Ik zal me even voorstellen ik ben Ali uit Hengelo.
Ik ben momenteel 30, in me jeugd heb ik al stuk of 3-4 type E36 gehad, E30-E36 en E46 zijn toch echt auto's die ik prachtig vind.
Door de jaren heen heb ik veel auto's gehad en voor mijn werk ook veel gereden wat ik nog steeds doe.
Laaste tijd begon ik me meer te vervelen en zocht dus iets om me bezig te houden, ik heb besloten om een BMW weer te kopen, met het idee klein beetje werk mag wel wat ik zelf kan oplossen dus niet veel gedoe maar klein optische mankementen die ik zelf langzaam kan oppakken en wanneer het warm weer is dat ik kan genieten van een cabrio.
Dus de zoektocht ging naar een BMW, en gezien ik in me jeugd alleen maar kon dromen van een E46 omdat ze toen de tijd voor mij niet betaalbaar waren besloot ik een E46 cabrio en natuurlijk een 6 cilinder te zoeken.
Ik heb dus een exemplaar gevonden met optisch werk en besloot deze te kopen.
Het betreft een 325i cabrio van bj 2001, ik zal proberen foto's hieronder toe te voegen en hoop dat dit een bekend auto is zodat ik meer over de historie kan weten.
Wat moest er in 1e instantie gebeuren volgens mij.
De kofferbak ging niet open, afstandsbediening werkt niet, angel eyes 1 ring doet het niet, cd speler niet mooi en pixel kapot, auto te hoog op orginele veren, en wat kleine aanpassingen zoals sierlijsten gebroken.
tijdens de bezichtiging liep de motor netjes en rijden was prima een genot die 6 cilinder geluid,
Eenmaal auto gekocht begon de ellende.
De kofferbak als eerst zelfde dag laten nakijken bij een bekende kameraad, en de druk knopje was niet op zijn plaats, dus ff 3 schroeven los knopje op zijn plek en ja hoor kofferbak doet het.
De afstandsbediening werkte niet, en tijdens de testrit ook niet gecontroleerd of de sleutel werkt in de portieren, je gaat ervan uit dat elke auto op slot en open kan met sleutel, eenmaal thuis kom ik erachter dat de sleutel in de bestuurders portier niet op slot kon. Na een onderzoek op internet kwam ik erachter dat er een bepaald metaal deeltje kan kapot gaan, een revisie set gevonden bij Franssen Carparts voor 19,99 en met 1 dag geleverd heb ik dit zelf opgelost. Auto kan gelukkig op slot, de afstandsbediening laten nakijken, deze zendt wel signaal uit maar de auto ontvangt niks, dus dit moet nog gebeuren.
Ik heb ook gelijk een Dynavind radio gekocht want staat veel beter en je gaat met de tijd mee ( apple carplay, bleutooth etc etc).
Deze eenmaal erin zag het er wat leuk uit.
Ondertussen ongeveer 1000 km gereden zonder problemen en dat was het dan, oppeens boem motorlampje aan en hoorde en voelde dat de auto niet lekker liep, en ja auto liep oppeens op 5 cilinder, stoppen en starten dan loopt die eventjes weer 6 cilinder.
Na onderzoek op internet en uitlezen kwam ik erachter missfire cil 3, naar de garage geweest en daar zeiden ze bougies vervangen, heb ik gedaan.
Bobines nagekeken en van plek verwisseld hielp ook niet die waren nog goed. en probleem ging door.
Plots verdween de probleem uit het niets, na 1 dag van vervangen van bougies zomaar, en bij de garage gaf die nog een fout aan.
Sindsdien loopt die gewoon op 6 cilinder.
Inmiddels een Schroefset aangeschaft bij Auto Vossebeld van Triple S en deze laten monteren bij iemand in Poeldijk via E46 Nederland facebook pagina. super service leuke gozer en auto er strak bij.
Maar toen we net bezig waren met de schroefset kwamen we erachter of zagen we dat er koelvloeistof op de vloer lag, auto nagekeken en inderdaad ergens lekt het koelvloeistof(nog niet gevonden) iets bijgevuld en voglende dag keek ik weer, mocht weer iets erbij.
heb dus nu een koelvloeistof lek dichter gekocht en in eringegooid, hoop dat dit nu verlopen is. maar dit was nog niet de ergste.
Tijdens de check van koelvloeistof dacht ik even olie controleren, letterlijk de peilstok was kurkdroog.
ik had nog een liter of 3 castrol olie liggen dus begonnen met vullen van 0,5l elke keer.
Na elke keer ging ik de peilstok controleren en zag steeds geen olie, de olie lampje brandt als je de auto start en gaat daarna netjes weer uit. dus de lampje werkt gewoon.
Maar op een of andere manier zag ik pas na 3 liter olie erin gegooid te hebben de olie op de peilstok, dit is toch vreemd.
Dus dat betekend dat mijn auto een inhoud van 6,5 liter olie min de 3 liter olie dus met 3,5 liter olie rond reed. Heel apart.
Ik ga gelijk achteraan want de oorzaak kon dus een kleppenpakking zijn voor paar tientjes, dat wil ik dus nog vervangen maar gezien de km stand en de problemen nu denk ik toch dat de blok niet meer 100 is en dat mischien wel aan zijn einde is.
Ik twijfel nu wat moet ik doen, als dat het geval is een revisie? of een compleet swap.
Het lijkt me sws wel leuk gezien de kosten als ik het toch doe wat het zal kosten om een compleet swap naar een 330 te maken.
Meer pk en koppel er gelijk bijof moet ik dat niet doen.
Ik hoop dat ik de komende 1-2 maanden even zonder te veel kosten kan rijden en dan kijken, mocht het een probleem blok zijn dan een swap doen.
AUB als jullie tips of idee's hebben laat het met weten.
Ik vind het jammer voor het geld wat ik er nu allemaal in steek in 1 week tijd, en dat de auto nu nog steeds evt een koelvloeistof lekkage heeft en dat die dus enorm olie verbruikt waarschijnlijk.
Wie o Wie kan me hieraan helpen heeft tips of wellicht een garage of iets waar we wat met een redelijk prijs deze auto kunnen aanpakken.
Verder de uitstraling de rijgedrag en alles vind ik zo mooi aan deze auto, als ik erin zit krijg ik een glimlach, alleen deze problemen even verhelpen en dan weet ik dat ik een super leuk auto heb.