Dag iedereen,
Zoals ik in mijn voorstel topic heb uitgelegd heb ik een m52b28 uit een E39 met een '97 E36 M3 ZF bak. Van origine heeft een m52b28 een dubbel massa vliegwiel maar op internet is veel te lezen over de conversie naar een enkel massa vliegwiel. Is er hier iemand mee bekend of heeft iemand hier goede/slechte ervaringen mee?
Ben erg benieuwd want met de koppeling spulletjes van een m50b20 kom ik er niet uit... De koppeling slipt met gas geven. Wel toeren maar weinig tot geen acceleratie.
https://www.youtube.com/watch?v=Lua5vbm-72s
Dubbel massa vliegwiel naar enkel massa vliegwiel
Re: Dubbel massa vliegwiel naar enkel massa vliegwiel
Beste Robin,
Nee dat gaat echt niet lukken, de koppeling van een 2 liter motor in een 2.8 liter.
Dat gaat gegarandeerd slippen als een dolle!
Dan kunt u beter de koppeling nemen van een 3.0 liter blok.
Maar dan dient u wel te letten op de dikte van de prise as, en de hoeveelheid vertandingen op de prise as.
Met bakken kunt u nog wel eens iets uitwisselen, om een goede en vertrouwde montage te verkrijgen.
Ik denk dat u dient te gaan kijken naar de koppeling met vliegwiel van een ouder type BMW, met dezelfde motor inhoud! Misschien is alles dan wel 1:1 over te zetten!
Het moet hoe dan ook mogelijk zijn, om een 2 massa vliegwiel om te bouwen naar een gewone koppeling.
Het gaat er enkel om, waar kunt u terecht?
Ik zou eens gaan spitten in de onderdelen als ik u was.
Lettende op de diameter van de prise as en de vertanding van de prise as.
Ik heb 2 jaar geleden wel een Golf 4, de koppeling omgebouwd van 2 massa vliegwiel naar een standaard vliegwiel.
Het heeft echt voordelen.
Het koppelt beter een iets sneller, want er zitten geen veren tussen de beide platen van het vliegwiel.
De Golf reed veel beter en directer met het koppelen en het schakelen.
Leek wat meer kracht te hebben, zonder het gedoe wat een 2 massa vliegwiel wel heeft.
Ik noem het maar sponzig, als je met het gaspedaal speelt.
Daarbij de onkosten!!
Een 2 massa vliegwiel koste zelfs meer dan een nieuwe set, met vliegwiel, koppelingsplaat, drukgroep en het druklager!
Met de gehele nieuwe montage hield ik zelfs nog een goede €100,00 over!!
Reken uit, een 2 massa vliegwiel, dat al € 100,00 duurder was dan de gehele complete set van een gewone koppeling.
Bij een 2 massa vliegwiel, daar moet dan de drukgroep, koppelingsplaat en het druklager nog bij geteld worden!
Dus haast 2 X zo duur! deze hele set!
Het is dus een heel stuk goedkoper, de normale koppeling set.
Is gemakkelijker in te bouwen, zonder al de speciale gereedschap.
Al met al een hele goede aanrader!
Het zal even zoeken zijn dus, maar als de zoektocht slaagt, dan heeft u een veel betere koppeling, en betrouwbaarder.
Je zou haast gaan denken, als ik die beide aparte delen, van een 2 massa vliegwiel nu eens vast zet aan elkaar, dat de veren overbodig geworden zijn, dan heeft men in feite een standaard vliegwiel, met een zelfde montage van drukgroep en koppelingsplaat en druklager!
Enkel weet ik niet de gevolgen er van!
Of het werkelijk dus gaat, of mogelijk is!
Dat zou eigenlijk eens uitgezocht dienen te worden!
Wie weet, is dit heel misschien een hele kleine mogelijkheid, of niet!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Nee dat gaat echt niet lukken, de koppeling van een 2 liter motor in een 2.8 liter.
Dat gaat gegarandeerd slippen als een dolle!
Dan kunt u beter de koppeling nemen van een 3.0 liter blok.
Maar dan dient u wel te letten op de dikte van de prise as, en de hoeveelheid vertandingen op de prise as.
Met bakken kunt u nog wel eens iets uitwisselen, om een goede en vertrouwde montage te verkrijgen.
Ik denk dat u dient te gaan kijken naar de koppeling met vliegwiel van een ouder type BMW, met dezelfde motor inhoud! Misschien is alles dan wel 1:1 over te zetten!
Het moet hoe dan ook mogelijk zijn, om een 2 massa vliegwiel om te bouwen naar een gewone koppeling.
Het gaat er enkel om, waar kunt u terecht?
Ik zou eens gaan spitten in de onderdelen als ik u was.
Lettende op de diameter van de prise as en de vertanding van de prise as.
Ik heb 2 jaar geleden wel een Golf 4, de koppeling omgebouwd van 2 massa vliegwiel naar een standaard vliegwiel.
Het heeft echt voordelen.
Het koppelt beter een iets sneller, want er zitten geen veren tussen de beide platen van het vliegwiel.
De Golf reed veel beter en directer met het koppelen en het schakelen.
Leek wat meer kracht te hebben, zonder het gedoe wat een 2 massa vliegwiel wel heeft.
Ik noem het maar sponzig, als je met het gaspedaal speelt.
Daarbij de onkosten!!
Een 2 massa vliegwiel koste zelfs meer dan een nieuwe set, met vliegwiel, koppelingsplaat, drukgroep en het druklager!
Met de gehele nieuwe montage hield ik zelfs nog een goede €100,00 over!!
Reken uit, een 2 massa vliegwiel, dat al € 100,00 duurder was dan de gehele complete set van een gewone koppeling.
Bij een 2 massa vliegwiel, daar moet dan de drukgroep, koppelingsplaat en het druklager nog bij geteld worden!
Dus haast 2 X zo duur! deze hele set!
Het is dus een heel stuk goedkoper, de normale koppeling set.
Is gemakkelijker in te bouwen, zonder al de speciale gereedschap.
Al met al een hele goede aanrader!
Het zal even zoeken zijn dus, maar als de zoektocht slaagt, dan heeft u een veel betere koppeling, en betrouwbaarder.
Je zou haast gaan denken, als ik die beide aparte delen, van een 2 massa vliegwiel nu eens vast zet aan elkaar, dat de veren overbodig geworden zijn, dan heeft men in feite een standaard vliegwiel, met een zelfde montage van drukgroep en koppelingsplaat en druklager!
Enkel weet ik niet de gevolgen er van!
Of het werkelijk dus gaat, of mogelijk is!
Dat zou eigenlijk eens uitgezocht dienen te worden!
Wie weet, is dit heel misschien een hele kleine mogelijkheid, of niet!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
RobinE28
Kijk, dat is een antwoord waar ik iets mee kan
Thanks!
De afgelopen dagen erg veel zitten zoeken naar vergelijkbare problemen maar ik kom ergens de combinatie m52b28 met m50b20 koppeling tegen. Dat zal niet voor niets zijn
Gisteren alles uitgebouwd en vanalles op gemeten. In eerste instantie leek het stokje van de hulp koppeling cilinder te lang, deze had 1.2 cm aan "voorspanning". Deze dus ingekort, vanochtend alles weer ingebouwd en vanmiddag gereden: https://www.youtube.com/watch?v=XAeGfd21E8Q
Zoals te horen is, nog steeds slip, vooral in de hoge versnellingen. De koppeling kan het koppel dus niet aan...
Gisteren kwam ik tijdens het zoeken op internet op een Amerikaans forum een "Single Mass Flywheel Conversion Kit" voor de m52b28 tegen! https://www.ecstuning.com/b-valeo-parts ... 01210~val/ Een compleet set dat dus op elkaar afgestemd is. Morgen even uitzoeken voor hoeveel dit set in Nederland leverbaar is. Kost ook geld maar inderdaad niet zoveel als de bizar dure dubbel massa bende.
Dan nog even zin verzamelen om de hele bende wéér uit- en in te bouwen. Motor en bak moeten er wel samen uit want ik kan niet bij de bovenste bouten en de bouten van de start motor

De afgelopen dagen erg veel zitten zoeken naar vergelijkbare problemen maar ik kom ergens de combinatie m52b28 met m50b20 koppeling tegen. Dat zal niet voor niets zijn
Zoals te horen is, nog steeds slip, vooral in de hoge versnellingen. De koppeling kan het koppel dus niet aan...
Gisteren kwam ik tijdens het zoeken op internet op een Amerikaans forum een "Single Mass Flywheel Conversion Kit" voor de m52b28 tegen! https://www.ecstuning.com/b-valeo-parts ... 01210~val/ Een compleet set dat dus op elkaar afgestemd is. Morgen even uitzoeken voor hoeveel dit set in Nederland leverbaar is. Kost ook geld maar inderdaad niet zoveel als de bizar dure dubbel massa bende.
Dan nog even zin verzamelen om de hele bende wéér uit- en in te bouwen. Motor en bak moeten er wel samen uit want ik kan niet bij de bovenste bouten en de bouten van de start motor
Goede avond beste Robin,
Hartelijk dank voor uw replay, beste Robin.
Kijk, het even zoeken, dat levert direct al wat op.
Misschien toch beter om dit set in de USA te kopen, dat kan waarschijnlijk best eens goedkoper uitvallen dan in Europa of Nederland.
Wat u ook zou kunnen doen, eens op ebay.de kijken.
Ik zal ook even de moeite doen, want het is echt zeer interessant voor alle bimmerportal forum leden.
Dit heb ik al een aantal keren voorbij zien komen.
En ik weet dat het er ook gewoon is, enkel de vraag waar?
Als het er voor een Golf is, dan natuurlijk ook voor andere Duitse merken.
Ik zal eens een visje uitgooien bij een bekende, die weet er ook erg veel van.
Maar als ik iets vind, dan zal ik het zeker hier vermelden op dit forum.
Ik dank u in elk geval voor de replay, en we houden contact.
Met vriendelijke groet,
Ad
Hartelijk dank voor uw replay, beste Robin.
Kijk, het even zoeken, dat levert direct al wat op.
Misschien toch beter om dit set in de USA te kopen, dat kan waarschijnlijk best eens goedkoper uitvallen dan in Europa of Nederland.
Wat u ook zou kunnen doen, eens op ebay.de kijken.
Ik zal ook even de moeite doen, want het is echt zeer interessant voor alle bimmerportal forum leden.
Dit heb ik al een aantal keren voorbij zien komen.
En ik weet dat het er ook gewoon is, enkel de vraag waar?
Als het er voor een Golf is, dan natuurlijk ook voor andere Duitse merken.
Ik zal eens een visje uitgooien bij een bekende, die weet er ook erg veel van.
Maar als ik iets vind, dan zal ik het zeker hier vermelden op dit forum.
Ik dank u in elk geval voor de replay, en we houden contact.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
RobinE28
Inmiddels het Valeo set besteld, via Auto-Onderdelen24.nl nog betaalbaar ook! 474 euro in plaats van 580 bij Van de Munt en 636 (!!) bij de Brezan. Morgen komt het setje binnen en van het weekeinde eens kijken of alles daar beter van wordt.