Schokbrekers adaptieve vering slap?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Pier
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 feb 2016, 09:54

Schokbrekers adaptieve vering slap?

Bericht door Pier » 06 feb 2016, 15:31

Hallo allemaal,

Sinds 3 dagen eigenaar van een mooie 530D F10 uit 2010 met 147k op de teller. Er zit adaptieve vering in (volgens mij elektronisch gestuurde schokbrekers, met normaal, sport en sport plus stand voor vering en aandrijflijn). Ik heb alleen het idee dat de schokbrekers hun werk niet goed doen. Als er heuvels in de snelweg zitten dan veert hij erg ver in en deinst ook een beetje na. Als ik over een fel hobbeltje rij (putdeksel bijv.) dan trilt de auto even na alsof het wiel nog even door stuitert. Als ik hem in de sportstand zet dan lijkt het nauwelijks beter te worden.
Iemand enig idee of dit een bekend 'dingetje' is met een fix ervoor? Misschien dat de elektronische besturing het niet doet voor een of meerdere schokbrekers? Kan dit gereset worden? Of moet ik mij misschien mentaal voorbereiden op nieuwe schokbrekers, of ze misschien laten repareren?
Met de proefrit had ik dit niet gemerkt. Pas na aanschaf op een wat oneven snelweg en op hobbelige wegen viel het ineens op...

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Schokbrekers adaptieve vering slap?

Bericht door avdakker » 06 feb 2016, 19:31

Ik vrees dat ik er geen ervaring mee heb waardoor oordelen lastig word. De boel al eens uit laten lezen? Mocht er iets niet correct zijn dan zou dit wel naar voren moeten komen. Ik zou sowieso de wagen een keer uit willen laten lezen om te kijken of er problemen zijn.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Pier
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 feb 2016, 09:54

Re: Schokbrekers adaptieve vering slap?

Bericht door Pier » 07 feb 2016, 08:33

Ik heb een Dekra keuring laten doen voor ik hem kocht en toen hebben ze de computer uitgelezen en dit kwam allemaal naar boven.

24CF00 luchtmassameter defect;
279100 unknown (<- swirl flaps?)
28CD00 Radiatorscherm;
288E00 Vermogensregeling
243400,
2434600 Gloeistiften defect
241F00 gloeiregelaar defect
801253; 801222; 801225; diverse aircostoringen
9307B7 elektr.deurhandel rechts achter, diverse foutcodes

De gloeistiften melding komt waarschijnlijk door een defecte gloeiregelaar. Aantal storingen kan ook onstaan zijn door spanningsverlies (lang stilgestaan / accu leeg).
Volgens mij staan hier geen storingen die iets te maken hebben met het onderstel... maar weet ook niet of Dekra de juiste apparatuur heeft om dit uit te lezen...

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Schokbrekers adaptieve vering slap?

Bericht door avdakker » 07 feb 2016, 09:20

Het is sowieso ook verstandig om de boel eerst te resetten en dan nog eens uit te lezen. Een storing kan ook een tijdelijk iets zijn geweest.
En als ik het zo zie dan zou ik er toch zeker wel een paar van niet terug willen zien.

Luchtmassameter kan een verkeerde meting zijn geweest. Vrij eenvoudig te vervangen maar wel prijzig onderdeel.
Swirl Flaps, tja het bekende diesel verhaal. Als je een wagen rijd van richting de 2 ton op de klok dan zou ik ze er zsm uit laten halen.
Radiatorscherm, Zal waarschijnlijk gewoon een storing zijn geweest. Klepjes voor je radiator.
Vermogensregeling, zegt mij zo niets.
Gloeistift regelaar is een onderdeel waar je bij de E60 flink voor moest demonteren. Eventueel tegelijk met de swirlflaps doen en dan ook de gloeistiften meenemen.
Airco storingen, dit kan van alles zijn maar is vaak een kostbare aangelegenheid. Hopen dat hier niks van terug komt.
Elektrische deurhandel, die zal wellicht ook wel verdwijnen na reset.

Succes
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gebruikersavatar
de Wolf
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 dec 2015, 21:15

Re: Schokbrekers adaptieve vering slap?

Bericht door de Wolf » 07 feb 2016, 10:32

avdakker schreef: Swirl Flaps, tja het bekende diesel verhaal. Als je een wagen rijd van richting de 2 ton op de klok dan zou ik ze er zsm uit laten halen.
Zitten de wervelkleppen in de F10/F11 alleen in de 6-cilinders? Iemand hier op het forum die ze verwijderd heeft bij de F11?

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Schokbrekers adaptieve vering slap?

Bericht door avdakker » 07 feb 2016, 10:41

Ik heb ze bij mijn E61 zelf verwijderd maar dat was een 6 cilinder. De 4 cilinder had ze volgens mij ook dus ik verwacht ook niet dat die bij de F serie er niet meer in zitten. Het is een milieu maatregel dus ik verwacht dat ze er wel in zitten.
Als ik er even op google lees ik niet direct problemen in de F series met die klepjes maar ik persoonlijk zou ze bij een dergelijke km stand van 175K of meer direct verwijderen.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gebruikersavatar
de Wolf
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 dec 2015, 21:15

Re: Schokbrekers adaptieve vering slap?

Bericht door de Wolf » 07 feb 2016, 13:07

Kwam dit artikel net tegen bij BMWForums.info

http://www.bmwforums.info/general-guide ... flaps.html:

BMW diesels engines post 2009 DO NOT have swirl flaps…

The solution remove the swirlflaps and fit blanking plates, performance change is minimal and probably no difference will be noticed and the car will still pass a MOT and drive as normal.

The engines

M47 engine(136bhp non common rail vp44 injection pump) DO NOT HAVE swirl flaps

M47N common rail engine (including M47N/M47TU/M47TUD20)(150bhp face lift model August-September 2001 onwards) has flaps

M57 engines(M57D)(525d & 187bhp 330d) have no swirl flaps on the manual cars BUT AUTOMATICS DO

M57N engines(M57TUD)(525d & 330d 204bhp) have swirl flaps both manual and automatics

BMW 4 cylinders M47 diesels post late 2008 early 2009 are not fitted with swirl flaps anymore, to check your car enter your car chassis number into realoem.com and check your specification, also 6 cylinder N57 diesel engines have a flap control but this is an inline system and not a swirl flap system..

In mijn auto (N57) zitten dus schijnbaar in-line swirl flaps die beter zijn???

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Schokbrekers adaptieve vering slap?

Bericht door avdakker » 07 feb 2016, 19:38

Het zou kunnen. Ik heb ze er bij mij nog niet uitgehaald omdat mijn wagen nog geen 100K gelopen heeft. Zoals ik aangaf word er momenteel ook niet geklaagd over problemen met het blok van de F series. Alleen maar goed dus.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Pier
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 feb 2016, 09:54

Re: Schokbrekers adaptieve vering slap?

Bericht door Pier » 07 feb 2016, 20:48

Na 2009 geen swirl flap probleem dus als ik het goed begrijp.
Wel raar van mn vering, zou verwachten dat een storing in de besturing van de schokbrekers wel een melding in de computer zou moeten geven maar die melding is er niet. Misschien toch een mechanisch mankement. Ik ga het wel even na laten kijken.
Tnx iedereen!

Pier
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 feb 2016, 09:54

Re: Schokbrekers adaptieve vering slap?

Bericht door Pier » 11 feb 2016, 14:16

Even een kleine update: mijn F10 heeft helemaal geen adaptieve schokdempers. De knopjes voor normaal / sport / sport + zitten er wel op en in het scherm geeft hij ook aan dat de aandrijflijn en het onderstel in sportieve stand worden gezet maar dat van het onderstel is een leugen. Dat is alleen marketing van BMW. Als je hem in sportmodus zet en je configureert de sportmodus zo dat hij alleen het onderstel aanpast, dan doet hij niks behalve de stuurbekrachtiging minder bekrachtigen.
Positieve kant van het verhaal is dat het nu maar 750 euro kost om de voorste twee schokbrekers te vervangen en geen 1500 euro.

Gebruikersavatar
BMW530xdrive
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18

Re: Schokbrekers adaptieve vering slap?

Bericht door BMW530xdrive » 11 feb 2016, 14:52

Die Eco/Comfort/Sport/Sport+ horen bij de automatische versnellingsbak. De Sport+ krijg je bij SportTransmissie, inclusief schakelflippers aan het stuur. Daar wordt inderdaad alleen maar de gasrespons, schakelmomenten en stuurbekrachtiging mee aangepast.

Wat jij bedoelde is BMW Adaptive Drive, die past wel degelijk onderstel, schokbrekers en demping aan.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”