Stoelverwarming aansluiten

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Peerke007

Stoelverwarming aansluiten

Bericht door Peerke007 » 29 dec 2015, 10:50

De "nieuwe" leren stoelen hebben verwarming, maar mijn wagen was hier niet standaard mee uitgerust. Op internet kan ik een "nieuwe" schakeleenheid voor in de middenconsole te plaatsen kopen, waar de bediening op zit.

Is het een kwestie van plug & play, of moet er nog wat kabelwerk verricht worden :s ?

BMW e39 525ia touring 2002.

AdE39

Re: Stoelverwarming aansluiten

Bericht door AdE39 » 29 dec 2015, 14:40

Goede middag beste Peerke,

Het is niet plug&play.
U dient natuurlijk de kabels te leggen, en de schakelaars te monteren, moeilijk is het niet.
Er zijn al meerdere forum leden u voorgegaan.

U zal ongetwijfeld nog wel meer reacties krijgen.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Peerke007

Bericht door Peerke007 » 29 dec 2015, 16:21

Beste Ad,

Bedankt voor je bericht. De wagens zijn dus niet universeel voorbedraad. Dat is dan pech :bang: . Dan moeten er dus draadjes getrokken worden.

Schakelaars zijn besteld. Complete unit die in de middenconsole moet, inclusief de ASC en PDC knopjes die er nu al zitten.

Inmiddels na wat speurwerk de juiste schema's gevonden en het nummer (52110002132) van de kabelboom die besteld moet worden.

Volgens mij moet het hele dashboard er zo wat uit. Met mijn 2 linker handen gaat me dat niet lukken ben ik bang. :jack: .
Eens kijken of ik daar een handig iemand voor kan vinden 8) .

Peerke007

Bericht door Peerke007 » 30 dec 2015, 17:13

Kabelboom niet meer leverbaar :( . Het is echt een oude auto aan het worden.

AdE39

Bericht door AdE39 » 01 jan 2016, 02:14

Goede nacht beste Peerke,

Aller eerst de beste wensen voor 2016, met een hele goede gezondheid en alles wat er bij hoort.

Ik zou eens kijken bij een demontage bedrijf, misschien hebben zij wel een dergelijke E39 staan met net dat kabelboompje.
Als u het zelf mag demonteren, dan is het in een vreemde auto, en daarna weet u precies hoe u moet handelen in uw eigen auto! Spaart u een berg sores, neem wel een aantal boutjes en bij behorende speednuts mee, altijd gemakkelijk als u deze extra heeft! Ik neem altijd de extra parkers en speednuts mee, beter teveel dan een of meerdere te weinig.
Zoek eens via Google naar : onderdelen leveranciers voor het merk BMW.
Misschien Dparts of elk willekeurig BMW demontage bedrijf.

Succes, beste Peerke. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Peerke007

Bericht door Peerke007 » 01 jan 2016, 02:29

Beste Ad,

Ook voor jou de allerbeste wensen voor 2016. Ik wens in ieder geval een trilling vrije e39, met of zonder stoelverwarming :) .

Goede tip om eens bij een sloopauto te gaan kijken, maar ik ben bang dat ik echt twee linker handen heb. Een goed voorbeeld was gisteren. Ik dacht nog even snel de slotvanger wat te verzetten omdat de deur wat rammelt. Onnozele hals :bang: die ik ben schroef ik beide torxen helemaal los. Een handig iemand weet gelijk wat er gebeurd. Juist het metalen plaatje met het schroefdraad in de B-stijl komt dan natuurlijk ook los en die krijg je never nooit niet meer vast, tenminste ik niet. Geen idee hoe ik bij dat plaatje moet komen om de boel vast te kunnen houden in de juiste positie.
Nu maar wachten tot maandag en dan maar even naar de garage om te zien of daar iemand me kan helpen. Een goed voornemen van mijn kant voor 2016 is niet te veel zelf willen doen aan de wagen. Daar komt alleen maar ellende van is mijn ervaring. Wat een idioot voel ik me toch af en toe. Ik dacht echt dat er onder die slotvanger een of ander stelmechanisme zou zitten.

Ik houd het voortaan bij een oliebeurtje en wat filters vervangen en af en toe een ruitenwisserblad (voor, want achter begin ik er al niet aan 8) ).

AdE39

Bericht door AdE39 » 01 jan 2016, 13:34

Goede middag beste Peerke,

Dat het plaatje van de deurvanger naar beneden gevallen is in de B stijl.
Dat is niet zo'n groot probleem hoor!
Enkel dient u nu de B stijl van de bekleding te ontdoen.
Er zitten dus gaten in de B stijl, achter de bekleding.
Zo kunt u de schroef plaat van de deur vanger weer opvissen en weer monteren.

Ja, erg jammer, maar het is ook niet eenvoudig als u niet veel van de techniek weet.

Als u dit zelf gaat uitvoeren.
Zorg dan wel, dat de gaten van de B stijl weer gesloten worden!
Dat is om het condens in de B stijl en de rest van de carrosserie tegen te gaan.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Peerke007

Bericht door Peerke007 » 01 jan 2016, 14:35

Met dank ;)
Laatst gewijzigd door Bart70 op 02 jan 2016, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

AdE39

Bericht door AdE39 » 01 jan 2016, 18:29

Goede avond beste Peerke,

Geen dank, het is erg graag gedaan, beste Peerke.

Het is gelukkig niet zo erg als dat u dacht.
Schrik echter niet, dat er sommige kunststof deeltjes met het koude weer afbreken, dat is niet zo heel erg.
Er zijn vervangende kunststof delen verkrijgbaar, soms ook complete setjes.

Kijkt u anders een via Google bij BMW part Catalog.
Vult u bij VIN code de laatste 7 karakters in, dus bijv. gs12345
Dat zijn de laatste 7 karakters van het chassis nr. het staat op uw kentekenbewijs van uw BMW.
Als u de vin code heeft ingevuld, klik dan op decoderen.
U krijgt nu het type van uw BMW in beeld.
Daar onder staat, bladeren parts, daar klikt u op.
En u ziet nu echt alle icoontjes van alle sub onderdelen lijsten met alle onderverdelingen van echt alle onderdelen van uw BMW.
Met in de lijsten het onderdeel nummer, en de prijzen van de onderdelen.
Tel bij de prijzen de 21% BTW op, en u heeft op een paar euro de dealer prijzen!

Met vriendelijke groet,
Ad

Peerke007

Bericht door Peerke007 » 02 jan 2016, 10:53

Beste Ad,

Deur sluit weer normaal. Nogmaals bedankt :duimen: .

Nu nog een dag uitzoeken voor de draadjes, want daar was dit draadje om begonnen. Inmiddels heb ik wel door dat er per stoel "maar" 2 draden (1x1,5 en 1 x 0,5 mm2) vanaf de schakelunit op de middenconsole naar de stoel gelegd moeten worden. Verder ook per stoel één draad (1x1,5 mm2) vanaf de stoel naar een massa connector bij de betreffende portier. Ook de betreffende pinnummers van elke connector zijn bekend. Wachten op de schakelunit, de draden en de schoentjes :shine: .
Laatst gewijzigd door Bart70 op 02 jan 2016, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

AdE39

Bericht door AdE39 » 02 jan 2016, 11:43

Goede morgen beste Peerke,

Kijk, dat is weer gefixt.
Geen dank beste Peerke, we zijn er voor, om elkaar te helpen op het BIMMERportal forum.

Nu is het zaak om de stoelverwarming aan te sluiten.
Alles is bekend bij u, met de aansluiting van de stoelverwarming.
Dan komt het vast en zeker goed.

Succes met het aansluiten van de stoelverwarming, u kunt straks heerlijk genieten van deze accessoire.

Ik wens u een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”