veel roken 520i touring.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
bmw520itouring
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2016, 09:24

veel roken 520i touring.

Bericht door bmw520itouring » 18 sep 2016, 10:05

hallo allemaal..

wij zijn sinds kort eigenaar van een bmw 520i touring van '98.
de auto bevalt ons prima en tijden de testrit was er niks aan de hand.
Nu eenmaal thuis rookt de auto heel erg als je hem 's morgens start, tijdens het rijden rookt hij ook erg boven de 3000 toeren..

iemand enig idee?

klepseals?? zoja zijn deze te vervangen zonder cil kop demontage?

iemand enig idee?

martindebelitos
Berichten: 545
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: veel roken 520i touring.

Bericht door martindebelitos » 18 sep 2016, 11:50

kyk eens of je carterventilatie niet verstopt zit.

bmw520itouring
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2016, 09:24

Re: veel roken 520i touring.

Bericht door bmw520itouring » 18 sep 2016, 12:57

moet ik hem dan helemaal eraf halen?? of is dit van buiten af te controleren? ik heb namelijk gehoort dat als je hem eraf haalt dat de slangen kapot gaan..

Gebruikersavatar
Jos535i
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2011, 06:53

Re: veel roken 520i touring.

Bericht door Jos535i » 18 sep 2016, 14:54

Blauwe rook of witte rook?

bmw520itouring
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2016, 09:24

Re: veel roken 520i touring.

Bericht door bmw520itouring » 18 sep 2016, 15:06

blauw/wit... temperatuur blijft normaal, hij bouwt geen druk op, geen koelwater verlies.. ruikt naar olie... ik heb hem vanmorgen 1 keer gestart en alles stond hier blauw.. daarna de bougies eruit gehaaldt en waren nat van de olie.

martindebelitos
Berichten: 545
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: veel roken 520i touring.

Bericht door martindebelitos » 18 sep 2016, 16:56

e kunt de carterventilatie controlren door je olie vuldop eraf te draaien tydens het lopen van de motor oet de dop een zuigend geluid geven en de motor zal minder toeren maken. als ie dat doet is je c.v in orde.

martindebelitos
Berichten: 545
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: veel roken 520i touring.

Bericht door martindebelitos » 18 sep 2016, 16:59

tik op google klepseals vervangenbmw 520 bj 1998 in, je krygt dan alle informatie

bmw520itouring
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2016, 09:24

Re: veel roken 520i touring.

Bericht door bmw520itouring » 18 sep 2016, 17:16

ik vindt dan inderdaad veel informatie.. maar wat voor gereedschap gebruikt iederen om de klepveren in te drukken?

iemand enig idee?

martindebelitos
Berichten: 545
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: veel roken 520i touring.

Bericht door martindebelitos » 18 sep 2016, 19:16

google eens klepverentang bmw

Gebruikersavatar
Jos535i
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2011, 06:53

Re: veel roken 520i touring.

Bericht door Jos535i » 18 sep 2016, 23:19

Ik zou eerst maar eens kijken of het de carterventilatie is en daarna de klepseals. Het is een veel voorkomend probleem bij de wat oudere zescylinders.

bmw520itouring
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2016, 09:24

Re: veel roken 520i touring.

Bericht door bmw520itouring » 19 sep 2016, 05:42

als ik de olie dop eraf draai zakt het toerental en hij zuigt wel iets...

martindebelitos
Berichten: 545
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: veel roken 520i touring.

Bericht door martindebelitos » 19 sep 2016, 10:25

dan is je carterventilatie in orde. dan denk ik toch je klepseals je kan proberen een flesje lecwec erin te gooien dan worde de rubberen onderdelen weer soepel. of het roken dan helemaal stopt kan ik je niet garanderen maar helpen zal het wel als je hem goed warmryd.

Gebruikersavatar
Jos535i
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2011, 06:53

Re: veel roken 520i touring.

Bericht door Jos535i » 19 sep 2016, 12:32

Heb je hem gekocht bij een garage dan zou ik teruggaan en een beroep doen op de garantie die je (nog)eventueel hebt en laten onderzoeken. Het zou eventueel ook versleten zuigerveren o.i.d. kunnen zijn maar ook een teveel aan olie (dus bij koude motor boven het max. peil)kunnen zijn waardoor hij het teveel aan olie (door te hoge druk) via de zuigerwanden eruit perst en dus verbrande (blauwe rook)olie het gevolg is.
Misschien dat er nog meer ideeën van andere forumleden je uit de brand kunnen helpen.
Veel succes,
Jos

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”