[hulp nodig] Verlaging issues Eibach BMW e60 523I

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Jeronimo530

[hulp nodig] Verlaging issues Eibach BMW e60 523I

Bericht door Jeronimo530 » 29 jun 2016, 14:56

Ben in het bezit van een e60 LCI 523i

Nou is ie verlaagd rondom door de vorige eigenaar. Ik heb even gekeken en zijn eibach ew ew2067001 va (dit is links voor) even Google en kwam er achter dat het dus om een Eibach pro kit gaat.
Alleen als ik met 4 man erbij rijd op de snelweg met 130 en kom een vouw oid in de weg tegen dan komt ie in de wielkasten(achter), terwijl als ie gewoon staat, er nog zeker 2 cm speling is.

Mijn ervaring met eibach pro is dat ie na verlagen hiermee nagenoeg niet meer doorveert met extra load of mensen.
Ook is ie voor eigenlijk te laag, en de vorige eigenaar vertelde mij : dat je dit op de schokbreker nog iets omhoog kon zetten, klem even los schokbreker omhoog en klaar.

Kan iemand dit wat beter toelichten want ik heb dit nooit ervaren met mijn e39 en veren ?

tom_il

Re: [hulp nodig] Verlaging issues Eibach BMW e60 523I

Bericht door tom_il » 29 jun 2016, 15:35

Niet meer doorveert met extra load of mensen ? Die snap ik niet, dat is toch de bedoeling van de veren en dempers ?. Als hij niet meer doorveert, heb je gewoon geen vering meer.

Jouw probleem licht niet in de veren, maar de velgen/banden/spacers.
oplossing zijn : andere velgen/spacers wegnemen indien aanwezig/type band maakt ook een verschil/meer camber op de achterwielen.

Sommige veren kan je bijregelen. Schokbreker kan je nooit bijregelen.
525d E61 2007 pre-LCI

Jeronimo530

Bericht door Jeronimo530 » 29 jun 2016, 19:07

Met doorvoeren bedoel ik dus dat ie niet zoals met standaard veren, als je er veel spullen in legt bv, dat je dan 3 cm lager ligt (als je op vakantie gaat)

Mijn ervaring met dit soort veren is dat dan bv een klein stukje zakt maar meer niet, uiteraard veert het altijd, maar het zakt niet helemaal door.

Er zitten geen spacers op, geen gekke grote velgen gewoon originele 18 inch bmw velgen.

Vriend van me heeft een e60 ook verlaagd met eibach pro veren, en als hij op wintersport gaat met 4 mensen en spullen, zakt ze auto niet verder en heeft ie ook geen last met rijden.

Dippy

Bericht door Dippy » 29 jun 2016, 20:33

Hi Jeronimo,

Hoeveel km heeft de auto gereden en zit er een trekhaak onder?

Het te ver in veren met een beetje extra belading zou namelijk ook kunnen duiden op versleten schokbrekers.
Als je bv. een kapotte schokbreker hebt, veert de veer (zeker bij extra belading) bij iedere hobbel bijna volledig in en veert vervolgens weer volledig uit. (Je kunt dit herkennen aan een springerig karakter van de achterkant van de auto)
Er is dan geen tegendruk meer van de schokbreker. Misschien ook even goed controleren of er geen schokbreker lek is. Aan de veren kan het bijna niet liggen. Zeker niet bij een set Eibachs.

Wat is de ET waarde van je originele 18 inch wielen? Zou rond de 20 moeten zijn.

Klem aan de voorkant los maken en de gehele veerpoot er minder ver (dus niet volledig in schuiven) zou ik voorzichtig mee zijn. Is volgens mij niet de bedoeling om daarmee de hoogte aan te passen. Misschien beter eerst even navragen!

Groet Wilfred

tom_il

Bericht door tom_il » 29 jun 2016, 21:28

Jeronimo530 schreef:Met doorvoeren bedoel ik dus dat ie niet zoals met standaard veren, als je er veel spullen in legt bv, dat je dan 3 cm lager ligt (als je op vakantie gaat)

Mijn ervaring met dit soort veren is dat dan bv een klein stukje zakt maar meer niet, uiteraard veert het altijd, maar het zakt niet helemaal door.

Er zitten geen spacers op, geen gekke grote velgen gewoon originele 18 inch bmw velgen.

Vriend van me heeft een e60 ook verlaagd met eibach pro veren, en als hij op wintersport gaat met 4 mensen en spullen, zakt ze auto niet verder en heeft ie ook geen last met rijden.
Tijdens het rijden veer de auto in, afhankelijk van het wegdek kan dit tot tegen de bumpstops zijn. Zelfs zonder belading bij grote oneffenheden. Verlaging of niet.

Als die kameraad zijn auto niet inzakt met 4 mensen en belading dan is die gewoon veel te hard afgeveerd en bijgevolg super oncomfortabel.
De enigste manier om belading te compenseren zonder comfortverlies is dmv luchtbalgen zoals de E61. Deze heeft de luchtbalgen zodat de grotere koffer ook volledig kan gebruikt worden zonder dat hij doorzakt.

Zoals Dippy verteld check de ET waardes van de velgen. Originele velgen met correcte ET waardes en normale breedte lopen gewoon nooit aan. Ook niet als de wagen tot tegen zijn bumpstops inveert. Verlaagd of niet, dat maakt niet uit.
525d E61 2007 pre-LCI

Jeronimo530

Bericht door Jeronimo530 » 30 jun 2016, 00:59

Nou ik ben nooit te beroerd om een discussie aan te gaan, maar ik ben ook altijd de eerste die toegeeft als ie fout is.
Vanavond op me werk aangekomen en dit keer naar de achterkant gekeken, en jahoor.. op de originele 18 inch bmw velgen... 15mm spacers..

Dus de banden raken de buitenzijde wielkast wanneer ze verder moeten inveren dan 2,5 cm.

Bedankt voor de input guys, beetje jammer dat ik daar niet naar gekeken heb, ging er domweg niet vanuit dat ze er überhaupt op zouden zitten.

"Klem aan de voorkant los maken en de gehele veerpoot er minder ver (dus niet volledig in schuiven) zou ik voorzichtig mee zijn. Is volgens mij niet de bedoeling om daarmee de hoogte aan te passen. Misschien beter eerst even navragen!

Groet Wilfred"

Gaat het dan hier om ? http://www.realoem.com/bmw/nl/showparts ... Id=31_0660

Waar de schokbreker stopt op de verdikking? Lijkt me inderdaad niet een handige optie.

Dippy

Bericht door Dippy » 30 jun 2016, 20:46

Hi Jeronimo,

Gelukkig maar dat het spacers zijn die het probleem achter veroorzaken.... Volgens mij had er geen goedkopere oplossing kunnen zijn dan de spacers simpelweg verwijderen.

Voor wat betreft de veerpoot en het linkje naar realoem, dat is inderdaad ook hoe ik ernaar heb gekeken.
Ik kan helaas niet uit ervaring bevestigen of de schokbrekers echt helemaal tot aan de verdikking in de klem moeten, maar daar leek het qua beschadigingen bij mijn gedemonteerde set wel op.

Succes!

Groet Wilfred

tom_il

Bericht door tom_il » 01 jul 2016, 05:49

Die moet tot die verdikking zitten, anders schuift die gewoon op, krachten zijn veel te groot.
525d E61 2007 pre-LCI

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 03 jul 2016, 12:23

Genoeg ruimte om de veerpoten iets hoger te zetten, zelf ook laten doen door Richard :duim:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”