Remklauwen vervangen ja of nee?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
ladenhollander

Remklauwen vervangen ja of nee?

Bericht door ladenhollander » 02 feb 2009, 00:11

Hallo BMW liefhebbers,

Heb sinds kort een E46 sedan uit 1999, 316i helaas maar toch een E46!

Ging voor een kleine beurt naar de dealer en was 1300 e lichter... Dit moest gebeuren:
- remblokken voor en achter
- remschijven voor en achter
- de standaard dingen
- nieuwe accu
- temperatuursensor
- nog wat kleine issues

Toen ie 'bijna klaar' was kwam het bericht dat de remklauw rechtsvoor vastzat en besteld en vervangen moet worden. Kosten 320 euro.

Nou trek ie wel iets naar rechts bij de laatste meters afremmen, maar is dit echt nodig, of gewoon geldklopperij???

Kan 't in de wijk hier laten doen voor 250! Of is 't beter om bij de dealer te laten doen?

Please some advice!

bij voorbaat dank!

basss

Re: Remklauwen vervangen ja of nee?

Bericht door basss » 02 feb 2009, 03:21

Nou,

Bij de dealer is de uurprijs iets van 100e?
Dat kan volgens mij bij een goede universele garage goedkoper...

Die kunnen eventueel de originele onderdelen ook bestellen,
dus wat dat betreft ben je wel goedkoper uit bij een "niet-bmw-garage"...

De enige zekerheid die je bij een BMW-dealer krijgt is dat je altijd de hoofdprijs
betaald maar dat het wel goed gebeurt...

Daarnaast is het ook weer zo dat ze bij dergelijke problemen zoals jouw remklauw
meteen dat hele ding vervangen, terwijl andere garage's nog weleens even verder
kijken om dat ding te maken of iets, wat weer een hoop centjes kan schelen...

Succes!

Bocca

Bericht door Bocca » 02 feb 2009, 09:47

Revisie setje voor de remklauw is iets van 35,- Incl btw. (nieuwe zuiger + rubbers)
Door een universele garage makkelijk te vervangen. Het hoeft dus niet meer dan 100,- te kosten.
Aan de door mij gedane opmerkingen kunnen geen rechten worden ontleend.

ladenhollander

Bericht door ladenhollander » 02 feb 2009, 11:58

Hoi Bocca,

Bedankt voor je reactie! Mag ik uit je antwoord begrijpen dat de hele remklauw vervangen dus overbodig is en een revisiesetje voldoet??? Waarom komt de dealer hier dan niet mee???

En kan het naar rechts trekken met afremmen hierdoor opgelost worden?

Mvg,

Leo

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 02 feb 2009, 23:02

Als je klauw blijft hangen zou de wagen eigenlijk constant moeten trekken.

Maar ik zou ook gaan voor een revisiesetje en laten doen (ik begrijp uit je vragen dat je zelf wellicht niet het technische inzicht hebt om het te doen). Het komt maar weinig voor dat het vervangen van een klauw nodig is (meestal bij afgebroken leidingen, ontluchtnippels e.d.).

ladenhollander

Bericht door ladenhollander » 02 feb 2009, 23:29

Was vanmiddag nog bij de dealer en het gevraagd naar deze mogelijkheid... Verhaal was volgens hen dat dit niet los geleverd wordt, maar als setje wordt besteld met remklauw, zuigers etc....

Ben zelf vrij handig, maar niet zo handig om dit zelf te doen...

Bedankt!

basss

Bericht door basss » 03 feb 2009, 00:43

Een dealer begint nooit aan revisiesetjes...

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 03 feb 2009, 18:08

Ik heb het net zelf aan de hand gehad. Revisiesets bestaan niet. Ik heb zelf een garage in de familie en we hebben alles nagezocht, ze bestaan gewoon niet.

Mijn advies, (als je het zelf doet) Haal de remtang los (met een beetje geweld, want hij staat vast.) Blokken er uit en kijken en voelen wat er vast zit. Dan ga je dit probleem uiteraard oplossen, maar wel oppassen dat je de remcilinder er niet uit drukt (kan alleen eigenlijk als je gaat op je rempedaal dukt). Het rubber wat hier overheen zit is namelijk best rot terug te krijgen en bij kapotmaken kan je alsnog aan een nieuwe klauw. Alle losse onderdelen uiteraard smeren met de juiste smeermiddelen en hij moet als het goed is dan weer als een nieuwe lopen.

Je hebt al nieuwe schijven en blokken dus ik zou hier eigenlijk niet meer mee rond rijden als ik jou was, anders kan je straks weer aan een nieuw setje ;) .Deze klus zou ik overlaten aan een vrije bovag-garage, die kunnen dit echt wel en ze kijken ook eerst voordat ze zomaar vervangen.

succes ermee
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 03 feb 2009, 18:40

Revisie setjes bestaan wel gewoon hoor.
Staan in de Etk gewoon aangegeven voor iets van 15 euro Ex. per stuk.
Zou inderdaad ook gewoon de handel uit elkaar laten halen en n iet direkt maar een nieuwe remklauw plaatsen.
Weet wel waar je zelf aan begint aangzien je de boel ook goed moet ontluchten en dergelijke.
KJ
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 03 feb 2009, 18:48

Zolang je de remslang en de zuiger laat zitten is ontluchten niet nodig.

Maar ff over die revisiesetjes. Is dat een beetje een knap merk? Ik kon bij de leverancier en bij BMW deze stejes absoluut niet krijgen. Wij halen de onderdelen altijd bij Rijsbergen. Dit is toch 1 van de betere onderdelenleveranciers.

Ik hoorde zelfs dat er al auto's zijn/ aan gaan komen waarbij de halve voorkant als 1 onderdeel geleverd gaat worden. denk aan: remklauw, aandrijfas+hoes, fusee, wiellager; kortom de hele wielophanging met aandrijving en remmen.
Afbeelding

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 03 feb 2009, 20:25

Het setje dat ik toentertijd in handen had bestond uit de afdichting van de zuiger, nieuwe stofhoes en nieuw ontluchtnippel (best luxe die laatste) en dan moet de zuiger er natuurlijk wel uit. Dan ontkom je ook niet aan ontluchten, maar dat is wel dermate makkelijk dat ik me daar geen zorgen om zou maken (wel ff checken, want dat was een non-abs auto. Verwacht geen grote verschillen, maar geen ervaring mee).

Marvin 328iT

Bericht door Marvin 328iT » 04 feb 2009, 11:16

Zoek maar op Hbase.nl, of Masterbase.nl
Staan div. setjes op voor revisie van remklauw (geleidebussen, pakkingen enz.) :!

gr.
Marvin

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 04 feb 2009, 17:05

Owwkee,

daar zit dan het verschil in.
Ik zocht een remzuiger en die zijn dus niet los verkrijgbaar ;)

Jullie hebben gelijk, revisieset bestaat alleen uit de rubbers en de nippel.
Maar over het algemeen bij een vaststaande rem is dit door een gebrek aan smering of overvloed aan vuil en corrosie.
Hierdoor kunnen wel de rubbers kapot gaan. Vaak gebeurt dit door gebruik van verkeerde smeermiddelen en slecht of met te grote intervallen schoonmaken tijdens onderhoud.

Van het een komt vaak het ander.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”