Auto schoonrijden

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Arbi

Auto schoonrijden

Bericht door Arbi » 19 feb 2017, 18:15

Beste allemaal,

Na gisteren de 530i grondig gewassen, gekleid en gepoetst te hebben, dacht ik vandaag even de motor te "reinigen". Vanuit Bussum ben ik rustig richting Kootwijk gereden (half uurtje ongeveer). Bij Kootwijk de afslag genomen en direct weer terug richting Bussum. Echter, de terugweg heb ik gereden met het principe "drive it, like you stole it" ook wel "the Italian tune-up" genoemd. Dit betekent even lekker gasgeven! Heb de automaat in manual gezet en in z'n 3 een aantal keren van 3500 volgas tot 6000 toeren en dan direct het gas loslaten tot 3500 toeren en weer volgas tot 6000 toeren. Daarna nog een tijd in z'n 3 met 4500 constant gereden. Dit zorgt dat alles goed warm wordt, de boel goed onder druk wordt gezet en schoon gebrand wordt. Los van het feit dat het goed voor de auto is, is het natuurlijk ook ontzettend leuk. Hoop dat er geen flitsers stonden ;).

In april ga ik naar Berlijn en ga natuurlijk met de 530. Ik wil dat eigenlijk een additief in de tank gooien: Forte Fuel System Cleaner. Hebben jullie wel eens een cleaner gebruikt. En zo ja, hebben jullie iets gemerkt? Beter stationair, beter verbruik, minder olie verbruik, etc?

Ook viel het mij op dat ik na de rit terug in de parkeergarage kwam en toen ik de versnelling van z'n achteruit naar P zette ik een bonk/klik hoorde (ik had het raam open). Daarna nog even van achteruit naar N en dan hoor ik niks. Wel naar z'n P. Kan deze klik/bonk de rem (van de P) zijn?

Groet,

Otto

SandMan226

Re: Auto schoonrijden

Bericht door SandMan226 » 20 feb 2017, 00:07

Hallo Otto.

Goed om te lezen dat er iemand zijn BMW goed warmrijdt voordat het pedaal ingetrapt wordt. Veels te veel petjes die net van de Playstation afkomen en die theorie in de praktijk omzetten in een koude motor.

Zo een additief kan geen kwaad. Ikzelf gebruik voor de 325ci en de 530iAt de injector cleaner van Wynn's. Merk er niet al te veel van maar dat komt omdat de 325ci pas 89k gereden heeft en de 530i erg goed onderhouden is. Tank leegrijden, additief erin en goede 98 voltanken.

Wat betreft het gebonk.. weleens je bakolie verwisseld? Je zult versteld staan van het metalen schaafsel en prut dat rondzwerft.. ZF in Delfgauw!
E32 735i '87
E34 M5 3.6
E39 528i '97
E38 740i '94

E39 530iAT

Arbi

Bericht door Arbi » 20 feb 2017, 06:49

SandMan226 schreef:Hallo Otto.

Goed om te lezen dat er iemand zijn BMW goed warmrijdt voordat het pedaal ingetrapt wordt. Veels te veel petjes die net van de Playstation afkomen en die theorie in de praktijk omzetten in een koude motor.

Zo een additief kan geen kwaad. Ikzelf gebruik voor de 325ci en de 530iAt de injector cleaner van Wynn's. Merk er niet al te veel van maar dat komt omdat de 325ci pas 89k gereden heeft en de 530i erg goed onderhouden is. Tank leegrijden, additief erin en goede 98 voltanken.

Wat betreft het gebonk.. weleens je bakolie verwisseld? Je zult versteld staan van het metalen schaafsel en prut dat rondzwerft.. ZF in Delfgauw!
Als ik één ding heb geleerd, is het wel de auto goed warm rijden. En dat betekent niet wachten tot de watertemperatuurmeter halverwege staat... Voordat ik een half uur heb gereden, komt de toerenteller niet boven de 3000.

Goed om te horen dat er meerderen een additief er in gooien. Heb begrepen dat het eigenlijk niet echt nodig is zolang je af en toe even de boel flink warm rijdt en goed gas geeft. Zal er voor de zekerheid in april toch even een flesje ingooien.

Wat betreft de automaat: ja ik heb de olie wel eens laten verwisselen en laten spoelen bij ZF. Dit was 500 km geleden ;)

ehombie

Bericht door ehombie » 20 feb 2017, 11:30

Ik meen ergens gelezen(een van de forum onderwepen) hebben dat iemand van zf dortmund heeft gezegd dat je beter van p via n naar R kunt gaan. En visa versa... (beter voor de kleppen of brein in de autmaatbak ofzoiets....)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

AdE39

Bericht door AdE39 » 20 feb 2017, 11:39

Goede morgen beste Otto,

Ik gooi 2 X per jaar een injector reiniger in de tank.
Maar deze reiniger maakt ook de verbrandings ruimte in de motor schoon.

Ik ben er inmiddels aan gewend al jaren, dus merk ik weinig verschil.
Als men de BMW goed onderhoud, dan zal een BMW niet zo snel nukken hebben.
Tenzij er ineens een electronisch probleem de kop op steekt, en daar kan men weinig aan doen, dan enkel dit probleem op te lossen.

Het is zeker en vast een echte must, om de motor eerst op de bedrijfs temperatuur te rijden.
Let wel:
Als het koelsysteem op de juiste temperatuur is, dan wil het nog niet zeggen, dat het hart van de motor nog niet deze temperatuur heeft.
Dus even iets verder doorrijden nog, zou ik zeggen voordat het pedaal onderin gaat.
Het zekere voor het onzekere.

Het hart van de motor de krukas en de lagers die krijgen dus geen koeling van het koelsysteem, maar enkel van de olie.
Dus moet men er ook altijd voor zorgen, dat het olie peil in orde is.
Maar ook de kwaliteit van de olie werkt hier ook aan mee, dus tijdig verversen, en de juiste olie soort kiezen.

Maar ook een zwaar vettige motor kan de temperatuur ietsje verhogen, het is immers een isolatie deken van vettigheid.
Maar dit laatste dat komt weinig voor, tenzij men er geen interesse in heeft, hoe de motor er uit ziet.

Maar in elk geval kan het dus nooit kwaad, dat er eens lekker met de BMW word door gereden.
Dan rijd men hem als het ware schoon, ook erg goed voor de katalysatoren.

Toen ik nog diesel reed trapte ik ook wel eens door naar de 200 km/h.
Dat deed ik dan ook vlak voor een APK keuring!
En ik zat dan wel steeds te loeren of ik geen verdachte auto's en mobiele flitsers aan de kant van de wag zag.
Dit traject reed ik dagelijks, en wist precies waar ze altijd stonden.

Het heeft slechts een groot nadeel, pas goed op voor de flitsers, die kunnen wel eens aardig prijzig uitvallen.

Met vriendelijke groet,
Ad

Arbi

Bericht door Arbi » 20 feb 2017, 20:23

ehombie schreef:Ik meen ergens gelezen(een van de forum onderwepen) hebben dat iemand van zf dortmund heeft gezegd dat je beter van p via n naar R kunt gaan. En visa versa... (beter voor de kleppen of brein in de autmaatbak ofzoiets....)
Goede tip. Zal es zoeken op andere fora of dit een bekende tactiek is. Ik kan mij voorstellen dat dit inderdaad een minder belastende methode is. Ik ga ook best vaak (als ik tijd heb) van D naar N naar R (als de toeren van N zijn gezakt).
AdE39 schreef: Maar ook een zwaar vettige motor kan de temperatuur ietsje verhogen, het is immers een isolatie deken van vettigheid.
Maar dit laatste dat komt weinig voor, tenzij men er geen interesse in heeft, hoe de motor er uit ziet.

Maar in elk geval kan het dus nooit kwaad, dat er eens lekker met de BMW word door gereden.
Dan rijd men hem als het ware schoon, ook erg goed voor de katalysatoren.

Met vriendelijke groet,
Ad
Goedenavond Ad,

Toen ik de motor daarna uitzette, stond-ie ook lekker na te tikken. Zal wel vocht zijn. Toen ik de motorkap open deed, kwam ook er ook een goeie klap hitte van af. En hij stonk (verbrande geur) ook een beetje. Niets gek te zien, maar wel een beetje olie (soort zweten, geen druppels) op een slangetje dat links uit het blok kwam. Stom, ben vergeten een foto te maken. Zal ik nog wel doen. Ik weet wel dat de achterkant van kleppendekselpakking heel lichtjes zweet.

Hoe dan ook is de auto lekker even echt goed warm geworden. Geen idee hoe lang dat voor het laatst is geweest (of de vorige eigenaar het ook wel eens deed).

Fijne avond.

Groet,

Otto

AdE39

Bericht door AdE39 » 20 feb 2017, 22:53

Goede avond beste Otto,

Het tikken dat is het krimpen van het metaal van de uitlaten!
Dat is gewoon en heel normaal.

Lekker voor de BMW, om eens lekker de benen te strekken, het is net alsof ik het over een paard heb, hahaha.

Maar het is echt heel goed, dat de BMW eens lekker heeft doorgereden, met een hogere snelheid.
En dat is ook erg goed voor alles, ook voor de motor, en de katalisatoren, die zijn nu echt goed schoon.
Als het een diesel betrof, dan waren de roet partikel filters ook lekker schoon gebrand.

Dit zou men steeds net voor een APK moeten doen, het kan schelen in de emissie, bij de 4 gas meting of de roetmeting van een diesel.
Daarom deed ik dat altijd net voor de APK van mijn diesel!

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”