Werd er zelf ook behoorlijk gek van. De les voor mezelf is wel om echt bij 0 te beginnen en de laptop te late repareren. Want anders had ik die hall niet gevonden.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”