Thermostaat kapot? [4x langs weg moeten gaan staan]

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Atmoz

Thermostaat kapot? [4x langs weg moeten gaan staan]

Bericht door Atmoz » 08 jul 2018, 08:10

Beste allemaal,

Laatst moest ik ergens wat ophalen (100KM heen, 100KM terug) en gezien de zomerse temperaturen van de laatste tijd had ik de airco aan staan. (Ramen dicht dus). Ineens verscheen er een melding in het schermpje:

"Engine temperature! Drive moderately"
"Temperature too high. Drive moderately to allow the engine to cool down. If the fault persists, have the problem checked by BMW Service."

Ik heb toen meteen de airco uitgezet, beide ramen helemaal open, en de temperatuur/blazer vol open op 28 graden. Op die manier dacht ik de temperatuur te kunnen laten wegnemen bij de motor.

Maar helaas, even later kwam er een andere melding (weet niet meer precies welke) en ging de auto in "noodstand". Ineens geen PK's meer daar en weer langs de kant. Motor uitgezet, sleutel eruit, even (3 min.) gewacht en toen weer verder met de ramen open en de kachel vol open.

Toen ik aankwam op de locatie heb ik de motorkap open gezet en zeker 30 min. gewacht. Daarna weer terug naar huis. Ook toen heb ik 2x langs de kant moeten gaan staan vanwege de meldingen en dat de auto in noodstand ging.

Ik merkte toen wel, dat op het moment dat dat gebeurde, dat de lucht uit de blazer ineens koud was in plaats van warm/heet (de blazer stond nog altijd op 28 graden, en de ramen open!)

De volgende dag(en) heb ik geprobeerd dit probleem opnieuw te "triggeren", maar ik krijg het niet meer voor elkaar. Met airco, zonder airco, de auto loopt gewoon weer zoals het hoort.

Toch vind ik het een vreemde zaak, dus ik ben zéér benieuwd wat hier aan de hand kan zijn geweest. 4x langs de weg staan in 2 uur tijd is echt niet chill :| En zal de BMW garage hier nog iets mee kunnen? (staan dit soort dingen ook erbij als de sleutel uitgelezen wordt?)

Alvast bedankt voor 't meedenken!

Grtz,

Atmoz

Beem

Re: Thermostaat kapot? [4x langs weg moeten gaan staan]

Bericht door Beem » 08 jul 2018, 08:37

Ik zou de auto even uit laten lezen. De kans is wel aanwezig dat dit nog geregistreerd staat.

De thermostaat is het niet lijkt mij, deze heb ik ook kapot gehad en toen kwam de auto juist niet meer op temperatuur.

Atmoz

Bericht door Atmoz » 08 jul 2018, 08:46

Beem schreef:Ik zou de auto even uit laten lezen. De kans is wel aanwezig dat dit nog geregistreerd staat.
Ok, ga ik dat deze week zeker even laten doen :duim:
De thermostaat is het niet lijkt mij, deze heb ik ook kapot gehad en toen kwam de auto juist niet meer op temperatuur.
Nu je het zegt kan ik me herinneren dat het metertje (olie-temp.) ten tijde van die vreemde gebeurtenissen ook zakte. Dus niet 120 graden, maar 80 of 100 ofzo (weet het niet meer precies zeker, maar in ieder geval een stukje lager).... Normaal staat die ALTIJD op 120 zodra de auto warm is.

Dus dat verklaard misschien ook nog iets?

heertje

Bericht door heertje » 09 jul 2018, 14:02

mogelijk de waterpomp? Heb het ook gehad met mijn E60 Thermostaat en waterpomp vervangen, en toen geen meldingen meer dat je rustig moet rijden.

Atmoz

Bericht door Atmoz » 12 jul 2018, 10:56

heertje schreef:mogelijk de waterpomp? Heb het ook gehad met mijn E60 Thermostaat en waterpomp vervangen, en toen geen meldingen meer dat je rustig moet rijden.
Dat is het blijkbaar. Krijg namelijk zojuist bericht van de garage:

"Storing zat in de waterpomp (vastgelopen).
Kan natuurlijk een incident geweest zijn, maar wij moeten toch adviseren waterpomp en thermostaat vervangen
:'( "

De kosten daarvoor (incl. koelvloeistof en uren) zijn € 1000,-
Vrij dure aangelegenheid... ik dacht dat zo'n pompje niet zo heel duur was.... En een thermostaat is het geld ook niet toch? :s

Ik merkte gisteren trouwens ook nog een soort "gat" waar de auto even (1 á 2 seconden) geen trekkracht had. Dus even een flinke dip. Normaal trekt dit in het volle bereik netjes door, maar nu was er even niets... Volgens mij was dat in de 5e of 6e versnelling. Kan dat ook daarmee te maken hebben? Dat die dus even in "safe" mode gaat vanwege de temp. of waterdruk? Of heeft dit sowieso TOTAAL niets met bovenstaand probleem te maken?

Thanks voor 't meedenken nog altijd :amen:

Grtz,

Atmoz

Cerbera

Bericht door Cerbera » 16 jul 2018, 22:27

Ik heb de afgelopen maanden hetzelfde issue gehad met mijn 330.

Tijdens het rijden ineens de melding dat de motor aan het oververhitten was.
Daarna de auto aan de kant gezet en gewacht. Motor was ook echt heet.
Daarnaast zag ik ook dat ie koelvloeistof had gelekt.
Maar goed, af laten koelen en weer verder gereden en opvallend genoeg kwam daarna het probleem niet meer terug voor een paar weken.

Maar paar weken later begon het gezeik weer. Oververhitten, geen vermogen, meldingen op het dashboard.
Dit keer auto weggebracht en toen was het probleem in de aansluiting van de waterpomp zelf. Die was binnenin gecorrodeerd en wat bedrading die door geschuurd was.
Dat laten repareren en een kleine 3000 km gereden toen het probleem weer terug kwam.

Dit keer was het wel de waterpomp en daarbij maar gelijk ook de thernostaat ook laten vervangen.
Ik kwam dus ook rond de EUR1000,- uit.
Nou weet ik niet of alle modellen een elektrische waterpomp hebben maar vandaar dat je dus op dit bedrag ongeveer uit komt.
Mijn eerste BMW..echt!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”