Ik ben een weinig confuus. De bobines in mijn touring zijn bij mijn weten nog nooit vervangen. Nu hij toch zowat 300.000 km heeft gelopen lijkt me een vervanging op zijn plaats. Bij de volgende beurt ergens in december moeten de bougies er ook aan geloven, dus dan kan dat gelijk even mee dacht ik zo.
Ik ben op de site van Bremi wezen kijken, maar raak geheel in de war. Men heeft het type 11860T en het type 20360 voor de sedan 525i. De eerste voor de modellen tot september 2002 en de laatste voor modellen vanaf oktober 2002.
Voor de touring geeft men echter alleen de 20360 op, ook voor modellen van voor oktober 2002.
Bij Bosch maken ze het nog wat lastiger door met 3 typen te werken:
0 221 504 029 voor auto's > sept 2002 (dus van voor sept 2002)
0 221 504 464 voor auto's oktober 2002 > (dus van na oktober 2002)
1 227 030 081 voor auto's > sept 2002.
Op de onderdelen site van een dealer hier in NL kom ik tot de conclusie dat er inderdaad een verschil is tussen voor 09/02 en na 09/02. Die van voor 09/02 hebben een losse bobine en een bougie stopcontact (zowel Bremi als Bosch) en die van na 09/02 is één geheel van Delphi. Die laatste zijn in NL een stuk goedkoper dan de bobine stekker combinatie, maar in Duitsland zijn ze allemaal een heel stuk goedkoper dan de goedkoopste in NL.
Mijn touring 525i is gemaakt op 21 juni 2001 in Dingolfing volgens het BMW archief.
Helemaal
Heeft iemand een kaasje om mijn duistere pad wat te verlichten
Met dank.
