slechte loop en start bij warme motor

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
elgar

slechte loop en start bij warme motor

Bericht door elgar » 20 jul 2017, 08:49

beste, mijn BMW E39 525i uit 2001 met 270k doet erg vreemd en kom er niet helemaal uit wat het probleem is. Sinds enige tijd loopt en start de motor slechter nadat ie goed op temperatuur is, dus na een lang stuk rijden weer opnieuw starten. Er is dan heel weinig vermogen bij lage toerentallen en bij een klein beetje gas geven slaat ie vaak af. Ik heb de motor uitgelezen en daar kwamen een aantal zaken aan het licht zoals een lean mengsel en intermittent nokkenas sensor. Ik heb de nokkenas sensoren vervangen (beide) en ook op 2 plaatsen een vacuumlek gerepareerd. Maar het probleem blijft. Ik krijg nog geen lean fout melding meer maar wel nog steeds intermittent nokkenas sensor A.
Wat ik nu erg vreemd vind zijn de O2 en Fuel trim waardes. De pre-cat O2 sensoren geven mooie sinus vormig signaal varierend tussen de 0.25 en 0.75, de post-cat O2 sensoren varieren echter ook enigzins en wanneer constant zijn ze beide zo rond de 0.7 wat volgens mij te hoog is. De fuel trims zijn nog vreemder, de long term staan op +6 en +8% wat aan de hoge kant is, maar de short term 1 staat continu op -100%?? Wat betekent dat? Heb ik een probleem in mijn brandstof voorziening (slechte pomp, vuil filter of slechte injector)? De MAF sensor geeft stationair 5.6g/s, is dat een goede waarde?
Hellup.. graag jullie advies voordat ik nog meer zaken ga vervangen.
Dank!

martindebelitos

Re: slechte loop en start bij warme motor

Bericht door martindebelitos » 20 jul 2017, 09:53

trek de stekker van de lmm eens los en kyk of de motor dan wel goed start.groet martin

elgar

Bericht door elgar » 14 aug 2017, 14:02

helaas LMM is het ook niet. Inmiddels ook het benzinefilter vervangen (was zoiezo nodig preventief onderhoud).
De auto blijft terugkomen met P0344 code, ondanks dat ik de nokkenas sensor heb vervangen.

Paar ideeen:
1) Zou de nieuwe sensor ook stuk kunnen zijn? Ik heb OEM gekocht (+-80euro) dus hoop het niet. Kan ik de sensor doormeten en welke waardes mag je dan verwachten?
2) Zou het een draadbreuk in de cable harness box zijn waar de sensor kabel naar toe gaat? Iemand ervaring daarmee?
3) Misschien toch de krukkenas positie sensor? Of krijg je dan andere foutcode dan P0344?

Wordt langzaam aan helemaal kriegel hiervan.
Thanks!

martindebelitos

Bericht door martindebelitos » 15 aug 2017, 11:02

sensor kapot. omruilen tegenandere. zyn vaker nieuw kapot. groet martin.

pnbmw

Bericht door pnbmw » 15 aug 2017, 12:30

Ik heb 2 weken geleden exact dezelfde symptomen gehad. Uit laten lezen en bleek nokkenas aan de inlaatzijde te zijn. Die is vervangen en toen was het bij mij in ieder geval opgelost. Ik heb het idee dat deze sensor al langer kapot is geweest, alleen merkte ik het bij deze symptomen pas. Nu is de auto duidelijk koppelrijker in het middengebied en bij afremmen pak hij het stationair toerental veel mooier over. ik Dacht ik meld dit toch even.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”