xenon mistlampen

Bespreek alles omtrent (M) aërodynamicapakket, BMW performance, angel eyes, uitlaten, velgen hier.
DJLeonardo

xenon mistlampen

Bericht door DJLeonardo » 29 apr 2009, 01:56

Vanavond Xenon in de mistlampen geplaatst.

Ik ben geloof ik niet de eerste maar ik maak er toch maar even een topicje van aangezien ik nergens een DIY kon vinden van facelift sedan mistlamp demontage.

De reden dat ik het wilde was dat als je op onderverlichte snelwegen rijdt, je met je lensxenonlampen wel goed voor je uit kijkt, maar dat de weg vlak voor je (en met name de rand) eigenlijk slecht verlicht wordt.
Ik rij nogal eens 's nachts naar Frankrijk en daar zijn veel snelwegen onverlicht. Ik merkte dat ik het prettig vond om m'n mistlampen als hulp erbij te hebben. Zeker als er niemand voor je rijdt. Voor het goeie gaven de halogeenmistlampen echter te weinig licht. Vandaar deze aktie.

Ik had nog cheapo pimpsetje liggen van een vorige auto (golfje van m'n vriendin, die het overigens niks vond)
Het is een wat ouder setje met 55W ballasten, het voordeel hiervan is dat de boordcomputer geen foutmelding geeft. Er wordt immers 55 W getrokken. Oude pitjes gedumpt op MP en een setje H11 pitjes terug gekocht, 4300K uiteraard (want dan passend bij m'n OEM xenon dimlicht)

Op de facelift zit dat verdomde mistlampje wel erg ver weg gestopt. De koplamp moest er weer uit... Dan kom je bij de mistlamp maar natuurlijk is de ruimte te krap om zelfs maar het oude lampje eruit te draaien, laat staan de nieuwe (en langere) xenon pit d'r in te krijgen. De achterste helft van de lamp zit aan weerszijden met een kliksluiting maar bovenop zit een vaag systeem waardoor je de achterkamp er toch niet af kan halen. Dus dan maar de hele lamp eruit.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Op de foto zit het H11 xenon pitje er al in. let op het zwarte slangetje bovenop voor de vocht/condens afvoer. Bij 1 lamp was die afgescheurd en daar zat dus ook vocht in de unit.
De mistlamp zit vast met 3 schroefjes waar erg lastig bij te komen is. Het lukte met een heel klein ratelschroevedraaiertje.
De lamp zelf heeft 4 bevestigings puntje maar je gebruikt er dus maar 3. De bovenste en 1 van de onderste, afhankelijk van welke kant van de auto.
Afbeelding
Als de lampunit eruit is kan je de mistlamp zien zitten. Hier een foto met het xenon pitje er al in, vandaar de warrige bedrading.
je kijkt er van bovenaf in (bijrijderskant)
Afbeelding

Gelijk even wat vocht uit de lampunit verwijderd (schijnt ook veel voor te komen)

De stekker voor de mistlamp is iets anders dan voor het dimlicht/grootlicht. De stekker van mijn xenon ballasten paste dus niet omdat die voor de hoofdverlichting is (is blijkbaar een standaard) Ik dacht ook eerst dat er iets stuk was maar de pinnetjes van de ballaststekker maakten gewoon geen contact. Dus ik heb de pinnetjes van de ballast stekker wat dichter naar elkaar toe gebogen en dan past de stekker op die van de mistlampen.

Het plaatsen van de ballasten was ff puzzelen. De bijrijders kant zit op de vloer van de binnekant voorbumper. De bestuurderskant was daar geen plaats voor (een temp sensor?) dus die heb ik maar op de wielkast geplakt (waar aan de andere kant weer geen plek voor was i.v.m. de ruitenwissersvloestoftank (hoeveel x woordwaarde?)

Zo ziet het eruit met 1 xenon en 1 halogeenlamp. Niet nodig om te zeggen wat beter licht geeft lijkt me. Kijk maar naar de grond voor de lichten.
Afbeelding

Ja, het zal tegenliggers wat meer verblinden maar op de snelweg in Frankrijk is er (waar ik vaak rij) een middenberm met haag. Voor mij gaat het dus wel werken denk ik. Het voordeel van mistlampen is natuurlijk dat je ze niet aan hoeft te hebben dus als er iemand last van kan hebben zet ik ze uit.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Edwin_W

Re: xenon mistlampen

Bericht door Edwin_W » 29 apr 2009, 17:10

nou nog DIY voor m-tech mistlampen :P heb vocht in 1 tje zitten maar weet niet hoe deze er uit moet. dan kan er ook meteen mooi xenon in ;D

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 29 apr 2009, 19:44

Is dit wat je zocht?

JJ-BMW-F30

Bericht door JJ-BMW-F30 » 30 apr 2009, 14:29

Hou er wel rekening mee dat de APK omtrent het voeren van xenon-verlichting per 1 mei 2009 is aangepast:

Je zou problemen met de APK kunnen krijgen

Quote uit het Styling en Tuning topic "Apk eis (AANGEPAST) tbv xenon (per 1 mei 09)":
Autoweek.nl schreef:De laatste wijziging betreft de autoverlichting. Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Afbeelding
-- BMW_e46, The Perfect Driving --

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 02 mei 2009, 00:49

Dus 1x per jaar de ballasten afkoppelen en het halogeen pitje er even in...

Eindresultaat:
Afbeelding

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 02 mei 2009, 10:56

DJLeonardo schreef:Dus 1x per jaar de ballasten afkoppelen en het halogeen pitje er even in...
en de rest van het jaar mensen verblinden? :+

zie het nut erniet zo van in want je gaat tochniet rijden met die lampen aan al shet niet Echt nodig is, o fmeer voor de show ergens op een parkeerplaats?

lees net je frankrijk motivatie, maar dan nog lijkt me dit gevaarlijk voor tegenliggers *edit.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 02 mei 2009, 12:17

jazeker levensgevaarlijk! (voor wie? de konijnen???)
middenberm met haag
als er niemand voor je rijdt
en verder verlaten landweggetjes richting bestemming

Ik post alleen wat ik gedaan heb zodat mensen die het wel boeiend vinden er wat aan hebben.

e46liefhebber

Bericht door e46liefhebber » 02 mei 2009, 15:37

heej, ziet er wel gaaf uit. Ik heb me xenon weer uitgebouwd.

Maar nu per 1 mei controleerd de politie ook op ondeugelijke verlichting (xenon) en als je dus geen goedgekeurde koplamp hebt krijg je een boete van 90 euro.

Ben nu dus hard op zoek naar een orgineel setje.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 02 mei 2009, 16:34

even voor de duidelijkheid. Ik heb OEM xenon in de koplampen. En natuurlijk normaalgesproken m'n xenon mistlampen niet aan. Ik denk ik niet dat ze me aanhouden om de boel open te schroeven want alleen dan kan je zien dat er xenon in de mistlampen zit.

e46liefhebber

Bericht door e46liefhebber » 02 mei 2009, 18:22

nee denk het ook niet, mits je altijd met mistlampen rijd. Maar neem aan van niet :)

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 02 mei 2009, 19:19

DJLeonardo schreef:even voor de duidelijkheid. Ik heb OEM xenon in de koplampen.
begrijp uit je showroom topic dat je een na-inbouw hebt gehad, werkt alles nu goed bij je..., ingelezen en met xenon bediening op het dashbord nu?
bij mijn vorige coupe had ik ook na-inbouw namelijk en moest ik zelf de hoogte bedienen met de oude halogeen bediening.
dus het scheelt natuurlijk veel wat je zicht word naarmate je koplampen op de weg stralen.

anyways, thanx for sharing.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 02 mei 2009, 23:57

Ik kan me niet meer herinneren of de aut. hoogte verstelling werkte voordat er xenon inzat. Het werkte toen ik het had ingebouwd (zo ook de handmatige) en het werkte toen ik het vervolgens heb laten inleren (toen werkte de handmatige niet meer). Ook geen foutmeldng op de Boordcomp. na inbouw.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Styling”