Remmen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Remmen

Bericht door Johan6 » 30 mar 2016, 06:43

Goedemorgen,

Gisteren had ik het gevoel dat mijn remklauw/zuiger (LV) ''vast zat''/zwaar liep.
Er was een geluid hoorbaar, piepend/knarsend.
Wiel gedemonteerd maar kon zo niets zien (misschien heeft er ook wel een steentje tussen gezeten), nu heb ik het gevoel dat mijn zuiger misschien wat zwaar gaat.

Maar nu viel mij op dat mijn binnenste remblok (bijna versleten is) verder versleten is als de buitenste??
Is dit normaal??


Wat is wijsheid..??
Nieuwe blokken monteren en zuigers afdichten??


En geeft die het ook aan in het dashbord, als de blokken vervangen moeten worden (icoontje van handrem??)

Ik hoor het wel
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 346
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Remmen

Bericht door pnbmw » 30 mar 2016, 11:22

Ik heb begrepen dat de binnenste remblok altijd iets harder slijt als de buitenste remblok. Geen heel groot verschil maar het kan met het oog wel een zichtbaar verschil zijn. Voor zit op 1 remblok/klauw een slijtage indicator. Als die ingesleten is geeft die een indicatie op het dashboard dat de blokken voor vervangen moet worden. Welk lampje, weet ik niet, ik laat het nooit zover komen. Zou blokken gewoon vervangen. Zijn de kosten niet. Kan direct de remcilinder worden gecontroleerd of deze voldoende gangbaar is. Succes
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Remmen

Bericht door AdE39 » 31 mar 2016, 09:23

Goedemorgen beste Johan,

Er is soms wel een verschil in dikte van de remvoering, maar het hoeft niet zo te zijn.
Als de remklauw echt goed is, dan is het verschil miniem.

Als de binnenste remblok erg veel verder versleten is dan de buitenste remblok.
Dan zou het wel eens kunnen zijn, dat het schuifstuk wat te stroef gaat.

U kunt de remklauw delen in de buitenste en de binnenste zijde.
Het schuifstuk en het gedeelte met de zuiger dus.

De raakdelen, die moet u even goed uitborstelen met een staalborstel.
Als u de beide delen goed bekijkt, dan ziet u wel waar de raakdelen zitten, en deze moeten schoon zijn.
Als alles weer schoon is, dan dient u deze delen spaarzaam te voorzien van wat Kobaslip
( kopervet )

Draag er natuurlijk wel zorg voor, dat het koper vet niet de remvoering raakt, want dan remt de auto helemaal niet meer af! Vandaar het gebruik van het kopervet spaarzaam gebruiken!

Het verschil mag natuurlijk niet zo zijn, dat de binnenste remblok haast versleten is, en de buitenste remblok haast nieuw.

De remzuiger moet natuurlijk wel een goede werking hebben, en niet te stroef naar binnen gaan.
Vaak is het voldoende om de zichtbare manchet te vervangen als deze beschadigd is. En natuurlijk de remzuiger bekijken voor zover u kan zien, dat deze roest vrij is.
Mocht de remzuiger iets te stroef gaan, dan zou u kunnen overwegen om wit Até vet aan te brengen ( spaarzaam ) op de remzuiger. Dan zal als u een paar keer de zuiger heen en weer beweegt ( pas wel op dat u de zuiger niet uit de boring drukt ).
IK steek er altijd een dikke lat tussen, dan kan de zuiger nooit uit de boring gedrukt worden.
U drukt steeds de remzuiger met een hulpstuk terug in de boring, en met het pedaal weer naar buiten.
Doe dit beter samen met iemand die u kan helpen.

Geeft het geen verbetering, en blijft de remzuiger nog steeds erg stroef gaan, dan zal revisie of ruil de oplossing zijn.

P.S.
Vervang ook de remolie na 24 maanden!

Ik hoop dat u iets aan de beschreven oplossing heeft.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: Remmen

Bericht door Johan6 » 21 apr 2016, 08:21

Ad, bedankt voor het verhaal en de tips..

De blokken ga ik op korte termijn vervangen, is het misschien ook wijsheid om mijn schijven te vervangen?
(ik voel een hele lichte trilling in het stuur bij '' heel hard'' afremmen)
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 346
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Remmen

Bericht door pnbmw » 21 apr 2016, 11:33

Als je ziet wat nieuwe remschijven kosten zou ik ze gewoon vervangen. Zijn niet echt de kosten en je hebt het dan toch los liggen. Als hij dan nog trilt met hard remmen kan het zijn dat 1 van je draagarm rubbers voor kapot zijn / te zacht zijn geworden en die kracht niet meer kunnen opvangen.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Remmen

Bericht door AdE39 » 21 apr 2016, 12:32

Goede middag beste Johan,

Erg graag gedaan.

Als de remschijven te dun zijn geworden, dan zal u deze dienen te vervangen!

Als u nieuwe schijven gaat monteren, houd u er even rekening mee, dat u deze in remt!
Dat betekend dus dat u de eerste 300 km bruusk remmen moet voorkomen.
Maar dat u dus nu deze kilometers goed gaat anticiperen, dat u iets rustiger gaat remmen deze kilometers.

Dat voorkomt dat de schijven niet direct krom trekken bij ineens hard remmen.
Als de remschijven netjes zijn in geremd, dan kunt u na deze kilometers weer normaal gaan remmen.

Let wel even goed op, er zijn tegenwoordig merken remschijven met een grijze coating op de remvlakken van de schijven.
Deze mag u echt niet verwijderen!

Zorg ook dat de schuif vlakken van de remklauw en het schuif deel goed schoon zijn, en smeer deze schuif vlakken spaarzaam in met wat Cobaslip ( Kopervet ).
Bekijk uiteraard ook de manchet die op de remzuiger is gemonteerd, of er geen scheuren of droogte scheurtjes in aanwezig zijn.
Als dit zo is, dan kan het n.l. zijn, dat er vuil in de boring aanwezig is, en dat de remzuiger erg stroef beweegt.
U kunt dus voordat u een nieuwe manchet monteert, de gang van de remzuiger verbeteren, door wat wit Até vet te gebruiken.
U steekt een dikke lat aan het einde waar de buitenste remblok zat, en u laat een hulp zachtjes de zuiger naar buiten persen, mocht dit te snel gaan, dan kan de zuiger niet uit de boring schieten, de dikke lat houd de zuiger tegen! Smeer nu de zuiger spaarzaam in met het witte Até vet.
En druk nu de zuiger weer terug in de boring van de remklauw. Herhaal dit even voorzichtig, door de zuiger een paar keer heen en weer te verplaatsen, houd wel de dikke lat op zijn plaats!
U zult het verschil nu wel kunnen merken, dat het nu weer fatsoenlijk en goed werkt.
Doe dit enkel als de zuiger te stroef gaat.

Maakt u wel de raak delen goed schoon van de naven en de nieuwe remschijf!
Daar kunt u een speciale pad voor kopen bij een auto onderdelen zaak.
De roest aanslag moet goed verwijderd zijn van de raak delen van de naaf.
Als deze delen goed schoon zijn, dat voorkomt ook het slingeren en trillen van de nieuwe montage van de remschijven.

Ik wens u succes toe met de montage.

Met vriendelijke groet,
Ad

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: Remmen

Bericht door hj2 » 21 apr 2016, 13:22

Ik heb nog een nieuwe set liggen, met blokken
let wel: vanaf de 3.0l
pb maar bij interesse
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: Remmen

Bericht door Johan6 » 17 mei 2016, 13:40

AdE39 schreef:Goede middag beste Johan,

Erg graag gedaan.

Als de remschijven te dun zijn geworden, dan zal u deze dienen te vervangen!

Als u nieuwe schijven gaat monteren, houd u er even rekening mee, dat u deze in remt!
Dat betekend dus dat u de eerste 300 km bruusk remmen moet voorkomen.
Maar dat u dus nu deze kilometers goed gaat anticiperen, dat u iets rustiger gaat remmen deze kilometers.

Dat voorkomt dat de schijven niet direct krom trekken bij ineens hard remmen.
Als de remschijven netjes zijn in geremd, dan kunt u na deze kilometers weer normaal gaan remmen.

Let wel even goed op, er zijn tegenwoordig merken remschijven met een grijze coating op de remvlakken van de schijven.


Deze mag u echt niet verwijderen!

Zorg ook dat de schuif vlakken van de remklauw en het schuif deel goed schoon zijn, en smeer deze schuif vlakken spaarzaam in met wat Cobaslip ( Kopervet ).
Bekijk uiteraard ook de manchet die op de remzuiger is gemonteerd, of er geen scheuren of droogte scheurtjes in aanwezig zijn.
Als dit zo is, dan kan het n.l. zijn, dat er vuil in de boring aanwezig is, en dat de remzuiger erg stroef beweegt.
U kunt dus voordat u een nieuwe manchet monteert, de gang van de remzuiger verbeteren, door wat wit Até vet te gebruiken.
U steekt een dikke lat aan het einde waar de buitenste remblok zat, en u laat een hulp zachtjes de zuiger naar buiten persen, mocht dit te snel gaan, dan kan de zuiger niet uit de boring schieten, de dikke lat houd de zuiger tegen! Smeer nu de zuiger spaarzaam in met het witte Até vet.
En druk nu de zuiger weer terug in de boring van de remklauw. Herhaal dit even voorzichtig, door de zuiger een paar keer heen en weer te verplaatsen, houd wel de dikke lat op zijn plaats!
U zult het verschil nu wel kunnen merken, dat het nu weer fatsoenlijk en goed werkt.
Doe dit enkel als de zuiger te stroef gaat.

Maakt u wel de raak delen goed schoon van de naven en de nieuwe remschijf!
Daar kunt u een speciale pad voor kopen bij een auto onderdelen zaak.
De roest aanslag moet goed verwijderd zijn van de raak delen van de naaf.
Als deze delen goed schoon zijn, dat voorkomt ook het slingeren en trillen van de nieuwe montage van de remschijven.

Ik wens u succes toe met de montage.

Met vriendelijke groet,
Ad

Ad,
Nogmaals bedankt voor je berg met info..

Volgende week gaat het gebeuren, om optimaal voorbereid te zijn heb ik het volgende besteld:
1x set remschijven voor (L+R)
1x set remblokken (L+R)
1x afdichting zuiger (L+R)(zowieso L gaat wat zwaar, slijt soms iets aan)

Een vraag over het afdichten/gangbaar maken remzuiger, is dit een open of gesloten syteem?
Als ik de zuiger demonteer moet ik dan ook mijn systeem ontluchten?

ALVAST BEDANKT!!
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Remmen

Bericht door AdE39 » 17 mei 2016, 15:14

Goedemiddag, beste Johan,

Ja, als de zuiger er uit is geperst, dan moet je het hele remsysteem ontluchten!
Een mooie gelegenheid om de remvloeistof te verversen!
Dit zou eigenlijk elke 24 maanden moeten gebeuren!

Waarom zou men zeggen!

Wel, als men de remmen intrapt, dan word er dus remolie uit het reservoir geperst naar de remmen.
Om het vacuüm op te heffen, heeft men een klein gaatje in het dekseltje gemaakt van het reservoir!

Maar als er dus verse lucht naar binnen word getrokken, dan komt er dus ook vocht mee naar binnen! Remolie trekt dus ook vocht aan!
Het is dan wel in gas vorm, maar door de koude word het weer vloeibaar water!
En zoals men weet, drijft olie op water, en het water zal het diepste punt van het remsysteem gaan opzoeken!
En dat zijn dus de remklauwen!
Dat water nestelt zich netjes in de remklauw, waar de zuiger zijn werk doet!
dat druppeltje water, dat zal roest gaan vormen in het loopvlak in de remklauw, waar de zuiger zich voort beweegt door het rempedaal!
Dat beetje roestvorming zal na een tijdje een putje worden, waarna de dikke O-ring slijtage zal oplopen en gaan lekken!

Dus daarom tijdig de rem olie verversen, 24 maanden word aangeraden, maar als u nooit in berg achtig gebied rijd, dan kan het ook na 36 maanden geschieden.

Ik zelf doe het steeds elke 24 maanden, zoals met elke vloeistof van de motor.

Succes, beste Johan.

Met vriendelijke groet,
Ad

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: Remmen

Bericht door Johan6 » 19 mei 2016, 17:24

Ad,

HhHmMmm.. ik ''moet'' dit dus alleen gaan doen..dus je voelt hem alleen aankomen ontluchten wordt dan ff lastig.
Ik ga het op mijn werk doen, daar is zaterdags niemand te bekennen..vandaar ook de vraag over de ontluchting..

Mijn gevoel zegt dat mijn linkerzijde moet worden afgedicht gaat iets zwaar en heel soms blijft hangen.. maar aangezien ik toch de gehele voorzijde gaan doen is mij idee gelijk rechts ook te voorzien van nieuwe afdichtingen.

Maar aangezien het bij mij op de zaak redelijk uitgestorven is op zaterdag was mijn idee om slangen dicht te knijpen en dan op een later tijdstip als ik een brug tot beschikking heb in mijn woonplaats bij een maat van me..ff de remmen te ontluchten en te verversen..

(wel heb ik de beschikking over een put, dus zet er gelijk ff nieuwe reactiearmrubbers in ;) )
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Remmen

Bericht door AdE39 » 19 mei 2016, 21:19

Hallo beste Johan,

Kan je dan niet een goede vriend of buurjongen mee laten gaan, dan kan je alles in een keer doen!

Want met een klein gedeelte lucht in de remmen, dat is ook niet erg prettig en veilig rijden!
Als er lucht in de remmen aanwezig is, dan moet je weer gaan pompen om druk te krijgen, en lucht is samendrukbaar, olie niet!
Daarbij kan het gebeuren dat de ene zijde beter remt dan de andere zijde, waardoor ongelijkheid in de druk kan optreden!
Wat zich dan weer openbaart dat de ene zijde harder afremt dan de ander zijde, wat weer teweeg brengt dat de auto scheef trekken wil.

Dus is het altijd beter om het ineens goed uit te voeren.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: Remmen

Bericht door Johan6 » 02 jun 2016, 14:25

Inmiddels probleem verholpen..
NIEUWE SCHIJVEN GEMONTEERD. (nieuwe blokken doe ik met aankomende beurt, had trouwens ook de verkeerde gekregen) :nee:

Schijven waren al redelijk krom, kwamen tegen de ankerplaat aan...links erger als rechts.
Als gedemonteerd, netjes schoongemaakt, voorzien van kopervet, alles weer gemonteerd..
Rubbers van de zuigers nog in keurige staat, ankerplaten ff voorzien van niet ringen en boutjes.
Alles zag er nog keurig uit, toch kan je het wel zien dat deze altijd in onderhoud is geweest bij de dealer.

Dealeronderhouden tot 350.000km
Huidige kmstand is +/- 430.000km (bijna 2jaar in bezit, en beheer mijn eigen onderhoud, +/- 60.000km erop gezet nu)
Onderhoud tot nu toe:
2x onderhouds beurt.
1x injector. (waarschijnlijk niet nodig geweest, ff daarna weer zelfde probleem en toen uit zelf bedacht om eens kabelboom te vervangen, probleem eruit :) )
1x Waterpomp kapot gelopen. (alles vervangen, spanner/rollen/multiriemen/enz..)
1x set remschijven voor.
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: Remmen

Bericht door Peerke007 » 02 jun 2016, 14:31

Als je nieuwe blokken gaat monteren, neem dan de keramische blokken van ATE. Volgens de BMW specialist uit Franeker is dat de oplossing tegen het krom trekken van de schijven.

Ik kan het (nog) niet 100% bevestigen want ze zijn nog maar 2 weken oud, maar tot nu toe geen last :gek:

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: Remmen

Bericht door Johan6 » 02 jun 2016, 15:19

Peerke007 schreef:Als je nieuwe blokken gaat monteren, neem dan de keramische blokken van ATE. Volgens de BMW specialist uit Franeker is dat de oplossing tegen het krom trekken van de schijven.

Ik kan het (nog) niet 100% bevestigen want ze zijn nog maar 2 weken oud, maar tot nu toe geen last :gek:
Deze blokken zijn toch vrij prijzig?
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

Gebruikersavatar
BartS
Berichten: 678
Lid geworden op: 25 dec 2013, 17:15

Re: Remmen

Bericht door BartS » 02 jun 2016, 16:07

Ik heb zelf brembo blokken en schijven ondertussen al ruim een half jaar en nog niet krom. dus Keramische blokken is niet nodig :P
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”