E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Mitslol

E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!

Bericht door Mitslol » 06 jan 2016, 21:34

Hallo mensen!

Eindelijk is het zover, een eerste auto! Dat moet natuurlijk een BMW worden! Maar welke?

Ik twijfel nog een beetje, de E36 modellen zitten over het algemeen 1 wegenbelasting schaal (1250-1350) lager als de E46 modellen. (1350-1450)

Nu is dat opzich niet zo'n probleem, maar het is toch een puntje om mee te nemen in de keuze. :)

Ik vroeg mezelf meer af welk model over het algemeen betrouwbaarder is, en dus ook het minst kost in de maand qua onderhoud. Ik weet dat het voor het grootste deel aankomt op welke manier de vorige eigenaren met de auto hebben om gegaan, maar toch kan het ene model en beter tegen kunnen als de ander.

Ook wil ik graag de typische kwaaltjes van beide modellen weten, en waar moet ik specifiek op letten bij de aankoop?

Ik heb wel enkele eisen, namelijk:

- Snelle 6 cilinder benzine, 323i 325i of 328i maakt niet uit. :kwijl:
- Handbak
- Prijs rond de 2000 euro
- Het liefst een coupé maar sedan mag ook, geen cabrio of station.
- Indien E36, wel eentje met een OBD 2 poort.

Kilometerstand maakt eigenlijk niet uit, maar het liefst niet meer dan 300k. :roll:

Het hoeft ook geen super strakke auto te zijn, het is tenslotte mijn eerste auto dus er mogen wat dingetjes mis mee zijn.

Zelf beschik ik over een garage en heb de nodige sleutel ervaring dus dat moet ook niet zo'n probleem zijn.

Ik hoor graag wat jullie te vertellen hebben, en misschien hebben jullie zelf nog wat leuks te koop staan!

Met vriendelijke groet,

Mitchell. :zwaai:

Joostb

Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!

Bericht door Joostb » 07 jan 2016, 03:51

Voor 2000 euro ben ik eerder geneigd E36 te zeggen. De kans dat je daar een wat netter exemplaar voor tegen komt is net wat groter dan de meer populaire E46. Ik denk ook dat dat de hoofdzaak is om op te letten met dit budget.

Nette auto, goed onderhouden, werkt alles nog naar behoren, algehele staat van de auto zou doorslaggevend moeten zijn in jou keuze. Kwalitatief zijn het is de basis goede wagens zolang er maar met enig beleid mee om gegaan is.

En met een budget van 2000 euro is het gewoon wat meer oppassen want daar zit veel rotzooi onder, zeker coupe's
BMW 520i touring (G31) M-sport 2019

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 07 jan 2016, 08:49

Ik weet ook niet hoe oud je bent, maar ik lees eerste auto en denk dan aan iemand die 18-19 jaar is. Als dat zo is kun je de 6 cilinder beter vergeten, dit krijg je niet voor een normaal bedrag op je naam verzekerd. Beter is dan toch om te kijken naar een 4 cilinder. Ben je geen 18-19, dan heb ik niks gezegd ;).
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Robbrand89
Contacteer:

Bericht door Robbrand89 » 07 jan 2016, 09:36

Een E36 zal voor dat geld meer in de prijs range liggen dan een E46, zeker een coupé die zijn altijd wat duurder. Heb zelf een E46 Coupé (325, 170k Km, bj 2002) gekocht 4 maanden terug en daar moest ik nog bijna 7000 euro voor neerleggen.

Heb net even snel gezocht via Gaspedaal en daar kom ik de E46 coupé (met 6 cilinder) tegen vanaf +/- €3300 met 240k km, maar daarbij ga ik me al afvragen wat er allemaal aan de hand is met die auto. Sedans liggen iets goedkoper, €500 ofzo naar wat ik nu zie.

Dingen waar ik goed op zou letten bij een E46 zijn de LMM, de carterventilatie, subframe achter ivm constructie fout, draagarm rubbers. Veer een E36 kan ik je dit helaas niet vertellen.

Mijn ervaring met een budget van €2000 is dat je vaak iets koopt waar je vervolgens nog €1000 aan moet versleutelen zodat het allemaal technisch weer netjes is.

Ik wil je niet ontmoedigen maar voor dit budget kan ik bijna geen 6 cilinders vinden via Gaspedaal.nl, 4 cilinders zijn er wel.

Ik wil je iig suc6 wensen met het zoeken naar een auto en ik hoop dat je wat vind waar je met veel plezier en zonder al te veel gedoe in kunt rijden.

Mitslol

Bericht door Mitslol » 07 jan 2016, 16:07

Ik ben 19 jaar oud, bijna 20. Maar om de verzekering maak ik me niet zo druk, het wordt sowieso een 6 cilinder anders wil je later toch alsnog een andere auto aanschaffen.

Mijn voorkeur is overigens een E46 323i of ci, want deze valt nog binnen de 1250-1350 wegenbelasting schaal. :)

Los van het budget, welk model heeft minder kwaaltjes en zit gewoon beter in elkaar, de E36 of de E46?

Overigens koop ik liever een auto van 2000 euro waar ik 1000 euro aan moet versleutelen voordat ie weer tip-top is. Want dan weet je tenminste zeker dat hij tip-top is. In tegenstelling tot een auto van 3000 euro, maar ja zo zit ik in elkaar haha! :)

Het hoeft dan ook echt geen net exemplaar te zijn, zolang het maar een 6 cilinder geluid maakt en rijd haha!

Ik heb natuurlijk zelf ook al een beetje rond gekeken en ben dit tegen gekomen;

http://ww3.autoscout24.nl/classified/27 ... asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/26 ... asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/26 ... asrc=st|as

Ik kom eigenlijk minder E36 tegen dan E46, wel een beetje vreemd eigenlijk.

Ik hoor graag wat jullie te zeggen hebben!

Mvg, Mitchell.

Ovanjole

Bericht door Ovanjole » 07 jan 2016, 16:16

Ik heb ze allemaal ff bekeken voor je....
Ik zou eigenlijk alleen die e36 bekijken, uitzoeken wat die tik? In de motor is.
Vind de rest er eigenlijk allemaal afgeragd uitzien, overigens, goedkoop kan ook duurkoop zijn.
Ik zou je niet te veel focussen op die wegenbelasting, denk dat dat je minste zorg gaat zijn in deze prijscategorie:-)

Mitslol

Bericht door Mitslol » 07 jan 2016, 16:51

Ik maak me ook niet echt druk om de wegenbelasting, maar dat zijn de enige voorspelbare kosten. Dus die hou ik het liefst zo laag mogelijk. :)

Ovanjole, waarom vind je al die E46 modellen er afgetrapt uitzien? Ik vind het namelijk best meevallen. Of denk je dat er meer achter moet zitten als ze zo goedkoop zijn?

Mijn budget is trouwens nu 2000 euro, maar ik moet ook eigenlijk nu een auto hebben om te kunnen werken. Daarom vind ik het niet erg als er later kosten bij komen, want als ik eenmaal aan het werk ben is dat geen probleem meer om te betalen. Zolang ik er maar een paar maanden in kan rijden zonder dat het zooitje uit elkaar valt is het in principe al goed.

Robbrand89
Contacteer:

Bericht door Robbrand89 » 07 jan 2016, 18:43

Als je budget zo hard op loopt zou ik missch nu wel een oud bakkie van €500 kopen, en dan ff doorsparen, daar ga je denk uiteindelijk meer plezier van hebben.

E36's worden simpelweg oud dus verdwijnen er een hoop van de weg.

De E46 van €2500 lijkt nog de beste van het stel op t eerste gezicht alleen geeft dan weer veel te weinig info om er echt wat van de te zeggen. En meestal als er een dikke uitlaatpijp onder hangt(sorry als ik een beetje generaliseer op dit moment ;) ) of mensen de moeite niet nemen om de auto te wassen zegt dat wat over de staat van de auto. En daarbij wordt met deze motoren nogal is getrapt en ze zijn gevoelig voor trappen met een koude motor.

Mitslol

Bericht door Mitslol » 07 jan 2016, 19:58

Ik heb een paar mailtjes gestuurd, nu wachten op antwoord. :)

Ja over mijn budget gesproken, ik woon nog thuis dus heb nagenoeg geen kosten maar ik ga in maart een BBL opleiding volgen waar ik royaal voor betaald krijg.

Enige puntje is wel dat ik daar een auto voor nodig heb en meer dan 3000 euro heb ik op dit moment gewoon niet, en ik koop ook liever geen barrel van 500 euro. Deze houd die paar maanden misschien niet vol en dan blijf je rondkijken..

De zwarte 323i sedan van 2500 euro ziet er op kenteken check weer minder leuk uit, 9 eigenaren, niet verzekerd, geen oordeel over km-stand..

Deze heb ik ook gevonden: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... ousPage=lr

Deze is op kenteken dan wat netter, 4 eigenaren, logische kilometerstand, redelijk recente APK, normale uitlaat, alleen hij moet gespoten of gewrapt worden maar dat zal mij een zorg wezen! :D

HHC

Bericht door HHC » 07 jan 2016, 20:05

Zou voor een 4 cilinder gaan als je nog een redelijk normaal bedrag aan verzekering wil betalen. Destijds deden ze bij mij al zeer moeilijk toen ik de 330ci op mijn naam wou hebben. Ik zou zoveel mogelijk informatie inwinnen kwa motoren en de modellen E36/E46. Of een tijdje doorsparen voor gelijk een knappe

Mitslol

Bericht door Mitslol » 07 jan 2016, 20:19

4 cilinder wordt het sowieso niet, daar heb ik niks mee, en dan moet je die na een paar jaar weer verkopen en een nieuwe auto kopen omdat het eigenlijk toch niet de auto was die je wou.

Wat vind jij overigens een normaal bedrag voor verzekering? Ik heb de 323ci hierboven eventjes gecheckt bij centraal beheer achmea en dan kom ik uit op een hele 74 euro per maand voor WA. Als ik een willekeurige 316i pak scheelt dat 5 hele euro in de maand.

En zoals ik hierboven al vermeld, ik hoef geen knappe, het moet 6 cilinder geluid geven, snel gaan en niet uit elkaar vallen. :)

Robbrand89
Contacteer:

Bericht door Robbrand89 » 07 jan 2016, 21:27

Die rode heeft zeer waarsch wel een aanrijding gehad, anders zit er geen andere deur in, daar moet je wel ff op letten als je mocht gaan kijken.

Ik betaalde voor mijn eerste auto nog 42 euro per maand, maar dat is 6 jaar geleden. volgens mij is tegenwoordig een tarfief van 60-70 euro heel normaal.

Yoghurt

Bericht door Yoghurt » 07 jan 2016, 21:33

Het lijkt erop dat je de adviezen waarom je vraagt niet wil aannemen. Als je zoals velen op dit forum al meerdere auto's hebt gereden, heb je geleerd van bepaalde keuzes, en baseer je daarop je volgende beslissing.

Ik raad je aan de rode/zwarte/verkleurde e46 te kopen en te wrappen, het is duidelijk dat deze bij robinsoccasions in Amstelveen is ingeruild door een oud vrouwtje die hem perfect heeft laten onderhouden. Met 289000km is deze ook net ingereden.

Stap in het avontuur, beleef het en lees deze topic over een jaar nog eens....

Zonder sarcasme: BMW onderhoud is duur, en er kan ongelofelijk veel mis zijn met een auto. Op het moment dat je eenmaal 2000 euro hebt uitgegeven, voel je je genoodzaakt om daaropvolgende investeringen ook te doen zoals vanos revisie, druklagers en koppelingsplaten, remschijven, draagarmen, waterpomp, radiateur, thermostaatje hier, motorsteuntje daar, enz.

BMW maakt degelijke auto's en met goed onderhoud gaan ze lang mee. Een eigenaar ertussen die graag met koude motor stoer hard optrekt voor z'n vriendjes en de boel is verpest.

Mijn voorspelling: dat we binnenkort een showroom gaan zien met een 6 cilinder e46 coupe. Met (stevige) to do list.

Mijn advies: Koop een mooie 4 cilinder met een aantoonbare km stand en dito onderhoud, rijdt daar een jaar of twee in, spaar wat en koop dan een goede 6-cil.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... ousPage=lr

(je kan beter een barrel van 500 euro kopen dan een barrel van 2000)

Mitslol

Bericht door Mitslol » 07 jan 2016, 23:06

De reden waarom ik dit topic heb aangemaakt is omdat ik graag wou weten welk model van de BMW's het robuust is. Zie mijn titel.

Verder vroeg ik wat de typische kwaaltjes zijn van verschillende modellen, en waar ik dan eventueel op moet letten bij aanschaf. Zodat ik uiteindelijk het model kon kiezen waar ik naar opzoek kan gaan.

Vervolgens krijg ik advies dat ik beter geen 6 cilinder kan kopen omdat het zogenaamd veel duurder is in de verzekering, en omdat ze er niet zo strak uitzien binnen mijn budget. En zoals ik al aangaf in mijn beginpost maakt me dat niet uit. Dat zijn dus de adviezen die ik niet wil aannemen en waar ik niet om heb gevraagd.

Naar mijn mening zit er ook weinig verschil tussen een BMW die 5000 euro kost en direct helemaal mooi is en een BMW die 2000 euro kost die in de loop van de tijd 3000 euro aan onderhoud nodig heeft om weer helemaal mooi te worden. Bovendien red je dan een BMW van de waarschijnlijke ondergang. :duim:

Ik heb ook geen zin om in een paar jaar tijd de auto's te gaan verkopen en weer te kopen, dat is een hoop gedoe en kost ook gewoon geld. En omdat ik dan in een auto rij die ik eigenlijk niet wilt rijden.

Begrijp me niet verkeerd ik waardeer jullie ervaring en advies enorm, daar niet van! Maar ik heb gewoon een andere optiek! :)

Yoghurt

Bericht door Yoghurt » 07 jan 2016, 23:55

Als je een beetje engels beheerst, is de volgende topic zeer zeker het lezen waard!
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=1007722

Ik hoop dat je geluk hebt en een mooi exemplaar vindt!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”