Startonderbreking belemmert starten

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
JDBeemer

Startonderbreking belemmert starten

Bericht door JDBeemer » 03 jan 2016, 15:38

Dag Heren (en dames uiteraard),

Ik krijg de startonderbreker niet uitgeschakeld en dus kan ik de auto niet starten....duh! zul je wel denken... :D

Gisteravond de auto handmatig op slot gedaan (de afstandbediening werkt wel maar gebruikte hem niet) en vanmiddag wilde ik de auto starten, maar helaas dacht de auto daar anders over. Alle lampjes gaan aan zoals het hoort, echter starten doet ie niet! Ik heb het met een pauze ertussen getracht te starten...helaas. Ook op slot doen en handmatig openen en de onderbreker uitschakelen heeft geen effect.
Dat ik destijds de auto ophaalde bij de garage waar ik hem kocht, gebeurde dit ook. De garagehouder gaf aan dat hij op de onderbreking stond, knopje ingedrukt en voila! Nu werkt dat niet als ik dat doe...hoe komt dit? Kan dit door de kou komen?

Is er iemand die mij hierin van een welgemikte tip kan voorzien? Heeeeeeel hartelijk dank alvast!

JD

Jeremy

Re: Startonderbreking belemmert starten

Bericht door Jeremy » 03 jan 2016, 16:40

Ik zou eens naar de EWS-module (deze regelt de startblokkering), contactslot en bedrading van en naar de startmotor eens controleren. Ik had dezelfde symptomen en de boosdoener waren uiteindelijk het contactslot en de EWS-module.

JDBeemer

Bericht door JDBeemer » 03 jan 2016, 17:28

Dank Jeremy.

Het is overigens de 1ste keer dat me dit overkomt en dus denk ik dat het aan iets anders zou moeten liggen dan deze (uitgebreide) handeling te verrichten. Kijk ik ben geen monteur dus men kan van alles roepen wat ik als waarheid aanneem, al overweeg ik, na een tip, de accu enige tijd los te koppelen en dan eens te kijken of dit helpt.

Wel neem ik deze tip mee voor als de accu loskoppelen niet werkt.

Jeremy

Bericht door Jeremy » 03 jan 2016, 22:16

Bij mij begon het ook inderdaad uit het niets. Ik weet niet exact waar de EWS-module bij een E39 zit, maar bij de E46 zit ie linksachter het stuur, achter een bakje wat open kan. Een tik met een hamer erop was "genoeg" om 'm weer een aantal keer te laten starten. Wellicht kun je eerst de module lokaliseren en dan deze beunhaastechniek gebruiken haha! ;)

Heb je de wagen inmiddels alweer aan te praat gekregen trouwens? Anders kan het ook iets simpels zijn als een net iets te zwakke accu. :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”