BMW wil niet in P-stand

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Koenvdw
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2018, 13:10

BMW wil niet in P-stand

Bericht door Koenvdw » 18 sep 2018, 13:57

Beste

wagen:

F11 525dx 2012 met +- 95000km

Even kort schetsen wat er al gebeurd is.

Ik reed op de E40 zonder problemen. Ik neem de afrit en sta voor het rood licht.
Ik wil vertrekken en ik krijg een signaal dat ik niet meer over het volle vermogen beschik, wat ik ook hard voel. De wagen fluit en trekt heel traag op tot max 70km/u. Mijn werk was nog maar 7km verwijderd, dus ik probeer tot daar te rijden, maar elke keer ik moest vertragen zakte ook de maximum snelheid. Dit was niet meer houdbaar en ik begon ook iets te reuken, dus heb ik de wagen maar aan de kant gezet en laten takelen naar BMW Daeninck in Sint-Martens-Latem (dichtsbij).

Daeninck
Na 2 dagen en een half hadden ze hem eindelijk uitgelezen. De roetfilter moest vervangen worden en dit zou gelegen hebben aan een slechte injector. Die zouden ze 2 dagen later testen.

Ik bel ondertussen voor inlichten naar mijn vaste garage. Daar wisten ze mij te vertellen dat zij altijd de roetfilter kuisen en niet vervangen en dat dit in 90% van de gevallen voldoende was. Ook betwiste hij dat het aan een injector zou liggen.
Naar zijn ervaring werd ook elke opgestuurde injector naar het BMW labo afgekeurd en als te vervangen gecatalogeerd. De test zelf was iets van 100€ en een nieuwe injector €150.
Dus ik voelde de bui al hangen... Het ging serieus wat geld kosten bij Daeninck.

Ondertussen had mijn pa zijn garage ingelicht. Daar gingen ze de roetfilter demonteren en opsturen naar firma die professionele reiniging doet. Hier voelde ik mij veel beter bij.

Dus een mail gestuurd naar BMW Daeninck of ze geen verdere kosten meer wouden maken aan mijn wagen, dat ik hem ging takelen naar een garage dichterbij, omdat ik de roetfilter wou laten kuisen ipv vervangen.

2de garage
Eens in de andere garage bleek dat de injectoren er inderdaad niets mee te maken hadden, het was de turbo die stuk was en olie liet lekken naar roetfilter die zo potdicht kwam te zitten. Dan word ik al een beetje ambetant dat een officiële BMW garage dit niet detecteert... Bovenal waren alle 4 de injectoren blijkbaar gedemonteerd en door elkaar in één doos gesmeten. De wagen zat ook volledig zonder stroom. Dus heel proper was dat niet van die mannen.

Ondertussen werd ook gemeld dat de roetfilter goed gereinigd was, maar bij het onder druk zetten kwam er nog een lek naar boven, dus sowieso een nieuwe roetfilter...

De garagist heeft dan een nieuwe turbo gevonden (niet van BMW) en geplaatst. Bij het testen is dan nog een stukje van de oude turbo vrijgekomen en in de nieuwe turbo gevlogen met als gevolg dat de nieuwe turbo ook meteen naar de vaantjes was (hij nam de kosten op zich).
Garagist heeft dan een 2de nieuwe turbo geplaatst.
De wagen werd uitgebreid getest en alles was ok. De wagen werd bij mijn ouders afgeleverd.

thuis
Mijn pa test de auto ook en alles werkt tot hij thuis komt.
De wagen wil niet meer in de P-stand en de wagen wil dus ook niet meer op slot.

2de garage
De wagen terug afgezet bij de eerdere garage. Daar wacht men op het advies van een iemand die bij BMW werkt.
Zelf hadden ze hem al gereset, maar dit gaf geen oplossing.
Zij vermoeden dat dit gebeurd is tijdens het takelen. Wat ik kan begrijpen. Als de versnellingsbak in P staat en de electriciteit afgesloten is, dan kan de man van de takeldienst deze niet in N zetten. Ik heb altijd geweten dat je niet mag takelen in de P stand.
Voorlopig zegt hij nu: in het beste geval een software aanpassing bij BMW zelf, slechtste geval is er schade aan de versnellingsbak en die repareren ze daar niet. Dus dan moet ik naar BMW weer...

kosten:
eerste takel 114€
tweede takel 145€
BMW Daeninck (uitlezen + demonteren injectoren (niet nodig)) 178€
2de garage (monteren injectoren, kuisen roetfilter, nieuwe roetfilter, nieuwe turbo) 2500€
huurwagen voor een week 285€
----------------
totaal 3222€ al en nog steeds niet gemaakt...

Iemand enig idee waarom hij niet meer in P stand wil?

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: BMW wil niet in P-stand

Bericht door ehombie » 18 sep 2018, 16:25

Jeetje wat een verhaal...

Hebben ze die niet handmatig in de N gezet onder de versnellingspook hendel/afdekking? Daar kun je met een "schroevendraaier" deze manueel in de N zetten. Ik weet even niet of je die misschien moet terugzetten? (Zie handleiding indien deze moet worden weggesleept).

Heb evt een filmpje wat van toepassing is https://www.youtube.com/watch?v=jaX3VWREzzE.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Koenvdw
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2018, 13:10

Re: BMW wil niet in P-stand

Bericht door Koenvdw » 18 sep 2018, 18:10

Bedankt voor de reactie ik forward het filmpje naar de garagist :)

m.h.
Berichten: 964
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: BMW wil niet in P-stand

Bericht door m.h. » 18 sep 2018, 21:17

Is dat een "Europese tool" of alleen in andere wereld delen? Ik heb deze niet achterin liggen namelijk.

Ik hoop voor je dat het netjes opgelost wordt allemaal. Gepruts van de dealer.... man man

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”