stationair onregelmatig lopen van de E 61 met N53motor

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
m.v.hemert
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 feb 2017, 18:44

stationair onregelmatig lopen van de E 61 met N53motor

Bericht door m.v.hemert » 28 feb 2017, 23:19

Beste BMW Vrienden,

Sinds een aantal maanden heb ik een probleem met het stationair onregelmatig lopen van de BMW.
Het probleem doet zich enkel voor als de motor warm is en stationair draait.
De motor gaat eerst keurig op 700 t/min draaien(enkele secondes) om vervolgens naar benden af te zakken.
Tot 400 t/min om vervolgens zelf weer naar 950 t/min op te lopen en weer af te zakken enz.
Kortom waardeloos. Tijdens het rijden zowel gewoon als op cruise control blijft de auto perfect lopen bij elke snelheid.
Hij mist geen enkele slag! Het euvel doet zich alleen voor als de auto stationair loopt of gaat lopen.
Dus ook al de motor van de 1e versnelling naar stationair schakelt, waarbij de motor ook vaak afslaat. Overigens niet echt leuk in een bocht zonder stuurbekrachtiging. Bij het starten met koude motor slaat de motor direkt aan en loopt dan wel perfect rond zonder terugval. Het begint pas als de motor op temperatuur gaat komen.
Heeft iemand enig idee waarnaar ik moet zoeken.

Alvast mijn dank !
Groet
Marc

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: stationair onregelmatig lopen van de E 61 met N53motor

Bericht door thijsvanzwam » 06 mar 2017, 16:10

Probeer eens je gasklep te reinigen, wanneer je motor koud is staat de gasklep stationair iets verder open dan wanneer de motor op temperatuur is, dus eventueel vuil heeft bij koude motor dus minder invloed.
Als er vuil is opgehoopt rondom de gasklep dan "verstoor" je de doorgang, hierdoor kan hij onregelmatig gaan lopen.

Doe het wel heel voorzichtig en met speciale reiniger, remmenreiniger is dat niet!
pas ook op dat er geen reiniger in het scharnierpunt komt, je kunt de achterliggende onderdelen hier mee beschadigen...

demonteren en dan reinigen is het handigst, dan kun je met een doek alle vuiligheid makkelijker weghalen.

Overigens zouden er nog vele andere oorzaken kunnen zijn. Defecte sensoren, slechte massa, haperende EGR, te lage brandstofdruk, vervuilde of versleten onderdelen als bougies, verstuivers of zelfs dichtslibbende inlaatkanalen (een N53 is een DI motor toch?).
Hiervoor is uitlezen en real-time data verzamelen eigenlijk de beste manier. Gasklep reinigen valt onder het "baat het niet dan schaadt het niet" gedeelte en je moet ten slotte ergens beginnen...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”