Blower/Aircopaneel doet het niet

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
JdM

Blower/Aircopaneel doet het niet

Bericht door JdM » 12 aug 2017, 11:01

Ik heb de hoop nog wat praktische tips te krijgen wat ik nog kan testen bij de volgende storing:

De storing is spontaan ontstaan bij een E46, de kachelmotor is ermee gestopt.
In eerste instantie deed het bedieningspaneel (digitaal, geen draaiknoppen) het gewoon prima, alleen reageerde de kachelmotor er dus niet op door te gaan draaien.

Ben gestart met de kachelweerstand te controleren (egel), deze is 100% goed, want hij werkt op een andere auto wel gewoon.
Daarna onder de motorkap de kachelmotor vrij gemaakt zodat ik bij de bedrading kan komen. Ik heb gemeten en er staat 12volt op het buitenste huis van de kachelmotor. Ik weet niet of dat goed is, persoonlijk vind ik het opvallend omdat ik eerder verwacht dat het huis massa heeft. Kortsluiting kan het niet zijn lijkt me, want dan zou of de accu leeglopen of er zou een zekering doorbranden.
Alle zekeringen zijn goed.
Ik heb de twee draden op de kachelmotor op een multimeter aangesloten (rood en bruin) op 1 draad staat 12v, op de andere staat geen spanning. Ik weet even niet op welke draad ik welke spanning zou moeten zetten om de motor te kunnen testen, de stekker heb ik niet los gekregen.
Na wat getest blijkt plotseling dat het bedieningspaneel is uitgevallen, ik dacht ergens sluiting te hebben gemaakt dus we hebben een ander paneel aangesloten op de auto, maar deze doet ook niets.
Het andere bedieningspaneel komt van een sloperij af en daarop zat een sticker met "alleen voor benzine" (terwijl we het paneel op kenteken besteld hebben :jack: ) maar ik vraag me af of er verschil zit tussen de panelen...

Nu loop ik vast en hoop ik op een tip.
- Kachelweerstand is goed
- Zekeringen zijn goed
- Bedieningspaneel deed het eerst wel, nu helemaal niet meer, ook een ander paneel doet niks
- Kachelmotor krijg ik niet aan het draaien, maar ik weet ook niet goed wat ik ervoor moet doen om de motor direct met 12v aan te kunnen sturen

JdM

Re: Blower/Aircopaneel doet het niet

Bericht door JdM » 21 aug 2017, 11:43

Nog mensen die me een beetje op weg kunnen helpen? :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”