LTFT te hoog, rare STFT waarden?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
marc lenssen
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 jan 2011, 07:30
Locatie: Haarlem

LTFT te hoog, rare STFT waarden?

Bericht door marc lenssen » 22 jan 2017, 13:10

Hallo Allen,

525i uit 2001. De auto heeft 170.000 gedraaid en is goed onderhouden. Vanos, Disa, LMM, bobines (bremi), voor kat lambdas (Bosch) en PCV zijn recent gedaan. Ik heb er ngk Iridiums in geraaid. Benzine filter, luchtfilter en olie filter nieuw. verse olie uiteraard (Mobil 1 0w40). Luchtbalgen nieuw en gasklephuis en stationair stel zijn schoon. Ik dacht een vacuum lek te hebben ergens maar als ik naar de fuel trims kijk begrijp ik het niet meer. Met warme motor heb ik bij stationair negatieve stft waarden, oftewel hij loopt te rijk op stationair. Hoe harder ik rij hoe hoger (positief) de stft's worden en de ltft zet zich dan rond de +3% na een snelweg rit. Oftwel stationair rijk lopen en hoe harder ik rij hoe armer..... Dat is toch het tegenovergestelde van wat men bij een vacuumlekje zou verwachten? Benzine filter met ingebouwde drukregelaar is nieuw (Mahle KL96). Wat zou dit fuel trim gedrag verklaren? Ik heb geen foutcodes. Waar moet ik naar zoeken?

Edit: net even de Bremi bobines er uit gehaald en mijn originele Bosch er in gedaan. LTFT iets lager, naar +1.6% Hij hoeft dust iets minder bij te vetten, ik neem aan dat de oude Bosch bobines dus iets minder effectief zijn; minder verbranden, minder o2 in de uitlaat lucht, minder rijk zetten?
Groet en dank voor iedere tip,
Marc

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”