achteraf trekhaak, geen AHM-module maar wel foutcode

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
kenza750

achteraf trekhaak, geen AHM-module maar wel foutcode

Bericht door kenza750 » 01 mar 2017, 16:28

Gents,

Ik zit even met het volgende.

Mijn E61 heeft een Bosal afneembare trekhaak (ik heb hem zo gekocht). Verlichting vd aanhanger werkt allemaal prima. Maar volgens ISTA/D heb ik een foutcode die telkens terugkomt, n.l:

00CF29 No message from the trailer module, receiver EGS, transmitter AHM

Nu heb ik dus onder het reservewiel gekeken waar de AHM-module hoort te zitten. Maar die heb ik dus niet. Waarschijnlijk omdat de auto zonder trekhaak is geleverd?

Maar waarom verwacht ISTA dan dat er een AHM-module aanwezig zou moeten zijn? In mijn FO staat ook geen aanhanger-optie, dus ik vraag me af hoe ik de auto kan wijsmaken dat hij niet op een signaal van een niet bestaande module hoeft te wachten.

In de EGS valt ook niks te coderen. Dacht eerst dat er misschien in de EGS een check loopt naar de AHM die ik dan uit zou kunnen zetten, maar helaas....

Wie o wie...
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

tom_il

Re: achteraf trekhaak, geen AHM-module maar wel foutcode

Bericht door tom_il » 01 mar 2017, 16:47

Je gaat toch een module hebben.
Zoniet krijg je allemaal foutmelding zodra de trailer word aangesloten op de bestaande verlichting.
Gaan je sensoren uit als je de trailer aankoppelt ? Indien ja is er toch een module aanwezig.
525d E61 2007 pre-LCI

kenza750

Bericht door kenza750 » 01 mar 2017, 17:04

ik zou niet weten waar die module dan zou zijn. In ISTA zie ik hem ook niet verschijnen.
Verder heb ik helemaal geen foutmeldingen. Het is alleen via uitlezen zichtbaar (geen transmissie-errors of iets dergelijks in iDrive).

Of de PDC achter uitschakelt weet ik eigenlijk niet. Daar heb ik niet op gelet. Ik gebruikt de trekhaak eigenlijk heel sporadisch als ik een aanhanger huur om spullen te vervoeren (geen caravan dus).
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

ehombie

Bericht door ehombie » 01 mar 2017, 19:17

Was me laatst ook aan verdiepen in een aftermarkt trekhaak. En hoe dit zat met bmw steurergerats...
(Modules)
Er moet idd een module zitten. Want ze moeten toch wat kabeltjes T-en, zit die niet ergens bij de accu?
Of bekijk even de kabelboom bij de accu/zekering kast.misschien vind je hier wel een aanknoopings punt met wat kabelzekeringen.

Volgens mij hoeven die aftermarkt trekhaken zelfs niet gecodeerd te worden zover ik dit kan beoordelen / gezien heb.

Zon melding hoeft niet altijds iets ernstigs te beteken...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”