Bizar

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
DonB

Bizar

Bericht door DonB » 28 mar 2009, 20:14

APK
Mijn sedan moest dus naar de keuring, afgekeurd!
Wat bleek, de remleidingen achter waren zodanig verroest, dat ze bijna doorgeroest waren.. kan gebeuren bij een auto van bijna 10 jaar oud (in mijn geval).. echter, om bij de remleidingen te komen moest eerst van alles losgemaakt en gedemonteerd worden (zoals de tank etc).. al met al duurde het langer dan verwacht, en na dag 1 werd ik door de garagehouder gebeld dat na 3,5 uur werk de remleiding linksachter eindelijk vervangen was.

Dag 2 belde ik of de auto klaar was, dit was hij, de monteurs waren om 8 uur 's ochtends begonnen met de andere kant en het had zeker tot 2 uur 's middags geduurd tot de rechter remleiding achter vervangen was en alles weer gemonteerd was, kennelijk een monsterklus die van tevoren door de garagehouder onderschat was.

Dit alles vond ik vrij bizar, rekening ga ik nog krijgen, garagehouder is een vriend van me dus de prijs zou geen 90 euro per uur zijn zoals bij andere garages maar ben toch wel benieuwd.. ik vertrouw hem en verwacht verder niet dat hij me op de een of andere manier drooggezegd genaaid heeft.. zal wel gewoon vet veel werk geweest zijn.

Bizar
..garagehouder vertelde me bij afhalen auto eveneens, dat de rechter veer gewoonweg afgebroken was! De monteurs waren hier min of meer toevallig achter gekomen bij het vervangen van de remleidingen, de rechter veer was dus helemaal niet meer goed bevestigd en deed z'n ding dus gewoon niet meer, had niet veel gescheeld of ik had niet eens meer goed kunnen remmen.. zeker als je dat + de bijna doorgeroeste remleidingen bij elkaar telt.

Allemaal toevallig bij mij in combinatie met de 10 jaar? Of is BMW toch niet zo kwalitatief goed als vaak gezegd word?
Het rijden van een BMW word voor mij nu wel errug duur, hopelijk kan ie er nu weer n tijdje tegenaan, maar ik merk dat mijn handrem ook al aftaaid.

Btw.. mijn rijstijl is vrij rustig, af en toe sportief als de motor warm is maar geen aftrapperij..

bofkont

Re: Bizar

Bericht door bofkont » 28 mar 2009, 20:30

Bijna precies hetzelfde als mijn E46 328i afgelopen februari bij de keuring.
Alleen konden mijn remleidingen nog geborsteld worden en getectyleerd, maar kwamen volgend jaar wel aan de beurt aldus de garage.

Ook zijn mijn 2 achterveren vervangen, waren ook gebroken.

Dus niks abnormaal/bizar na 10 jaar weer en wind :)
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

DonB

Bericht door DonB » 28 mar 2009, 20:32

Hmz, ik vind het toch wel bizar dat zo'n veer gewoon afbreekt en je eigenlijk niks door hebt.. voor hetzelfde geld roesten die remleidingen door en ben je gewoon de sjaak als je een keer hard moet remmen..

Mjah gelukkig zijn er meer die het probleem hebben gehad dan.. :) Thanks voor je post.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 28 mar 2009, 20:34

En om dat soort reden moet je blij zijn om dingen als APK, en het feit dat de meeste dealers zelfs bij een oliebeurt net ff verder kijken dan alleen de olie vervangen :)

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 28 mar 2009, 20:51

Ik wilde het net gaan zeggen. Daarvoor hebben we de apk. Dan komen die kwaaltjes aan het licht en kunnen gerepareerd worden. Niets bijzonders voor een 10 jaar oude auto.
Laatst gewijzigd door PIR3lly op 28 mar 2009, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Patron

Bericht door Patron » 28 mar 2009, 21:30

zoo als je denkt is er echt 10 jaar al voorbij! terwijl je dat niet zo snel aan een E46 kan zeggen (h)

gelukkig dat het tevoorschijn is gekomen dan bij de APK.
Spoiler: Laat zien
Ik vind het trouwens wel grappig dat mensen APK Keuring zeggen, terwijl de K in APK voor keuring staat :+
Afbeelding

Mario TT

Bericht door Mario TT » 28 mar 2009, 22:28

rij eens met een ander merk zoveel kilometers en 10 jaar en kijk dan eens wat je moet vervangen en wat er kapot gaat. Er zijn ook auto`s waarbij de voorveren gewoon spontaan afbreken. Als je een kwalitatief goed produkt maakt betekend het niet dat er geen fouten in het ontwerp zitten oid. Zelfs in de luchtvaart waar veiligheid nummer 1 is worden ontwerpfouten gemaakt alleen dan praat je wel over veeeel duurdere onderdelen en kwalitatief veel hogere produkten. Dat dingen goed zijn betekend niet dat het niet kapot kan gaan. Ook bij BMW zijn er dingen die gewoon roesten en kapot gaan.. vind het niet schokkend. Als ik kijk naar mijn auto met 340.000km op de klok zie ik een hele goede auto`s die je wel bij moet houden maar geen rotting etc. Misschien is het wel een productiefoutje in een bepaald jaar of type.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

DonB

Bericht door DonB » 28 mar 2009, 23:02

Ben blij dat niemand hier echt geschockeerd is.. maar toch.. het is dat de garage van een vriend van me is, maar ik heb wel eens gehoord dat 90 euro per uur voor een monteur in een average garage de gegane prijs is.. dat zou in mijn geval al snel op 7-800 euro uitkomen inclusief de materialen..

das toch geen kattepis..

bofkont

Bericht door bofkont » 28 mar 2009, 23:50

Mario heeft niks met ontwerpfouten te maken.
Veren etc etc zijn gewoon slijtagedelen en zoveel andere dingen aan een auto.
En Bmw heeft echt wel kwalliteit, mijn veren waren nog de orginele eerste veren.

Mijn E46 wordt oktober dit jaar gewoon 11 jaar oud, maar als je hem ziet lijkt hij nog gewoon nieuw zo staat hij erbij :) inmiddels bij de Audi dealer op de oprit :o

Is gewoon niks abnormaals aan deze slijtage onderdelen.
En ook een rekening van 800 euro valt heel erg mee vind ik persoonlijk :) wat uiteraard wel veel geld is begrijp me niet verkeerd. Inspectie 2 met wat kleinigheden ben je dat zo kwijt bij de dealer.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 29 mar 2009, 01:27

Nee, een veer is echt geen slijtage deel.

Opvallend is wel dat het bij meer en meer auto's voorkomt dat de veren breken. Afgelopen maand ook bij een vriendin van me, eentje was gebroken en kwam naast het toplager (das irritant!) en de ander bleek ook gebroken te zijn.

Een brekende veer is gewoon een ontwerp of productiefout.

morris

Bericht door morris » 29 mar 2009, 01:33

Zelf pleeg ik hobby matig redelijk veel onderhoud en technich herstel werk aan verschillende merken en type's auto's van familie,vrienden etc en uiteraard ook mijn eigen auto's,in vergelijking wat ik allemaal al tegen gekomen ben levert bmw redelijke kwaliteit, echter zijn er wel dingen die je niet verwacht van zo'n gerenomeerd merk zoals: de uitgescheurde subframe's,draagarmen voor, aandrijving (trilingen/bonken etc.) en nog wat kleine dingen.
Zo ook dat met die rem leidingen, zo ik lees komt dat regelmatig voor en dat verwacht je misschien wel bij een kia of oud fordje maar niet bij bmw na 10 jr, tis wel een "veiligheids"onderdeel.
Bij mij is ook het geval dat ze redelijk roestig zijn,heb het dan ook laatst bij de apk aan de keurmeester gevraagt om er eens extra naar te kijken bij mij,het ging nog wel zei hij.
Ik zelf had zo iets van dat ik ze toch ga vervangen,alleen nog niet gedaan omdat het idd een hoop werk is (|

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 29 mar 2009, 01:41

DonB schreef:Ben blij dat niemand hier echt geschockeerd is.. maar toch.. het is dat de garage van een vriend van me is, maar ik heb wel eens gehoord dat 90 euro per uur voor een monteur in een average garage de gegane prijs is.. dat zou in mijn geval al snel op 7-800 euro uitkomen inclusief de materialen..

das toch geen kattepis..
ALs jij ben een normale bovag garage dit soort bedragen betaald dan zou ik maar eens hard de deur uit lopen.
Een normaal tarief is ongeveer 50-60 euro/ uur. De dealers zitten daarentegen wel rond de 85-100 euro/uur.

Enne remleidingen zitten onder nagenoeg ale auto's en roesten bij elk merk nagenoeg even hard. 10 jaar is niet gek en inderdaad wees blij dat je een serieuze keurmeester heb gehad.

Gebroken veren komen helaas vaker voor en ik denk dat je dit geen BMW kwaal mag noemen.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

morris

Bericht door morris » 29 mar 2009, 02:02

Fabian79 schreef:
DonB schreef:Ben blij dat niemand hier echt geschockeerd is.. maar toch.. het is dat de garage van een vriend van me is, maar ik heb wel eens gehoord dat 90 euro per uur voor een monteur in een average garage de gegane prijs is.. dat zou in mijn geval al snel op 7-800 euro uitkomen inclusief de materialen..

das toch geen kattepis..

Enne remleidingen zitten onder nagenoeg ale auto's en roesten bij elk merk nagenoeg even hard. 10 jaar is niet gek

quote]
Dat ben ik niet helemaal met je eens, ligt eraan waar ze gepositioneerd zijn.
Bij een e46 zit het gedeelte dat hier bedoeld word voor het achterwiel waardoor het bloot gesteld is aan opspattend grind,zand,water etc wat de band mee neemt waardoor de anti corrossie laag extra word aangetast.
Ze hadden dat beter kunnen afschermen of positioneren.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 29 mar 2009, 02:13

Ik probeer alleen te zeggen dat 10 jaar voor een paar stalen leidingen niet gek is. Er zijn types/ merken waarbij ze na 5-6 jaar al vervangen moeten worden.

Zelfs bij de duurste auto's komen dit soort problemen voor, niks raars. Banden en remmen slijten, rubbers verouderen, zo ook remleidingen.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

kees roeleveld

Bericht door kees roeleveld » 29 mar 2009, 13:13

Het voordeel bij de officiele dealer is dat ze de flatrate (officieel vastgestelde werktijd ) hanteren waardoor je nooit
te veel betaald, wat naar mijn mening bij andere garage's wel gebeurd.
Een ander voordeel is dat de dealer originele onderdelen gebruikt die doorgaans goedkoper en beter zijn.
Ook de ervaring en het gebruik van speciaal gereedschap heeft een gunstige invloed op de kwaliteit en de
gewerkte tijd.
Dat het laatste stukje van de achter veer bij een e46 afbreekt is bekend maar niet gevaarlijk (wel apk afkeur) maar de voorveren blijven doorgaans wel heel wat bij andere merken wel gebeurd en heel gevaarlijk is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”