E61 520D - geen vermogen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Lennie76

E61 520D - geen vermogen

Bericht door Lennie76 » 09 aug 2016, 02:52

Ik heb al heel wat kilometers gereden, 325.000 is km stand nu, en nu beginnen de problemen. Ik heb de auto 2 jaar geleden meegenomen vanuit Nederland naar Aruba. Auto heeft geen vermogen meer. Bij lokale BMW dealer laten uitlezen en die gaf aan dat gloeibougies en brandstoffilter met verwarming moesten worden vervangen. Zo gezegd zo gedaan, echter probleem is niet opgelost en is zelfs erger geworden. De volgende foutcodes krijgen we nu:
P0401 - egr flow insufficient
P0131 - O2 sensor low circuit bank (lambda sonde in uitlaat spruitstuk vervangen)
(En P3264/P14A7, wss ondat wij dingen getest hebben omdat auto opgestart is zonder catalysator)

Het lijkt er dus op dat roetfilter verstopt is en dat iets met lambdasonde. Omdat wij hier op een eiland zitten en niks op voorraad is moet alles geimporteerd worden, hetgeen erg duur is. Ik heb geen zin om alles maar te vervangen en dan nog steeds geen oplossing (lees ik toch wel veel). Wij hoeven hier geen rekening te houden met miliieu eisen dus dachten mijn monteur en ik dat wellicht het verwijderen van cat en roetfilter de kortste klap zou zijn. Hij durft dit echter niet te doen omdat hij bang is dat computer dan de auto gaat blokkeren. Kan dat en zo ja hoe. Wie heeft hier de oplossing voor?

Een beetje hulp van de experts van het vasteland is gewenst! Ik heb ruim 160.000 probleemloos gereden, maar vraag me af of waard is om al deze vervangingen te doen zonder dat we zeker weten dat oplossing is. Dus weghalen cat en roetfilter zou mooie oplossing zijn (en ja dat mag hier 8) )

tom_il

Re: E61 520D - geen vermogen

Bericht door tom_il » 09 aug 2016, 05:56

Ik lees toch geen roetfilter probleem. Ik vermoed dat je EGR klep blijft opstaan.
Roetfilter kan zonder problemen weggenomen worden, je krijgt hier geen foutmelding van. Maar check eerst die EGR klep.
525d E61 2007 pre-LCI

Lennie76

Re: E61 520D - geen vermogen

Bericht door Lennie76 » 12 aug 2016, 02:51

Hartelijk dank voor reactive Tom. We hebben de EGR klep gecheckt en schoongemaakt, maar probleem blijft bestaan. Overigens is check engine lampje nu wel uit.
Het is nu zo dat gaspedaal geen respons geeft, na een tijdje paar keer pompen gebeurt iets. Auto loopt ook slecht stationair en slaat uit.
We hebben eerder brandstoffilter (met verwarming) vervangen. Hadden we moeten ontluchten?

Morgen gaan we weer codes uitlezen.

Alle hulp welkom.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”