Preventief bougies en bobine vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Reef

Preventief bougies en bobine vervangen

Bericht door Reef » 11 mar 2020, 20:12

Dag allen,

Ik heb een vraag. Ik heb een hikje tijdens het rijden. Niet constant, maar wel frequent. Soms regelmatig en soms niet. Ook soms als hij stationair loopt terwijl hij in de drivestand staat. Als hij in de p-stand staat lijkt het alsof het niet gebeurd, althans daar heb ik het nog niet kunnen ontdekken. De auto lijkt verder prima te rijden en trekt volgens mij goed op. Ik heb een tijd gedacht dat het wellicht een soort schakelmoment was. Dat de automaatbak als het ware twijfelt met schakelen. Dit terwijl het eigenlijk altijd gebeurd tijdens constante snelheid, ook in de cruisestand. Megastal tussen de 1500 en 2000 toeren, maar heels soms ook bij 2500 of 3000 toeren.

Nu heb ik al wat gesnuffeld op het forum en kwam een topic tegen waarbij iemand een gelijksoortig probleem had. Die heeft als tip het vervangen van de bobines en bougies. Ik had al bijna bedacht de automaatbak te laten spoelen, maar dat is best en duur geintje waarvan het niet zeker is dat het gaat werken (zal trouwens met alle potentiële oplossingen zo zijn ben ik wel achter als ik zie hoeveel mensen soms aanpakken/vervangen om een probleem op te lossen :s ).

Mijn idee is dus om de bougies en bobines (preventief) te vervangen. Is zoiets sowieso niet handig om te doen? Weet eerlijk gezegd niet of het ooit al eens gedaan is. En als het gedaan is ook niet wanneer.

Ik neem aan dat hier geldt.....baat het niet schaadt het niet?

Source

Re: Preventief bougies en bobine vervangen

Bericht door Source » 11 mar 2020, 22:56

Kan nooit kwaad. Kan je uit de onderhoudspapieren achterhalen wanneer dit voor het laatst is gebeurd?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

ehombie

Bericht door ehombie » 11 mar 2020, 23:07

Zou eerst bougies doen, zeker als je de history niet weet.

In de regel: Een bobine die doet het, of doet het structureel niet goed. Dan had je nu al een storings lampje gehad...die kosten kun je besparen mijn inziens.
Software update ja kan zoals ander topic. Evt de betere codeerders benaderen hiervoor? ....maar wat jij zegt, kan nog zoveel aan de hand zijn...forum is dan vaak niet afdoende voor zulke problemen.

Waar kom je vandaan? Misschien kan iemand je helpen...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Reef

Bericht door Reef » 12 mar 2020, 09:26

Allereerst bedankt voor de reacties.

@source: welk symbool zou dan aangekruist staan? Ik zal vandaag gelijk even kijken. Als het goed is, is alles netjes opgeschreven.

@ehombie: ik woon 10 km onder Groningen, randje Drenthe Groningen

dw70

Bericht door dw70 » 12 mar 2020, 10:53

En waarom zou je "hikje" een elektrische storing zijn?

-vacuüm leidingen controleren of ze scheurtjes hebben
-benzinefilter ooit vervangen?
-hoe ziet de huidige bougie eruit?
-injectoren ooit verwent met een goed reinigingsmiddel?
-wat tank je nu? E10?
-rij je korte stukken?
-marter op bezoek gehad?

Om wat voor Bmw gaat het eigenlijk?
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Source

Bericht door Source » 12 mar 2020, 11:58

Voor bobines is geen symbool.
Voor de bougies symbool nummer 6 vanaf linksboven geteld.

Afbeelding

Reef

Bericht door Reef » 12 mar 2020, 15:54

dw70 schreef: 12 mar 2020, 10:53 En waarom zou je "hikje" een elektrische storing zijn?

-vacuüm leidingen controleren of ze scheurtjes hebben
-benzinefilter ooit vervangen?
-hoe ziet de huidige bougie eruit?
-injectoren ooit verwent met een goed reinigingsmiddel?
-wat tank je nu? E10?
-rij je korte stukken?
-marter op bezoek gehad?

Om wat voor Bmw gaat het eigenlijk?
Bedankt voor de reactie allereerst.

Het betreft een bmw e61 520i uit 2009 (km stand: 197.000)

Ik heb de auto nu sinds een maand of 4 in bezit. Rij veelal korte stukken, maar dat deed de vorige eigenaar ook en die zegt (als we nog kunnen en mogen vertrouwen op mensen) dat hij nooit last heeft gehad van dit euvel. Ik tank 98 benzine. Alleen het beste voor mijn BMW uiteraard ;)
Ik heb in de afgelopen maanden 2 maal een additief toegevoegd. Eenmaal via mijn eigen garage en eenmaal een additief van BMW.

De bougies laat ik volgende week donderdag preventief vervangen. Ik heb net een heel gesprek gehad met een BMW Dealer in Groningen. Was een interessant gesprek vond ik en zal dit straks kort in dit topic proberen te omschrijven. Ben wel benieuwd naar de meningen hierover.

Reef

Bericht door Reef » 12 mar 2020, 16:00

Source schreef: 12 mar 2020, 11:58 Voor bobines is geen symbool.
Voor de bougies symbool nummer 6 vanaf linksboven geteld.

Afbeelding
Bedankt voor de verheldering. In het boekje staat bij elke controle vanaf 17/8/2011 tot nu overal een kruisje bij dit vak. Daarmee maak ik de inschatting dat de bougies nog nooit vervangen zijn. Lijkt me dus geen overbodige luxe.

Source

Bericht door Source » 12 mar 2020, 16:08

Een kruisje is inderdaad "niet vervangen". Je kan vragen bij de uitvoerende partij of je de oude bougies terug kan krijgen ter controle. Er zou dan een BMW logo op moeten staan.

Reef

Bericht door Reef » 12 mar 2020, 16:17

Even een verslagje van mijn gesprek met Martinistad/BMW dealer Groningen.

Ik heb op het forum ergens een topic gelezen van iemand die hetzelfde probleem leek te hebben als waar ik nu tegenaan loop. Hij heeft destijds zijn bougies en bobines vervangen, vandaar dat ik hier de vraag heb gesteld op het forum. Tevens heb ik daar gelezen dat iemand de tip gaf om een DME motor update te doen. Dit zou effect kunnen hebben.

Ik de dealer gebeld met de vraag of ze deze update konden uitvoeren. Dat konden ze wel vertelde hij mij. 135 euro inclusief BTW zou dat kosten, er zat alleen wel een maar aan vast. Ze wilden me geen 100% garantie geven op dat dit het euvel verholpen zou worden. Dat snap ik wel, maar wat ze me ook vertelden is dat er een risico zat aan de update. Deze update vernieuwd als het ware de oude software. Deze oude software is dan vervolgens weg en niet meer op te roepen. Volgens deze man is dan ook wel eens gebeurd dat er een probleem ontstaat na de update. Als dit zich voor zou doen dan zou het kunnen betekenen dat er bepaalde software units vervangen zouden moeten worden. Dit zou in het ergste geval hoge kosten met zich mee kunnen brengen. Ik schrok daar nogal van.

Ik heb hem mijn probleem voorgelegd (de hikjes).

Waar ik van overtuigd ben is dat het inderdaad het inhouden te maken heeft met het schakelmoment van de injectoren van homogeen naar straalmode of andersom. Dit is niet mijn wijsheid hoor, maar wat ik op het forum heb gevonden. Het opvallende is wel dat de beste werkplaatsmedewerker van de dealer precies hetzelfde concludeerde. Tevens vertelde hij mij dat het eigenlijk vrij normaal is dat mijn type BMW (4 cilinder) dit doet. Het zou geen kwaad kunnen motorisch, echter wel als vervelend ervaren kunnen worden. Dit laatste is in mijn geval wel aan de orde.

Ik denk dus dat die update kans van slagen heeft, maar het vooruitzicht van potentiële problemen en eventuele kosten die daaruit voort kunnen vloeien schrikt mij wel wat af.

Reef

Bericht door Reef » 12 mar 2020, 16:18

Source schreef: 12 mar 2020, 16:08 Een kruisje is inderdaad "niet vervangen". Je kan vragen bij de uitvoerende partij of je de oude bougies terug kan krijgen ter controle. Er zou dan een BMW logo op moeten staan.
Goed idee. Is er nog iets waar ik op moet letten bij nieuwe bougies? Bepaald merk of zelfs origineel BMW?

Reef

Bericht door Reef » 12 mar 2020, 16:23

En ik zie nu dat diegene destijds de DME update bij jou heeft gedaan ‘source’ ;)

Source

Bericht door Source » 12 mar 2020, 16:43

Ik wil 'm best updaten alleen zit ik op 2,5 a 3 uur rijden van jou.
Misschien dat ik een oplossing heb. Ik zal straks eens kijken.

Source

Bericht door Source » 12 mar 2020, 16:46

Reef schreef: 12 mar 2020, 16:18
Source schreef: 12 mar 2020, 16:08 Een kruisje is inderdaad "niet vervangen". Je kan vragen bij de uitvoerende partij of je de oude bougies terug kan krijgen ter controle. Er zou dan een BMW logo op moeten staan.
Goed idee. Is er nog iets waar ik op moet letten bij nieuwe bougies? Bepaald merk of zelfs origineel BMW?
Origineel BMW is niet nodig. Je kan ze bij de automaterialen zaak bestellen op kenteken. Vraag wel door of er meerdere versies worden opgegeven want daar zit het verschil 'm juist in iets als je ze bij BMW besteld niet hebt.
Als je mij het chassisnummer stuurt dan kan ik het onderdeelnummer hier posten welke je nodig hebt.

Reef

Bericht door Reef » 12 mar 2020, 16:54

Source schreef: 12 mar 2020, 16:43 Ik wil 'm best updaten alleen zit ik op 2,5 a 3 uur rijden van jou.
Misschien dat ik een oplossing heb. Ik zal straks eens kijken.
Top, dank je!

Een eind rijden is niet erg als het voor het juiste doel is ;) Heb vrienden wonen in Nijmegen dus kan dan wellicht wel een keer combineren. Als het uiteindelijk nodig blijkt....

Maarre....dat verhaal van die mogelijke complicaties waar de dealer over sprak mbt update en softwareproblemen binnen andere software van de auto....komt je dat bekend voor?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”