Ex.cam sensor vervangen nu vanos error..

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
eg4vtec

Ex.cam sensor vervangen nu vanos error..

Bericht door eg4vtec » 08 apr 2016, 20:01

Hey.

Laatst de auto uitgelezen en kreeg toen 1 fout melding exhaust cam sens no signal.
Auto reed wel goed alleen starte die soms lastiger waneer die warm was en nam de performance iets af.

Op een gegeven moment hele dag met de auto gereden niets aan de hand auto weggezet en na
Een dag stilstaan begon die tijdens het starten te schudden,onregelmatig lopen en wil die uitslaan.
Hij lijkt ook te misfiren maar weet dit niet erg zeker.
Er Zijn geen fout codes bijgekomen .

Toen heb ik de sensor vervangen voor een immitti die ook iets dikker is
En de foutmelding betreft de sensor is weg maar krijg nu

Exhaust camshaft vanos end postition not reached adaption value outside tolerance.

De afstanden van de sensor zijn hetzelfde lijkt me dan ook niet dat ik deze melding daardoor krijg.
En hij deed op het laatst precies hetzelfde met de oude sensor
De sensor moet enkel een beweging van de camgear door te geven aan de ecu

Andere denkbare mogelijkheid lijkt me iets met de timing van de motor maar gezien dit
Kettingaangedrefen is acht ik dit heel klein

Ik ga eens bestuderen hoe het vanos systeem werkt tov het echte vtec systeem want zou zomaar
Kunnen zijn dat er een timing probleem ontstaat door het vanos systeem.
Zag dat er iets met je camgear meeweegt zoals bij het i vtec (k20a) systeem maar ga dit eens bestuderen

Alle tips zijn welkom begin een beetje beroerd te raken van de bmw.

Groetjes en bedankt
Laatst gewijzigd door eg4vtec op 10 apr 2016, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Robbrand89
Contacteer:

Re: Ex.cam sensor vervangen nu vanos error..

Bericht door Robbrand89 » 09 apr 2016, 08:38

Wat je je kilometerstand van de auto? Tussen de 150k en 200k gaat de vanos namelijk ook nogwel is kapot. Seals gaan dan lekken waardoor de boel gaat lekken. Motor inhouden enzo.
De foutmelding die je krijgt is dat de motor de vanos niet op de gewenste waarde krijgt. Lees je de auto uit met een algemeen programma of met een specifiek BMW programma? Ik heb het namelijk gehad dat mn stekker van mn olie sensor niet goed vast zat waardoor de Vanos ook van slag was. En dat soort meldingen zie je alleen met BMW specifieke uitlees apperatuur.

De VANOS werkt door een as met een schuine vertanding in de voorzijde van nokkenas te schuiven dmv oliedruk. Daardoor verschuift de positie van het kettingtandwiel t.o.v de nokkenas waardoor je timing iets verdraaid. De sensor registreert alleen maar de positie van het geheel. Per nokkenas zit er een solenoid die de oliedruk regelt in de hydraulische cilinder. Een goed functionerend hydraulisch systeem is dus noodzakelijk voor correct werken van dit systeem.

Ik zou persoonlijk kijken of de solenoids nog goed zijn en of ze goed schoon zijn en hoe je olie leidingen eruit zien en ff met een BMW scanner kijken naar BMW specifieke codes.

eg4vtec

Bericht door eg4vtec » 09 apr 2016, 10:54

Hey robbrand89
Dank je voor je heldere antwoord.
Heb voor het uitlezen bmw scanner 1.4 gebruikt.
En de kmstand is 230.000 en weet weinig van de uitgevoerde onderhoud af.
Hij is van een vriend geweest die heeft hem een jaar zonder problemen heeft bereden.
Enige was een lekke radiator en bruisse radiator slangen en iets met de raam knop.
Ook hebben we hem samen uitgelezen en toen waren er nog geen (ernstige) foutmeldingen

Ik zie in het ike menu een melding 11/44 thermal oil-level sensor fout

Heb gisteren over de vanos werking gelezen en het werkt idd heel anders als de honda systemen.

Wat ik dan weer niet begrijp is .
Waarom zou de auto dan buiten het vanos bereik dan slecht lopen.
Tijdens het idlen pruttelt en loopt die al moeilijk

Zonet eindelijk een m45bxx werkplaatshandboek kunnen vinden,en de sleutel kleren aangetrokken
Pfftt erg moeilijk om overal bij te raken bij een beemer
En hoop plastic kapjes overal

Rob erg bedankt voor je moeite en hulp
Word erg gewaardeerd.

eg4vtec

Re: Ex.cam sensor vervangen nu vanos error..meer info

Bericht door eg4vtec » 09 apr 2016, 17:23

Net de bougies eruit gehaald en ze zien er zwart geoxideerd uit.
Heb ze nog nooit zo gezien.

Kreeg ook een nieuwe code in het geel cilinder 1 misfire

Zelf niet in civic eg die meer olie als benzine verbruikte !

Ook ziet de coil van cil 2 er wittig uit aan de onderkant
En merk ook dat waneer ik de bougie erop klik die niet vastzit
Integenstelling tot de andere coils klikken die netjes vast.

Verder uitgesloten
Genoeg druk op de benzine rail
Inlaat in orde
Geen vacuum lekken

Nu even de bougies schoongemaakt morgen eens teste of dit helpt
Er komen wel gewoon nieuwe bougies maar de winkel was al helaas dicht.

Robbrand89
Contacteer:

Bericht door Robbrand89 » 10 apr 2016, 09:57

Lijkt met raadzaam om de bougies een keer te vervangen dat moet toch eens in de 60000 gebeurden dacht ik. De kleur van de bougies duid wel op slechte ontbranding. Is de kleur van de rest van de bougies ook zo? Witte aanslag op de kop van je bobine kan er op duiden dat deze geen goed contact maakt. Gevolgen hiervan kun je zelf denk ik wel bedenken ;)

De foutmelding is dacht ik van de olie niveau sensor. Die gaat nogal vaak stuk volgens mij. De mijne is ook niet goed meer maar aangezien deze alleen een niveau waarschuwing geeft en rond de 100 euro kost om te vervangen laat ik deze lekker zitten. Ik gebruik de pijlstok wel ;)

Als de nokkenas buiten het bereik staat dan staat de timing van je nokkenassen niet goed en gaan je kleppen niet helemaal op het juiste moment open waardoor het mengsel in de cilinder niet goed kan zijn of de kleppen gaan te vroeg open met allerlei gevolgen van dien. En aangezien deze motoren nogal strak staan afgesteld naar mijn idee, is een paar % afwijking soms al genoeg om de boel flink te ontregelen.

Ik gebruik zelf BMW Reihngold en daar zit ook een soort test protecol in om je stationair toerental te controleren. Controleerd ie alle waarden enzo of alles binnen bereik zit. de Ik weet niet of je met BMW Scanner de "Roughness" ook kunt bekijken? vaak zie je dan welke cilinder er wat ruig loopt of dat ze het allemaal doen. Ik dacht dat die waarde niet boven de 0,5 mag zijn stationar(zo uit mn hoofd)

eg4vtec

Re: Ex.cam sensor vervangen nu coil kapot...

Bericht door eg4vtec » 10 apr 2016, 13:40

Hey rob super bedankt voor je hulp alweer

Maandag haal ik nieuwe ngk bougies op .
Had vandaag even de oude brandschoongeborsteld etc

Ben er nu ook achter dat coil 1 niet goed meer is
Deze verplaatst naar cil2 en toen weer hetzelfde probleem op cil2

Nu weet ik niet welke merk coil ik terug moet kopen
Ga ze op dit moment niet alle 6 vervangen voor nieuwe.
heb nu bremi en denk niet dat ik 1 van bv bosch terug kan plaatsen.

Evt eens kijken of er iemand een losse 2de handse bremi heeft.

Vanos error is btw verdwenen nadat ik de bougies schoongemaakt heb

Nu merkte ik op dat waneer de stekker van de slechte coil los heb en ik de lmm loskoppel de motor
Rustig aanblijft en met lmm stekker erin de motor afslaat.
!?
Raar dat alles zo ineens kapot gaat

Nee helaas kun jij bij live data bij bmw scanner niet per cilinder bekijken
Ga binnekort opzoek naar andere kabels en software

Robbrand89
Contacteer:

Bericht door Robbrand89 » 10 apr 2016, 17:01

volgens mij maakt het merk bobine niet heel erg uit. Ding doet niks meer dan een spanning op transformeren. Dat de motor niet goed loopt heeft dus duidelijk met 1 kapotte bobine te maken ;) Als je de bobine en bougies vervangen hebt dan zou ik het ff een paar dagen aankijken. FF gewoon rijden en de auto ff meer dan 20km de tijd geven om alle parameters in te leren.
Eerst even kijken met LMM of het goed gaat en ik zou ook ff proberen om een ritje te maken met de LMM los. Rijd de auto dan stukke beter dan kan deze wel is kapot zijn. Dit kun je meestal zien aan je waarde van je Long term Feul trim (Ookwel Slow Feul Trim). Als deze na een paar dagen rijden op meer dan + 10% staat dan trek je ergens valse lucht of je LMM registreert niet meer alle lucht. Bij meer dan + 15% gaat je Check engine lampje al branden en krijg je de melding dat je motor te arm loopt.

Mocht je dat ding moeten vervangen dan raad ik aan om even op Ebay te kijken. Scheelt je €100 (van de €300)

eg4vtec

Bericht door eg4vtec » 23 apr 2016, 13:49

Zo een tijdje even druk geweest en de bmw gelaten voor wat het was.

Heb de kapotte penbobine vervangen en de auto start en loopt soepel zonder lmm aangesloten.

Met lmm aangesloten schokt de bmw en valt die bijna uit.

Opzoek naat een andere lmm.

Groetjes en bedankt

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”