remleiding E61 achteraan rechts

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
tom_il

remleiding E61 achteraan rechts

Bericht door tom_il » 04 jul 2021, 13:58

Bij het vervangen van de soepele remleiding heb ik de stalen remleiding achteraan rechts beschadigd.
De laatste 5cm is er van af gebroken.

Iemand die dit reeds voor gehad heeft ?
Wat zijn mijn opties, is het doenbaar om het stuk remleiding te vervangen tot aan de koppeling, mij lijkt het zeer moeilijk daar deze over het subframe doorloopt.
Flens en een koppeling aanbrengen en een stuk vervangen ? Ik heb deze tools zelf niet, en naar de garage rijden is ondanks deze maar op 2km is niet aangewezen.
525d E61 2007 pre-LCI

witje

Re: remleiding E61 achteraan rechts

Bericht door witje » 04 jul 2021, 16:25

Omdat het staal is en geen koper/cunifer lijkt mij het beste de hele leiding vanaf de ABS unit te vervangen door koper.

De stalen leidingen zijn bijna te koppelen of te flensen.

Een rol van 5 meter kost zo'n 30 Euro en flensapparaat met aansluitingen M10 x 1 voor flens F ongeveer hetzelfde.

Originele leiding bestellen is een optie maar die laat zich never nooit doortrekken

tom_il

Bericht door tom_il » 04 jul 2021, 21:27

Hele remleiding vervangen ?? Dat is echt onnodig er zitten koppelstukken in. Maar tot aan het eerste koppelstuk is al een nachtmerrie vrees ik.
525d E61 2007 pre-LCI

tom_il

Bericht door tom_il » 12 jul 2021, 18:27

In het weekend de herstelling gedaan.
Wat opzoekwerk vond ik op een site dat er eigenlijk geen klemkoppeling bestaan voor stalen leidingen. Maar het word toch succesvol toegepast.
Gezien ik geen zin had die hele leiding die moeilijk te bereiken is te vervangen toch voor de klemkoppeling geopteerd.
Moeilijkste werk was het verwijderen van de mantel rond de stalen leiding. Gepruts met een stalen bortsteltje bemoeilijkt door de leiding die we niet volledig dicht kregen en dus wat bleef druppen.
Vandaag met klein hart naar de keuring. Maar geen probleem gekeurd zonder opmerkingen :exited:

Het viel mij ook op dat die "stalen" remleiding zeer zacht staal is. Je kan er met een mes stukjes afschrapen. Van kleur lijkt hij eerder aluminium te zijn, maar is toch magnetisch.

Foto :
Afbeelding
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”