Airco reinigen mbv spuitbus, waar spuiten?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Goliath

Airco reinigen mbv spuitbus, waar spuiten?

Bericht door Goliath » 04 apr 2009, 14:42

Misschien een hele domme vraag, maar ik heb zojuist een spuitbus airco reiniger gekocht. Alleen waar moet ik de inhoud in spuiten? Op de verpakking hebben ze het oa over het condens afvoer systeem.

Ik heb zojuist het interieur filter verwijderd, en zie daar alleen 2 gaten die nergens op aangesloten zitten.

Dit is toch de plaats waar het interieur filter zit? (foto)

Afbeelding

Is het de bedoeling gewoon in het filter zelf te spuiten? Alleen vraag ik me dan af, hoe komt het naar binnen...

zanti

Re: Airco reinigen mbv spuitbus, waar spuiten?

Bericht door zanti » 04 apr 2009, 16:05

Het filter wordt er schuin in geschoven, de 2 gaten die je aanwijst zijn voor uitlopen voor het water o.i.d. maar zitten aan de "aanzuig-' of buitenkant van het filter.
De bovenkant van het filter (komt de afdekkap overheen) is de binnenkant, de sleuf die je daar ziet (richting dashboard) daar zal ergens de airco koeler zitten. Maar over hoe om te gaan met zo'n spuitbus voor het reinigen.. geen idee.

john1987

Bericht door john1987 » 04 apr 2009, 17:08

volgens mij moet je zo'n bus in je auto leeg laten spuiten als je motor draait en airco aanstaat en op ''rond blazen'' ik weet er ff geen andere naam voor
* Nissan Sunny 1.4 16v bj 1994*
* Opel astra 1.6 8v bj 2001*
* Bmw 320d bj 2001*
* Audi A3 1,9 TDI bj 2005*

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 04 apr 2009, 21:17

john1987 schreef:volgens mij moet je zo'n bus in je auto leeg laten spuiten als je motor draait en airco aanstaat en op ''rond blazen'' ik weet er ff geen andere naam voor

Zou ik niet doen,krijg je alles net zo hard weer terug, :P

tomcaubo

Bericht door tomcaubo » 04 apr 2009, 22:32

john1987 schreef:volgens mij moet je zo'n bus in je auto leeg laten spuiten als je motor draait en airco aanstaat en op ''rond blazen'' ik weet er ff geen andere naam voor
klopt,wordt gedaan met stationiar lopende motor en de airco op de volle stand.systeem reinigt dan zelf de airco(advies is wel om om de 4 tot 6 jaar de airco vloeistof te vervangen)
de proffesionele poetser en monteur van mij gebruiken het ook

Goliath

Bericht door Goliath » 05 apr 2009, 19:49

Bedankt voor de reacties! Er zijn alleen twee soorten spuitbussen, 1 die in het interieur geplaatst moet worden en 1 die met een lange spraykop ergens onder de motorkap erin gespoten moet worden. Ik heb dus de laatste variant.

Volgens mij moet ik de spray met een draaiende motor/airco gewoon leeg spuiten in het interieur filter. Op de verpakking hebben ze het over het condens afvoer systeem, lijkt me dus dezelfde plek. Iemand ervaring hiermee?

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 05 apr 2009, 21:06

Het condens afvoer systeem zit toch onder de auto om de druppels water die uit je interieur gehaald worden af te voeren?
Daarom zie je bij stoplichten vaak druppels water op het wegdek liggen.

Het interieur filter filtert de lucht voor het het interieur in gaat.

Goliath

Bericht door Goliath » 06 apr 2009, 23:27

Hmm, ja condens water afvoer stond er. Het lijkt me sterk dat je het ergens aan de onderkant van de auto in moet spuiten.

Spuiten in de behuizing van het pollenfilter was ook een optie stond er, dat is toch de locatie op de foto? Die sleuf dus?

jomeo

Bericht door jomeo » 07 apr 2009, 12:06

dus jaarlijkse controle(beurt) bij dealer is niet voldoende??
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Goliath

Bericht door Goliath » 07 apr 2009, 12:42

Nee, hij ruikt helaas weer muf bij warm weer. Mocht de spuitbus toch geen zin hebben, ga ik hem maar laten reinigen.

omethome

Bericht door omethome » 07 apr 2009, 13:19

ik heb gister toevallig ook zon bus gekocht van wynn's.

Heb hem leeggespoten in die 2 gaten die je aanwijst. hoop dat ik het goed heb gedaan. anders heb ik 20 euri weggegooid

Goliath

Bericht door Goliath » 07 apr 2009, 13:49

Die 2 gaten komen bij mij nergens op uit. Ik wilde eerst ook daarin spuiten, maar toen zag ik dat er aan de achterkant alleen een rubbere flap op zat. Ben bang dat je dan gewoon in je motorcompartiment gespoten hebt. ;(

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 07 apr 2009, 17:16

Zoals de foto hierboven: je ziet 4 torx boutjes zitten. Draai deze ff los. Haal de rubbers even iets aan de kant en til die bak er uit. Nu zie je de kachelventilator zitten. Aan de zijkanten hiervan zitten de gaten waar je in moet spuiten.

voor degene die in die gaten heeft gespoten. Koop maar een nieuwe bus, dat zijn alleen maar afwateringsgaten waar regenwater doorheen loopt. Deze komt dus niet in je luchtsysteem terecht.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Goliath

Bericht door Goliath » 07 apr 2009, 23:06

Aah kijk eens aan, komen we er toch nog achter! :) En hoe wordt dit spul (schuim neem ik aan?) dan weer afgevoerd?

Ik ben eigenlijk toch van plan hem om te ruilen voor de andere variant (degene die je in het interieur moet plaatsen).
Of zijn er misschien toch voordelen van degene met een slang ten opzichte van de ander?

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 09 apr 2009, 08:22

Of daar voor of nadelen aanzitten heb ik echt geen idee van :?

Het schuim lost in principe gewoon op en verdampt uiteindelijk. Spuit maar es een klein beetje op de grond.
Ik heb zelf met het schuim goede ervaringen. De andere middelen ken ik niet.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”