Ik ben geloof ik niet de eerste maar ik maak er toch maar even een topicje van aangezien ik nergens een DIY kon vinden van facelift sedan mistlamp demontage.
De reden dat ik het wilde was dat als je op onderverlichte snelwegen rijdt, je met je lensxenonlampen wel goed voor je uit kijkt, maar dat de weg vlak voor je (en met name de rand) eigenlijk slecht verlicht wordt.
Ik rij nogal eens 's nachts naar Frankrijk en daar zijn veel snelwegen onverlicht. Ik merkte dat ik het prettig vond om m'n mistlampen als hulp erbij te hebben. Zeker als er niemand voor je rijdt. Voor het goeie gaven de halogeenmistlampen echter te weinig licht. Vandaar deze aktie.
Ik had nog cheapo pimpsetje liggen van een vorige auto (golfje van m'n vriendin, die het overigens niks vond)
Het is een wat ouder setje met 55W ballasten, het voordeel hiervan is dat de boordcomputer geen foutmelding geeft. Er wordt immers 55 W getrokken. Oude pitjes gedumpt op MP en een setje H11 pitjes terug gekocht, 4300K uiteraard (want dan passend bij m'n OEM xenon dimlicht)
Op de facelift zit dat verdomde mistlampje wel erg ver weg gestopt. De koplamp moest er weer uit... Dan kom je bij de mistlamp maar natuurlijk is de ruimte te krap om zelfs maar het oude lampje eruit te draaien, laat staan de nieuwe (en langere) xenon pit d'r in te krijgen. De achterste helft van de lamp zit aan weerszijden met een kliksluiting maar bovenop zit een vaag systeem waardoor je de achterkamp er toch niet af kan halen. Dus dan maar de hele lamp eruit.
- Spoiler: Laat zien
Gelijk even wat vocht uit de lampunit verwijderd (schijnt ook veel voor te komen)
De stekker voor de mistlamp is iets anders dan voor het dimlicht/grootlicht. De stekker van mijn xenon ballasten paste dus niet omdat die voor de hoofdverlichting is (is blijkbaar een standaard) Ik dacht ook eerst dat er iets stuk was maar de pinnetjes van de ballaststekker maakten gewoon geen contact. Dus ik heb de pinnetjes van de ballast stekker wat dichter naar elkaar toe gebogen en dan past de stekker op die van de mistlampen.
Het plaatsen van de ballasten was ff puzzelen. De bijrijders kant zit op de vloer van de binnekant voorbumper. De bestuurderskant was daar geen plaats voor (een temp sensor?) dus die heb ik maar op de wielkast geplakt (waar aan de andere kant weer geen plek voor was i.v.m. de ruitenwissersvloestoftank (hoeveel x woordwaarde?)
Zo ziet het eruit met 1 xenon en 1 halogeenlamp. Niet nodig om te zeggen wat beter licht geeft lijkt me. Kijk maar naar de grond voor de lichten.

Ja, het zal tegenliggers wat meer verblinden maar op de snelweg in Frankrijk is er (waar ik vaak rij) een middenberm met haag. Voor mij gaat het dus wel werken denk ik. Het voordeel van mistlampen is natuurlijk dat je ze niet aan hoeft te hebben dus als er iemand last van kan hebben zet ik ze uit.