N53 perikelen.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

N53 perikelen.

Bericht door BMW530/1976 » 19 jun 2021, 18:52

Mensen. Ik heb een 525i uit 07 met de volgende klacht/probleem. Koude start is prima. Als ik na een rit van bijvoorbeeld 25 km op de plaats van bestemming ben aangekomen en de auto uitzet is er nog steeds niets aan de hand. Maar zodra ik weer wil vertrekken na een kort verblijf op mijn bestemming (20 min) en dan de auto weer start dan is het feest.

Hij loopt dan nagenoeg niet stationair en slaat direct weer af. Met een beetje gas krijg ik hem wel aan de praat. Maar dan gaat gelijk een motorstoring aan. Niet het gele lampje van de motorstoring maar in het midden van de teller. Daar staat normaal de tijd en actieradius. En in de idrive ook. Tekst is " motorstoring. Vermogensverlies". Maar dat had ik al in de gaten dat het storing betrof. :gek:

Met inpa krijg ik de volgende code 29F1.
De tekst daarbij is" brandstofdruk plausibel ".
Google leert mij of lage of hoge druk sensor.
Of lage of hogedruk pomp.
Of ekpm.

Wat ik vreemd vind is dat het zichv openbaart na ongeveer 20km. Bij minder km niet. Bij langere afstanden ook maar pas na het afzetten en opnieuw starten.

Jullie input is van harte welkom.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: N53 perikelen.

Bericht door ehombie » 20 jun 2021, 06:27

live data bekijken...en vergelijken tussen de twee condities die je beschrijft
lage druk sensor waarde negeert de dme. raildruk is zijn voornaamste input.
druk moet een vrij stabiele waarde zijn
hoge druk 200 bar en lage druk 5 bar even uit mijn hoofd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: N53 perikelen.

Bericht door BMW530/1976 » 20 jun 2021, 09:29

Live data heb ik bekeken. Zelfs tijdens het stationair draaien met op dat moment deed de fout zich voor waren de lage en hoge druk op de genoemde waarde van jou ehombie. Ik denk daarom aan een hoge druk sensor. Lagedruksensor heb ik al vervangen. Geen resultaat.

Wat me wel opviel is dat als het motorstoringslampje nog niet brand dan is pwm van de lagedrukpomp zo'n 50% en op moment dat het storingslampje aangaat gaat de pwm naar 99% en blijft daar staan. Meestel loopt de motor dan beter maar nog niet zoals het hoort te zijn. Ook gaat de koelfan op maximaal vermogen draaien.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: N53 perikelen.

Bericht door BMW530/1976 » 20 jun 2021, 12:32

Correctie. Ik vanmorgen met een frisse blik naar de brandstofdruk gekeken. Koude motor. Motor nog niet gestart.Lage druk op 5 bar en hoge druk ook 5 bar. Ik weet niet of dat zo hoort.

Koude start. Druk laag 5 bar. Druk hoog 155 tot 170 bar bij stationair. Beetje gas gaat hoge druk naar 190 tot 200 bar.

Tijdens de storing die ik op kan wekken door bij warme motor een keertje kort het gaspedaal ligt in te drukken. Verhogen van +/- 800 toeren. Dan gaat de hogedruk naar 235 tot 240 bar. En dat is te hoog. De treedt de storing in en wordt de hogedruk pomp uitgeschakeld. Het hele systeem draait dan op 5 bar.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: N53 perikelen.

Bericht door ehombie » 20 jun 2021, 12:37

en op moment dat het storingslampje aangaat gaat de pwm naar 99% en blijft daar staan. Meestel loopt de motor dan beter maar nog niet zoals het hoort te zijn. Ook gaat de koelfan op maximaal vermogen draaien.
dit is een gevolg van de noodloop.

Heb nog wel andere ideeën maar dat is meer voor gevorderde...
kan zo even geen test bedenken...

even nog wat spinsels:
hogedruksensor (geeft misschien dropouts die je niet kunt zien met live data)
regelventiel hogedrukpomp ( werkt ook met pwm ...monitoren?)
brandstof pomp werkt niet adequaat naar herstart

monitor de drukken eens bij uitgeschakelde motor. met name de hogedruk....die moet heel langzaam reduceren. (wat ik me kan herinneren)

succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: N53 perikelen.

Bericht door BMW530/1976 » 20 jun 2021, 12:46

De hoge druk loopt direct na afzetten motor terug naar 5 bar. Dat hoort volgens mij ook niet.

Ik heb behoorlijk wat sleutel ervaring maar met het monitoren via inpa heb nog niet zoveel ervaring.

Ik ben wel benieuwd naar je ideeën voor gevorderde.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: N53 perikelen.

Bericht door ehombie » 20 jun 2021, 13:51

ik denk dat je hogedruk regelventiel niet Adequaat werkt. kijk even of je hier wat info over kan vinden...op de bekende kanalen (misschien pb ik je die wel als ik tijd heb)

voor gevordere moet je een meerdere kanaals scoop hebben.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: N53 perikelen.

Bericht door BMW530/1976 » 20 jun 2021, 16:07

Een scoop heb ik helaas niet. Maar zou graag even met je brainstormen over wat er defect zou kunnen zijn.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: N53 perikelen.

Bericht door BMW530/1976 » 21 jun 2021, 20:57

Heb weer wat tijd onder de motorkap doorgebracht vandaag. Lang verhaal kort. Mijn carterventilatie membraam is kapot.

Ik kan de storing opwekken en als ik dat doe en dan mijn vinger op het ontluchting s gaatje houd dan loopt de motor direct weer goed. Ik ga dit vervangen.

Hoop dat dit het probleem is. En daarmee ook opgelost wordt na vervanging van het membraam
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: N53 perikelen.

Bericht door BMW530/1976 » 23 jun 2021, 21:43

Ccv vervangen. Hij loopt weer zoals het hoort. Strak stationair. Goede gasresponse.

Ben weer blij.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: N53 perikelen.

Bericht door ehombie » 24 jun 2021, 05:51

kan het niet echt rijmen met je initiële code,..maar als je tevreden bent ben ik ook tevreden.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: N53 perikelen.

Bericht door BMW530/1976 » 24 jun 2021, 09:37

Kan ik ook niet. De drukken zowel hoog als laag zijn nu stabiel.

Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is dat het mengsel dusdanig verstoord werd (te veel lucht). Misschien dat de dme het mensel probeert aan te passen.

Ik zou het verder echt niet weten.

Ik heb geen storing meer. Hij loopt echt super strak stationair. Mooi +/- 660 toeren. Geen dipjes meer. Ik merk nu dat waarschijnlijk al langer het membraam al gescheurd was. Achteraf vallen wel wat puzzelstukjes op de plaats.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”