2004 320d - uitlaat vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
matt1002

2004 320d - uitlaat vervangen

Bericht door matt1002 » 01 dec 2019, 17:10

Hoi mensen,

Vorige week mijn 320D naar de garage gebracht omdat hij stationair / bij lage snelheid nogal naar uitlaatgassen stonk in het interieur. De monteur heeft de auto even op de brug gehad en van onder gezien dat aan het begin van de uitlaat veel zwarte roet te zien is, waarschijnlijk dus een lekke uitlaat. Monteur zegt dat er een nieuwe uitlaat (en dus katalysatoren) onder moeten à 3-400 EUR, plus 2 uur werkloon. Echter heeft hij de beplating van onder de auto niet losgehaald, enkel door een paar spleten gekeken.... hij kon ook niet precies zeggen wat een nieuwe uitlaat zou kosten, want voor het precieze model moest eerst de oude uitlaat van de auto af? Lijkt mij een beetje vaag..

Nu heb ik zelf wat verstand van auto's en ga ik binnenkort de auto zelf op een brug zetten om te kijken en wat dingen weg te halen. Het is juist dat de uitlaat niet te horen is, en als ik eenmaal aan het rijden ben, er niks meer van ruik. De injectoren zijn het niet, want die zijn al gecheckt.

Hebben jullie een idee van wat hier de beste oplossing zou kunnen zijn? Nieuwe uitlaat (katalysators) er onder laten zetten of zou ik dit ook zelf kunnen? Monteur maakte mij wel een beetje bang met "als de bouten afbreken tijdens het loshalen zijn we nog uren verder" dus daar heb ik ook niet zo'n zin in, ben tenslotte 18 en student :P

Groetjes,

Mathieu

Yor

Re: 2004 320d - uitlaat vervangen

Bericht door Yor » 01 dec 2019, 23:42

Duidelijke afspraken maken dan. Alleen laten vervangen wat nodig is? Als er enkel wat lekt op bv de klem is het gauw opgelost. En ja uitlaatbouten zijn na een tijd helemaal gaar gekookt..

rob75

Bericht door rob75 » 02 dec 2019, 11:55

Via deze link kun je zien welke onderdelen er in je uitlaatsysteem zitten.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/partgr ... 320d&mg=18

Als er ergens iets lekt, dan hoor je dat meestal wel. Je kunt met iemand anders de auto starten en de uitlaat dicht houden. Dan hoor je vanzelf waar het lekt. Grote kans dat er ergens op een flens iets lekt.

Overigens kan uitlaatgas in de auto ook komen door ondichte deurrubbers.

Succes,
Rob

matt1002

Bericht door matt1002 » 02 dec 2019, 17:00

Hoi allemaal, bedankt voor de reacties.

Vandaag de auto op de brug gehad. Wat blijkt, de uitlaat lekt na de eerste cat, met het verbindingsstuk van de pijp die naar de tweede kat loopt. Hier een foto:

Afbeelding
(sorry dat ie gekanteld is, de foto moet eigenlijk naar rechts gedraaid)
Dit is echter niet een flexibel stuk lijkt mij, ik snap niet echt wat het is. Kon niet alles zien, want er zit een aluminium brace voor die ik niet zomaar kon weghalen, omdat de bouten dan ook moeten worden vervangen, en die heb ik niet bij de hand.

Nu zit ik er aan te denken een decat leiding te kopen en te laten installeren. Zelfde leiding van de motor naar de tweede katalysator , maar dan zonder de eerste kat. Mijn vraag echter is, kom ik dan door de APK ivm uitstoot normen?

Groetjes,

Mathieu

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”