Maasvlakte fotoshoot

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Davi

Maasvlakte fotoshoot

Bericht door Davi » 25 jan 2009, 01:54

Hallo Allemaal,

Vandaag even een lekker stukje gaan toeren, o.a. naar de Maasvlakte. Ik heb hier wat zitten spelen met mijn nieuwe SLR, een Sony Alpha 300, met 18-70mm objectief. Ik wil toch een beetje pronken met de volgende 2 foto's, daar is de Showroom toch immers voor? :)

Afbeelding
Afbeelding

Farl

Re: Maasvlakte fotoshoot

Bericht door Farl » 25 jan 2009, 04:14

Beautifull!! :love:

john1987

Bericht door john1987 » 25 jan 2009, 10:43

mooie foto's alleen vind ik ze een beetje onderbelicht
* Nissan Sunny 1.4 16v bj 1994*
* Opel astra 1.6 8v bj 2001*
* Bmw 320d bj 2001*
* Audi A3 1,9 TDI bj 2005*

Davi

Bericht door Davi » 25 jan 2009, 12:55

Ja, ze zijn aan de donkere kant. Ben nog niet helemaal thuis in mijn camera... Het was ook moeilijk fotograferen ivm de bewolking, en omdat het tegen de zon in ging. Welke settings zou je in dit geval gebruiken?

Dit is wat ik had:
Iso 100
Lens open F value 3,5
Diaphragm value 9,0
Shutter speed 1/80 sec
No flash
Auto white balance

320driver

Bericht door 320driver » 26 jan 2009, 11:25

Ik zou beginnen met de ISO omhoog te gooien :duimen:

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 26 jan 2009, 11:36

Als je foto's maakt kijk dan ook goed naar de achtergrond. Je horizon staat scheef. De uitlijning met de auto niet vol in het midden is goed. Lees het verhaal vanm de gulden snede maar eens door. Als je je daar aan houdt zit je meestal wel goed. Klik hier.

Idd je ISO moet in dit geval omhoog. De sensor staat met 100 wel heel gevoelig voor tegen de zon in. PLaats ook altijd je zonnekap, alleen niet gebruik van de interne flitser, dan krijg je verveleden schaduwpartijen. ISO 400 moet wel goed zijn bij deze foto's, maar tegen de zon in ga je meestal geen successen behalen. Je kan er mooie effecten mee bereiken maar je moet wel oppassen dat je niet vol tegen de zon in gaat schieten. Dit is slecht voor je lenzen. Een statief is ook een hele goede investering. Probeer ook eens te spelen met je diafragma en sluitertijden om de achtergronden te beinvloeden wat betreft scherptediepte.

Ik heb zelf ook de A300 en ik heb er ook nog een tamron 70 of 80-300mm bij. Deze kan ook macro opnames maken. Erg leuk speeltje.Kijk eens op http://www.digitalefotoforum.nl daar zitten ook een hoop beginners en leuke amateurfotografen. Hier kan je een hoop leren. Nadeel is alleen dat ze niks met auto's hebben -_-
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Davi

Bericht door Davi » 26 jan 2009, 11:54

Ok, bedankt voor de tips! ISO 400 ben ik huiverig mee, omdat ik bang ben dat er te veel "ruis" in het beeld komt. Ik heb hiervoor vooral met compact camera's geschoten (olympus, casio), en die hadden flink last van ruis bij hogere ISO waarden. Maar ik ga eens experimenteren, ik denk dat de A300 toch wel mooier beeld levert dan een compactje :)

Overigens nog 1 vraag: waarom is het slecht voor je lenzen om tegen de zon in te schieten? Ik heb een B+W UV filter voor mijn lens geschroefd...

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 26 jan 2009, 12:03

Ik zou die filters er af halen. Kijg je allen maar onscherpte in je foto's . Tenzij je natuurlijk bang bent voor beschadigingen. ;)

Lenzen bestaan vaak uit 7 of 9 elementen. Die elementen moet je een beetje als vergrootglazen zien. En je weet zelf wat er met een vergrootglas, zonlicht en een stukje papier mogelijk is ;) Dit kan dus ook in je objectief gebeuren, en dat wil je niet .

Iso 400 is niet zo heel erg hoog. Je zal nagenoeg geen ruis vinden. Dit omdat de SLR camera's veel betere lenzen hebben dan compact camera's. De ruis zal ook bij daglicht een stuk minder zijn dan 's avonds.

Het grootste probleem is dat je tegen de zon in hebt geschoten. Daar kan bijna geen instelling tegenop.
Afbeelding

Farl

Bericht door Farl » 26 jan 2009, 12:24

Ik hoor dat je veel weet van fotografie. Ken je het volgende topic over fotografie? Misschien dat je daar ook wat informatie kwijt wilt. :duim:

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 26 jan 2009, 13:35

Fabian79 schreef:Lenzen bestaan vaak uit 7 of 9 elementen. Die elementen moet je een beetje als vergrootglazen zien. En je weet zelf wat er met een vergrootglas, zonlicht en een stukje papier mogelijk is ;) Dit kan dus ook in je objectief gebeuren, en dat wil je niet .
Dit is dus niet zo slecht voor je objectieven maar voor je CCD ;) Je objectief blijft wel heel, maar je camera, en dan speciefiek je CCD dus, kan een klap krijgen.

ISO400 is hier overigens totaal overbodig, bij de zee heb je dusdanig veel licht dat ISO100 zeker wel voldoet. Het probleem is gewoon wat al aangegeven wordt door Fabian:
Fabian79 schreef:Het grootste probleem is dat je tegen de zon in hebt geschoten. Daar kan bijna geen instelling tegenop.
Ik zou gewoon de hoek wat meer proberen te veranderen zodat je niet recht tegen de volle zon staat te fotograferen maar in ieder geval onder een hoek, zodat je minder direct zonlicht in je objectief vangt.

Maar ben zelf ook niet zo'n theorycrafter voor wat betreft fotografie. Ik ga helemaal voor 'onderzoek alles en behoudt het goede' qua fotografie. 't Is digitaal en het kost niks als het mis gaat, gewoon lekker blijven proberen en zelf met de instellingen spelen en voor jezelf zien wat voor verschillen bepaalde instellingen maken.

bukko

Bericht door bukko » 26 jan 2009, 13:42

Mooie foto's man :duimen:

Je bimmer ziet er goed uit 8)
Spoiler: Laat zien
voor de rest heb ik weinig verstand van foto's maken.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 26 jan 2009, 14:14

Dit is dus niet zo slecht voor je objectieven maar voor je CCD Je objectief blijft wel heel, maar je camera, en dan speciefiek je CCD dus, kan een klap krijgen.
Daar heb je inderdaad gelijk in, dat had ik even erbij moeten zetten.

@farl: Die kende ik al ;) . Ik heb op het moment daar echt helemaal niks voor om te posten. Ik ben een beetje druk met verbouwen en verhuizen enzo. Maar wat niet is kan nog komen :P

@topic tarter: Lijkt me een leuke optie als je het nog een x probeert met de tips die je gekregen hebt. :)
Afbeelding

Davi

Bericht door Davi » 26 jan 2009, 16:14

Ga ik zeker proberen! Eerst maar eens tijd vinden om nog een keer erheen te rijden (ca. 50 km). Dat wordt weer een keer in het weekend :)!

In ieder geval bedankt voor de tips!

Lzzrd

Bericht door Lzzrd » 26 jan 2009, 18:51

Zou je hier ontopic willen blijven :) Dit soort zaken kunnen uitstekend per PM

Moderatoropmerking Griffendahl

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 27 jan 2009, 10:38

Het zou misschien ook een idee zijn om een keer een ander standpunt te nemen als je foto's maakt.
Ga bijvoorbeeld is door je knieën, schiet boven je hoofd of helemaal gek; ga eens op je buik liggen en maak dan een foto.

De resultaten zullen je dan verbazen. Standpunten zijn heel belangrijk, net als de compositie.(die je wel heel mooi genomen hebt)
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”