Motor oververhit 523i
Motor oververhit 523i
Hallo iedereen.
Ik heb sinds kort een bmw 523i 2007.
Alleen nu geeft hij aan dat de motor oververhit is en dat ik hem uit moet doen.
Nu is er een monteur langs geweest en die zij dat de thermostaat of de waterpomp stuk is.
Nu is mijn vraag kan je de auto ook uitlezen om te weten wat het probleem is.
Ow jaa en sinds kort geeft hij ook een storing(te hoge accu spanning).
Zijn er mensen die mij hier mee kunnen helpen
Alvast bedankt.
Gr henk.
Ik heb sinds kort een bmw 523i 2007.
Alleen nu geeft hij aan dat de motor oververhit is en dat ik hem uit moet doen.
Nu is er een monteur langs geweest en die zij dat de thermostaat of de waterpomp stuk is.
Nu is mijn vraag kan je de auto ook uitlezen om te weten wat het probleem is.
Ow jaa en sinds kort geeft hij ook een storing(te hoge accu spanning).
Zijn er mensen die mij hier mee kunnen helpen
Alvast bedankt.
Gr henk.
Laatst gewijzigd door Henk88 op 16 mar 2021, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Motor oververhit 525i e6
ik zou wel in die hoek zoeken met onderdelen icm sensor waarde door uit te lezen.
je pomp wordt aangestuurd middels een communicatielijn die ook weer een raakvlak heeft met je stroomverzorging.
er gaan ook berichten rond dat de (defecte) pomp blijft draaien na uitzetten. Dit even los van het feit dat ik even niet weet of dat altijd nodig is. (technische info nalezen)...maar als dat niet gebruikelijk is KAN dit jouw verhoogde ontlading melding geven. Deze melding kan natuurlijk ook wat anders zijn, maar daar kan een energie/lekstroom diagnose duidelijkheid geven.
neem aan n53 met elektrische pomp
je pomp wordt aangestuurd middels een communicatielijn die ook weer een raakvlak heeft met je stroomverzorging.
er gaan ook berichten rond dat de (defecte) pomp blijft draaien na uitzetten. Dit even los van het feit dat ik even niet weet of dat altijd nodig is. (technische info nalezen)...maar als dat niet gebruikelijk is KAN dit jouw verhoogde ontlading melding geven. Deze melding kan natuurlijk ook wat anders zijn, maar daar kan een energie/lekstroom diagnose duidelijkheid geven.
neem aan n53 met elektrische pomp
Laatst gewijzigd door ehombie op 16 mar 2021, 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Motor oververhit 525i e6
Ja het is een elektrische pomp maar of het een n53 is weet ik niet.
Re: Motor oververhit 523i
Een te hoge accuspanning zou je moeten kunnen meten met een draaiende motor Meestal zit er een spanningsregelaar die de spanning begrenst/stabiel houd. Als ik het goed heb mag de spanning niet boven de 14,8V komen onafhankelijk van het toerental. Dan weet je of er werkelijk een te hoge spanning naar de accu gaat.
Re: Motor oververhit 523i
ik zou richting die waterpomp kijken, is een bekend probleem voor deze motoren.
525d E61 2007 pre-LCI
-
thijsvanzwam
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Motor oververhit 523i
Hoi Henk,
De accuspanning van deze auto's kan oplopen tot rond de 15.8 volt, zelfs bij stationair toerental. Dat klopt en is normaal als er een AGM accu is gemonteerd. (volgens de juiste procedure)
De motorcomputer in combinatie met de gegevens uit de IBS (de intelligente batterij sensor) stuurt de dynamo aan, de regelaar van vroeger is dus niet meer te vinden op de dynamo maar heeft plaatsgemaakt voor een linbus gestuurde regelaar.
Geeft hij echt de melding te hoge accuspanning of te hoge accuontlading?
de waterpomp is naar mijn idee ook de hoofdverdachte wat de warmte betreft. Die kun je apart aansturen zonder diagnose apparatuur om te controleren of hij wel draait, hier een link naar een filmpje waarin wordt uitgelegd hoe je dat doet: https://www.youtube.com/watch?v=e4kSEs1kztA
Als de waterpomp draait dan zou de thermostaat een potentieel verdachte kunnen zijn. Die is ook elektronisch gestuurd dus uit te lezen maar wel vrij beperkt. Het mechanisch gedeelte in de thermostaat moet toch echt op de ouderwetste manier worden gecontroleerd.
De accuspanning van deze auto's kan oplopen tot rond de 15.8 volt, zelfs bij stationair toerental. Dat klopt en is normaal als er een AGM accu is gemonteerd. (volgens de juiste procedure)
De motorcomputer in combinatie met de gegevens uit de IBS (de intelligente batterij sensor) stuurt de dynamo aan, de regelaar van vroeger is dus niet meer te vinden op de dynamo maar heeft plaatsgemaakt voor een linbus gestuurde regelaar.
Geeft hij echt de melding te hoge accuspanning of te hoge accuontlading?
de waterpomp is naar mijn idee ook de hoofdverdachte wat de warmte betreft. Die kun je apart aansturen zonder diagnose apparatuur om te controleren of hij wel draait, hier een link naar een filmpje waarin wordt uitgelegd hoe je dat doet: https://www.youtube.com/watch?v=e4kSEs1kztA
Als de waterpomp draait dan zou de thermostaat een potentieel verdachte kunnen zijn. Die is ook elektronisch gestuurd dus uit te lezen maar wel vrij beperkt. Het mechanisch gedeelte in de thermostaat moet toch echt op de ouderwetste manier worden gecontroleerd.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Motor oververhit 523i
idd de Waterpomp kan draaien maar de schoepen kunnen stuk zijn of los. Wat het probleem met die waterpomp meestal is weet ik niet.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Motor oververhit 523i
genoeg lees lectuur over die waterpomp :
https://www.google.com/search?q=bmw+n53 ... e&ie=UTF-8
specifieke website over die waterpomp :
https://www.autobahnautomotive.com/blog ... mp-in-bmw-
https://www.google.com/search?q=bmw+n53 ... e&ie=UTF-8
specifieke website over die waterpomp :
https://www.autobahnautomotive.com/blog ... mp-in-bmw-
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Motor oververhit 523i
Dank Ja jullie wel voor de snelle reactie.
Ga hier mee aan de gang als de probleem is verholpen laat ik het snel weten.
Vanavond komt er een monteur langs.
Die heeft een vermoeden dat er mischien lucht in het koelsysteem zit.
Omdat de kachel soms wel en soms niet warm wordt.
Gr henk
Ga hier mee aan de gang als de probleem is verholpen laat ik het snel weten.
Vanavond komt er een monteur langs.
Die heeft een vermoeden dat er mischien lucht in het koelsysteem zit.
Omdat de kachel soms wel en soms niet warm wordt.
Gr henk
Re: Motor oververhit 523i
Ik heb de youtube filmpje gekeken.
En nu heb ik gekeken bij onze bmw en die doet precies het zelfde het koelvloeistof stroomt goed.
Je zal dan zeggen dat de waterpomp goed is
En nu heb ik gekeken bij onze bmw en die doet precies het zelfde het koelvloeistof stroomt goed.
Je zal dan zeggen dat de waterpomp goed is
-
thijsvanzwam
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Motor oververhit 523i
Als je een goede straal koelwater ziet stromen dan mag je er vanuit gaan dat hij gewoon werkt. Als het vloeistofniveau in orde is en de pomp werkt goed, dan verdenk ik ook niet direct een luchtbel in het systeem.
In dit geval zou ik mijn pijlen op de thermostaat richten.
In dit geval zou ik mijn pijlen op de thermostaat richten.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Motor oververhit 523i
Waarom zou er een luchtbel inzitten ? Die komt er niet zolang het systeem niet open of het niveau zeer laag geweest is .
525d E61 2007 pre-LCI
-
thijsvanzwam
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Motor oververhit 523i
precies. vandaar dat ik die dus ook niet verdenk.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Motor oververhit 523i
Okee.
Dus jullie denken toch dat de termostaat kapot is.
Weten jullie ook welke is moet hebben dan ga ik die vervangen
En ik wil de olie ook verversen welke olie heb ik daar voor nodig en hoeveel liter.
Dus jullie denken toch dat de termostaat kapot is.
Weten jullie ook welke is moet hebben dan ga ik die vervangen
En ik wil de olie ook verversen welke olie heb ik daar voor nodig en hoeveel liter.
-
thijsvanzwam
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Motor oververhit 523i
Olie gebruik ik bij voorkeur Castrol M 5W30. Daar rijdt mijn auto al 255000km met veel plezier mee... Aantal liter in jouw geval durf ik zo even niet te zeggen maar volgens mij staat dat in je boekje.
Je kunt eens kijken op realoem.com voor de onderdeel nummers van bijvoorbeeld de thermostaat.
Als je daar je laatste 7 karakters van je chassis nummer invult dan kom je meteen bij de juiste onderdelenlijst.
Je kunt eens kijken op realoem.com voor de onderdeel nummers van bijvoorbeeld de thermostaat.
Als je daar je laatste 7 karakters van je chassis nummer invult dan kom je meteen bij de juiste onderdelenlijst.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

