Olieverbruik E90 325i aut. (N52) 2005

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
GDR
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2011, 21:28

Olieverbruik E90 325i aut. (N52) 2005

Bericht door GDR » 08 aug 2019, 09:04

Ik heb sinds een aantal weken een BMW E90 325i (N52) met 240.000 km in m’n bezit, waarvan het olieverbruik extreem hoog is. Ongeveer een liter op 500-750 km Castrol Edge C3, 5w30. Nu heb ik meerdere tests uitgevoerd maar ik zie geen rook uit de uitlaat komen. Geen blauwe en ook geen witte rook. Wel vond ik een klein beetje olie in de uitlaat, nadat ik deze eerder met Dasty (ontvetter) had schoongemaakt. Verder lekt de auto voor zover ik weet ook niet. Wanneer ik bij draaiende motor de oliedop los draai, dan blaast hij niet en zuigt hij evenmin. Ik heb me laten vertellen dat het ook aan het systeem van de carterventilatie kan liggen. Moet er persé rook uit de uitlaat komen bij versleten klepseals? En bij een defect aan het carterventilatiesysteem?

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Olieverbruik E90 325i aut. (N52) 2005

Bericht door h3b » 08 aug 2019, 09:13

Als het de klepseals zijn dan kun je dat eenvoudig testen door de auto 10 minuten stationair te laten draaien en vervolgens flink gas te geven. Als de klepseals hun werk niet meer doen zie je een enorme rookwolk.
Olie in de uitlaat is sowieso geen goed teken.
Korte zoektoch op het internet laat inderdaad zien dat de carterventilatie een belangrijke veroorzaker kan zijn van olieverbruik. Dus eerst de klepseal test doen en als die negatief is zou ik beginnen met het vervangen van de carterventilatie.
In het slechtste geval zijn het je zuigerveren of je zuiger, maar dan moet je nog maar eens goed bedenken wat je met deze auto/motor wil.

-edit-
Vond ook nog het volgende op wikimotors

BMW N52B25 engine problems and drawbacks
1. The most common problem in N52B25 is high level of motor oil consumption. This is due to thin oil rings which are carbonized rather fast. At the same time valve stem seals goes out of order rather often. Such problems may occur even after 100,000 km (~60 000 miles) of mileage. The only solution to this problem is replacement of damaged components.
New N52NB25 version did not have such problems. It was firstly introduced in 2007 and has black cap.


Als het zo is dat je zuigeveren vastzitten, dan is dit op te lossen door een olieflush (bv. met Forté) uit te voeren en daarna een oliewissel incl. filter. Eventueel na een 5000km rijden, afhankelijk of het olievebruik is opgelost, eventueel nogmaals een olieflush uit te voeren
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Olieverbruik E90 325i aut. (N52) 2005

Bericht door Daytonawim » 08 aug 2019, 09:40

Als je op elke zeg 1000km een liter olie moet bijvullen zou je dat wel moet zien/ruiken achter je auto.

Is idd een kwaal van deze motoren, ergens heb ik iets gelezen over een goedje wat je via de bougie gaten in de cilinders kan laten lopen, om de zuigerveren te reinigen door dat een dagje te laten inwerken. Kan het zo snel niet vinden maar zoek nog wel even door.
Een goed motorrevisie bedrijf kan hier misschien advies geven.

Als je veel olie (dampen) via de carterventilatie in de motor krijgt zullen de inlaattrajecten van de kop erg vuil worden door aanslag ( even zoeken op wallnut blasting dan begrijp je wat ik bedoel, staat in mijn topic ook wel een foto van, maar mijn kanalen waren niet heel vuil)

Al met al natuurlijk een k*t verhaal, vervelende is dat je met een andere motor het probleem ook niet oplost omdat het een kwaal is van dit type motor.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Olieverbruik E90 325i aut. (N52) 2005

Bericht door h3b » 08 aug 2019, 10:01

Anderzijds, je hebt de auto pas een paar weken. De auto gekocht bij een garagebedrijf of een particulier? Bij de eerste zou je denk ik toch moeten kunnen aankloppen dat dit een 'verborgen' defect is geweest en dat ze dit moeten repareren. Zou het in ieder geval proberen.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

GDR
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2011, 21:28

Re: Olieverbruik E90 325i aut. (N52) 2005

Bericht door GDR » 08 aug 2019, 10:22

Persoonlijk denk ik het eerst aan de carterventilatie omdat er geen tekenen van onderdruk zijn. Bij draaiende motor zou bij een goed werkende carterventilatie bij een geopende olievuldop de lucht naar binnen moeten worden gezogen. Dat is bij mij niet het geval. Er wordt gelukkig ook geen lucht naar buiten geblazen, want dat zou kunnen wijzen op slijtage aan de zuigerveren/olieschraapveren. Het beetje olie in de uitlaat was evht minimaal. Ik twijfel nu zelfs of het wel olie was of anders water/zeeprestanten van het reinigen.

GDR
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2011, 21:28

Re: Olieverbruik E90 325i aut. (N52) 2005

Bericht door GDR » 08 aug 2019, 10:23

Dank voor de reacties en het meedenken overigens.

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Olieverbruik E90 325i aut. (N52) 2005

Bericht door Daytonawim » 08 aug 2019, 10:33

Een foto van de carterventilatie.
Daar zit ook een olieafscheider bij no1, hou er rekening mee om daar bij te kunnen kan het zijn dat je de inlaat moet demonteren, Hoe, even kijken op newtis.info


Afbeelding
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Olieverbruik E90 325i aut. (N52) 2005

Bericht door Daytonawim » 09 aug 2019, 21:38

Was even zoeken hoor

https://www.e90-forum.de/index.php?thre ... greiniger/

Ik hoop dat je een beetje Duits kunt lezen, na de behandeling komt hij terug met goede resultaten v.w.b olie verbruik,.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”