Standkachel 535 F10 retrofit
Standkachel 535 F10 retrofit
Goede avond/nacht,
Na de eerste koude dagen van het jaar, volgde het plan om een standkachel in te bouwen. De standkachel stond al jaren op de agenda (al dan niet in een andere auto) en ben hier dan ook aan begonnen.
Het gaat om standkachel retrofit voor een BMW F10 535iX LCI uit 2013
Er is een officiële retrofit mogelijk en heb middels de handleiding alle onderdelen weten uit te halen via ebay etc.
Gebruikte onderdelen:
- Standkachel van Webasto thermotop V (benzine)
- 3 koelstangen
- Benzineleiding (zelf gemaakt)
- Kabelboom (zelf gemaakt)
- Benzinepompje (china, als het allemaal werkt OEM)
Inmiddels heb ik alles ingebouwd echter heb ik hem nog niet werkend.
In de handleiding staat dat deze geprogrammeerd moet worden middels INPA. Een optie "nachrusten standheizing" kan aangegeven worden. Deze optie kan ik terugvinden in INPA, echter mijn skills met INPA zijn nog niet voldoende (lees geen) om me hier aan te wagen mede omdat (als ik het goed zie) INPA alle firmware van de verschillende ECU mee wil updaten.
Middels E-sys kan ik de standkachel VO/FA coderen echter zie ik vervolgens helemaal niets gebeuren.
In E-SYS heb ik (geloof in HU) standheizung kunnen aanvinken. In het menu verschijnt nu naast de optie "standventilatie" ook de optie "voorverwarming".
Nu is er maar 1 selectie mogelijk. Als ik het goed heb is bij ventilatie de voorwaarde "warmer dan 15 graden" en bij voorverwarming "kouder dan 15 graden" indien ik voorverwarming selecteer, springt voorventilatie aan. Dit terwijl het buiten 3 graden is. Volgens mij klopt dit niet.
Omdat ik het nog nooit werkend gehad heb ben ik nu bezig een losse kabel te maken om hem middels de webasto software aan de praat te krijgen. Dit zodat ik zeker weet of de standkachel zelf het wel doet.
Ik heb contact gehad met de BMW KOHL (Duitsland) echter deze kunnen\willen me niet helpen omdat ik 2de hands spul gebruikt heb.
Als iemand iets van aanvullende info heeft omtrent de standkachel, zie ik het graag langskomen.
Na de eerste koude dagen van het jaar, volgde het plan om een standkachel in te bouwen. De standkachel stond al jaren op de agenda (al dan niet in een andere auto) en ben hier dan ook aan begonnen.
Het gaat om standkachel retrofit voor een BMW F10 535iX LCI uit 2013
Er is een officiële retrofit mogelijk en heb middels de handleiding alle onderdelen weten uit te halen via ebay etc.
Gebruikte onderdelen:
- Standkachel van Webasto thermotop V (benzine)
- 3 koelstangen
- Benzineleiding (zelf gemaakt)
- Kabelboom (zelf gemaakt)
- Benzinepompje (china, als het allemaal werkt OEM)
Inmiddels heb ik alles ingebouwd echter heb ik hem nog niet werkend.
In de handleiding staat dat deze geprogrammeerd moet worden middels INPA. Een optie "nachrusten standheizing" kan aangegeven worden. Deze optie kan ik terugvinden in INPA, echter mijn skills met INPA zijn nog niet voldoende (lees geen) om me hier aan te wagen mede omdat (als ik het goed zie) INPA alle firmware van de verschillende ECU mee wil updaten.
Middels E-sys kan ik de standkachel VO/FA coderen echter zie ik vervolgens helemaal niets gebeuren.
In E-SYS heb ik (geloof in HU) standheizung kunnen aanvinken. In het menu verschijnt nu naast de optie "standventilatie" ook de optie "voorverwarming".
Nu is er maar 1 selectie mogelijk. Als ik het goed heb is bij ventilatie de voorwaarde "warmer dan 15 graden" en bij voorverwarming "kouder dan 15 graden" indien ik voorverwarming selecteer, springt voorventilatie aan. Dit terwijl het buiten 3 graden is. Volgens mij klopt dit niet.
Omdat ik het nog nooit werkend gehad heb ben ik nu bezig een losse kabel te maken om hem middels de webasto software aan de praat te krijgen. Dit zodat ik zeker weet of de standkachel zelf het wel doet.
Ik heb contact gehad met de BMW KOHL (Duitsland) echter deze kunnen\willen me niet helpen omdat ik 2de hands spul gebruikt heb.
Als iemand iets van aanvullende info heeft omtrent de standkachel, zie ik het graag langskomen.
Re: Standkachel 535 F10 retrofit
Ik zou de auto eerst programmeren voor de standkachel.
Als alles goed is ingebouwd dan moet die aangaan.
Als alles goed is ingebouwd dan moet die aangaan.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Ik heb er ook twee ingebouwd en dat ging eigenlijk zonder probleem en in 1 keer werken.
De IHKA en de HU moeten gecodeerd worden.
Ik weet wel dat er twee versie standheizung units zijn heeft met de het bouwjaar van de auto te maken.
De IHKA en de HU moeten gecodeerd worden.
Ik weet wel dat er twee versie standheizung units zijn heeft met de het bouwjaar van de auto te maken.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Ik kan wel een diagnose stellen dan wel wat er mis is. Waar kom je vandaan?
Hoi, sorry voor het vertraagde antwoord. Ik had het email adres aangepast waardoor mijn account geblokkeerd werd.
Welke volgorde van coderen is gebruikt?
Ik verschillende forums afgestruind en FA coding zou voldoende moeten zijn.
Dit is het eerste wat ik gedaan heb S536A middels FA/VO coding toegevoegd. Als ik het goed begrepen heb zouden "alle" modules behorende bij deze FA, aangepast moeten worden.
Echter deed zich niets, geen menu, geen foutmeldingen of andere opties.
Daarna heb ik de losse modules aangepast. hierna kreeg ik wel verschillende opties in het menu. maar nog niet werkend. Ik heb alles vervolgens teruggezet naar "origineel"
Ik ga dit allereerst opnieuw uitvoeren
Zojuist alles eens opgestart.
optie 536 (S536A) opnieuw toegevoegd middels E-Sys. Vervolgens gecontroleerd met ISTA+. De interieurverwarming lijkt erin te staan echter wordt dus niet alles correct gezet in de betreffende modules. Althans, na het FA coderen is er geen optie "voorverwarming" te vinden.
Vervolgens middels E-Sys de modules HU en IHKA gecontroleerd hier staat standheizung als niet actief. Deze vervolgens op aktief gezet en afgesaved.
Na het coderen van de modules IHKA en HU, is de optie voorverwarming te selecteren (dit in tegenstelling van eerdere codeer poging). Als ik deze optie nu aanvink dan start er binnen iets van ventilator, buiten hoor ik echter helemaal niets.
Omdat ik het nooit werkend gehad of gezien heb, weet ik ook niet wat er hoort te gebeuren en of hoe lang iets duurt.
Ik zou toch ook de mogelijkheid moeten hebben/krijgen om foutmeldingen van de standkachel naar voren te kunnen halen. Hier vind ik ook niets van terug.
Onderstaand de regels waarin ik iets veranderd heb

optie 536 (S536A) opnieuw toegevoegd middels E-Sys. Vervolgens gecontroleerd met ISTA+. De interieurverwarming lijkt erin te staan echter wordt dus niet alles correct gezet in de betreffende modules. Althans, na het FA coderen is er geen optie "voorverwarming" te vinden.
Vervolgens middels E-Sys de modules HU en IHKA gecontroleerd hier staat standheizung als niet actief. Deze vervolgens op aktief gezet en afgesaved.
Na het coderen van de modules IHKA en HU, is de optie voorverwarming te selecteren (dit in tegenstelling van eerdere codeer poging). Als ik deze optie nu aanvink dan start er binnen iets van ventilator, buiten hoor ik echter helemaal niets.
Omdat ik het nooit werkend gehad of gezien heb, weet ik ook niet wat er hoort te gebeuren en of hoe lang iets duurt.
Ik zou toch ook de mogelijkheid moeten hebben/krijgen om foutmeldingen van de standkachel naar voren te kunnen halen. Hier vind ik ook niets van terug.
Onderstaand de regels waarin ik iets veranderd heb
Laatst gewijzigd door daze_nl op 05 jan 2021, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit is de optie die ik kan selecteren nu, maar waarbij dus niets gebeurd 

Laatst gewijzigd door daze_nl op 05 jan 2021, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kan ook op afstand.
Voor meer info stuur me een bericht.
Ik zie geen afbeeldingen. Je kan ze naar mij sturen dan upload ik ze voor je.
raar, ik zie wel afbeeldingen
Ik heb de afbeeldingen aangepast, nu wel te zien?
Verder heb ik wat gesnuffeld op een Duits forum.
https://www.f10-forum.de/forum/thread/3 ... /?pageNo=1.
Hier wordt ook een standkachel ingebouwd en wordt aangegeven dat na FA coding alle modules gecodeerd moeten worden. Volgens dit forum zijn dit: HU, CAS, DKOMBI, IHKA, JBFF & FRM.
Ik heb eens door deze modules heen gebladerd, echter zou ik niet weten wat aangepast moet worden. Wel nog wat gevonden in JBFF. Verder heb ik in IHKA nog de circulatiepomp "actief" gezet.
Na de laatste aktie in IHKA krijg ik opties (zoals vrijschakelen voorverwarming en telestart) wel selecteerbaar. Voorheen licht grijs.
Ik heb de timer morgen ochtend om 8:00 gezet. Eens kijken wat er gebeurd
Verder heb ik wat gesnuffeld op een Duits forum.
https://www.f10-forum.de/forum/thread/3 ... /?pageNo=1.
Hier wordt ook een standkachel ingebouwd en wordt aangegeven dat na FA coding alle modules gecodeerd moeten worden. Volgens dit forum zijn dit: HU, CAS, DKOMBI, IHKA, JBFF & FRM.
Ik heb eens door deze modules heen gebladerd, echter zou ik niet weten wat aangepast moet worden. Wel nog wat gevonden in JBFF. Verder heb ik in IHKA nog de circulatiepomp "actief" gezet.
Na de laatste aktie in IHKA krijg ik opties (zoals vrijschakelen voorverwarming en telestart) wel selecteerbaar. Voorheen licht grijs.
Ik heb de timer morgen ochtend om 8:00 gezet. Eens kijken wat er gebeurd
De kabelboom heb je die van de standkachel naar de jbbf en van de jbbf naar ihka gelegd?
Het benzinepompje werkt? Heb je die gecheckt.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Kabels zijn gelegd zoals in de handleiding.
Pompje is op aan accu getest echter nog niet op de standkachel zelf. Dit omdat ik de standkachel niet kan bereiken of weet niet hoe.
Dat is nu ook het probleem. Kan middels software niets testen wat hetvwel makkelijk zou maken.
Vanochtend is wel iets gebeurd, want de timer was eraf. Maar war mas het niet.
Straks effe uitlezen.
En heb ondertussen een icom besteld. Zal het ook wat makkelijker maken.
Pompje is op aan accu getest echter nog niet op de standkachel zelf. Dit omdat ik de standkachel niet kan bereiken of weet niet hoe.
Dat is nu ook het probleem. Kan middels software niets testen wat hetvwel makkelijk zou maken.
Vanochtend is wel iets gebeurd, want de timer was eraf. Maar war mas het niet.
Straks effe uitlezen.
En heb ondertussen een icom besteld. Zal het ook wat makkelijker maken.
Hij werkt!!!!! precies op tijd:)
Na het programmeren van JBFF en de circulatie pomp in IHKA was alles werkend. Hij is weliswaar uitgevallen op de timer. Dit bleek als gevolg van vlamstoring welke het gevolg was van geen benzine. Na 3 keer herstarten (zoals ook in de handleiding staat) bleef de standkachel aan.
Morgenochtend nog maar eens de timer gezet
Na het programmeren van JBFF en de circulatie pomp in IHKA was alles werkend. Hij is weliswaar uitgevallen op de timer. Dit bleek als gevolg van vlamstoring welke het gevolg was van geen benzine. Na 3 keer herstarten (zoals ook in de handleiding staat) bleef de standkachel aan.
Morgenochtend nog maar eens de timer gezet