Ook kan het zijn dat je met wegrijden in 1 gejutter hebt en dus niet soepel kan wegrijden.
Dit heeft bmw met opzet zo gemaakt. Ja echt? Ja echt!
Er zit een zogenaamd lock valve of clutch delay valve in de vloeistof leiding naar de drukgroep vd koppeling. Het idee is dat onervaren mensen minder snel de motor laten afslaan bij het wegrijden. Na wat zoekwerk blijkt dus dat eerder genoemde effecten door de clutch delay valve (cdv) wordt veroorzaakt. Het is een vernauwing waardoor de vloeistof er moeilijk doorheen kan. Ik heb al van velen gelezen dat ze de cdv eruit hebben gehaald, en heb ik ook gedaan, en het is echt een verbetering!
Het gejutter met wegrijden is weg, bediening gaat directer en voel natuurlijker aan, maar vooral, het schakelen gaat soepeler. De bak was altijd wat hakerig, en dat is nu weg.
Het is een klein klusje. Het onderdeel (nummer 13 op onderstaand plaatje) zit er tussen geklikt, en kan er ook zo tussenuit. Alleen de massieve leiding iets verbuigen en je klikt het weer in elkaar. Even ontluchten en klaar.
Je kunt ook een boortje door de cdv halen en zo de vernauwing er uit halen, of een nieuwe bestellen die aanpassen en er tussen zetten.
Ik heb het in een garage gedaan, het zit midden onder de auto, dus een brug is wel handig, en de (ervaren) monteur die mee keek was verbaasd dat zoiets er tussen zit.