520d turbo slaat laat aan

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
kevin_vanL
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2015, 22:23

520d turbo slaat laat aan

Bericht door kevin_vanL » 12 okt 2015, 22:16

Beste leden,

Mijn turbo van mijn 520d slaat echt laat aan, mijn auto schiet pas vooruit bij 2500toeren, je voelt hem lichtjes klimmen bij 2300toeren(heel lichtjes).
Hiervoor had ik een Ford mondeo 2.0tdci 115pk en hier schoot hij al bij 2100-2200toeren vooruit.
Ik heb mijn 520d laten chippen in de hoop dat het beter zou gaan maar helaas geen verschil.
Ik ben al terug naar mijn garage geweest maar die zei dat dit normaal was, als dit normaal is is het voor mij een grote telleurstelling..
Iemand die dit probleem ook heeft of zegt van dit is normaal?
214hp 416nm 62 xxx km

groeten, Kevin

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: 520d turbo slaat laat aan

Bericht door tom_il » 13 okt 2015, 05:55

altijd handig te vermelden : dit is een lci met 47N motor.
Mogelijke oorzaak is de regelklep van de turbo. Maar met zulke lage km verwacht je dit niet.
Heb je hem al ooit laten uitlezen ?
Is hij niet getest geweest voor en na het chippen ? Op een bank zou dit toch heel duidelijk moeten zijn.
Vanwaar komen die vermogen cijfers ?
Wie heeft hem gechipt ?
525d E61 2007 pre-LCI

kevin_vanL
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2015, 22:23

Re: 520d turbo slaat laat aan

Bericht door kevin_vanL » 13 okt 2015, 07:21

Tom,

Bij het uitlezen gaf hij geen fouten aan, is gechipt bij BR-performance.
Ik begin te twijfelen als het niet aan mezelf ligt. Maar ik weet zeker dat deze turbo veel later aanslaat dan mijn ford. Maar ik heb gehoord hoe groter de turbo hoe later hij aanslaat?
BMW_E6x_520_D_163_1_KUU_669.pdf
vermogen
(48.79 KiB) 22 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Bart70 op 13 okt 2015, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: 520d turbo slaat laat aan

Bericht door tom_il » 13 okt 2015, 07:55

Heb je met deze klachten naar BR toe geweest ? Want de curves tonen duidelijk aan dat het chippen het erger gemaakt heeft. Tot 2100 toeren liggen de nieuwe waardes duidelijk onder deze van de originele. Zeker voor de koppelcurve.

Maar een BMW diesel is meer hoogtoerig dan de meeste andere. Andere vallen dood waar een BMW diesel nog doortrekt.
Mijn vrouw heeft ook een Mondeo 2.0l 115pk tdci Econetic deze voelt zich idd op zijn gemak in de lagere toeren maar hogerop is hij dood, hij doet dit niet graag.
Ik heb een automaat en een 525d 2.5L wat vergelijk wat moeilijk maakt, maar de mijne zoekt ook sneller de hogere toeren op en voelt zich daar op zijn gemak, hij begint dan het heerlijk 6cyl zang te geven.
Een automaat zal ook al vlugger terug schakelen waardoor dit effect minder voelbaar is.
In elk geval is de mondeo is helemaal geen match voor mijne ongechipte 525d.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: 520d turbo slaat laat aan

Bericht door tom_il » 13 okt 2015, 08:41

Ik herinner mij dat ik vroeger een E91 320d (ik vermoed LCI) gereden heb en deze voelde ook niet zo krachtig aan onderin. Niet zoals bv de oude TDI's die vroeg beginnen te trekken maar ook eerder dood vallen.
Is een kwestie van motorcultuur.
525d E61 2007 pre-LCI

kevin_vanL
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2015, 22:23

Re: 520d turbo slaat laat aan

Bericht door kevin_vanL » 13 okt 2015, 15:42

tom_il schreef:Heb je met deze klachten naar BR toe geweest ? Want de curves tonen duidelijk aan dat het chippen het erger gemaakt heeft. Tot 2100 toeren liggen de nieuwe waardes duidelijk onder deze van de originele. Zeker voor de koppelcurve.

Maar een BMW diesel is meer hoogtoerig dan de meeste andere. Andere vallen dood waar een BMW diesel nog doortrekt.
Mijn vrouw heeft ook een Mondeo 2.0l 115pk tdci Econetic deze voelt zich idd op zijn gemak in de lagere toeren maar hogerop is hij dood, hij doet dit niet graag.
Ik heb een automaat en een 525d 2.5L wat vergelijk wat moeilijk maakt, maar de mijne zoekt ook sneller de hogere toeren op en voelt zich daar op zijn gemak, hij begint dan het heerlijk 6cyl zang te geven.
Een automaat zal ook al vlugger terug schakelen waardoor dit effect minder voelbaar is.
In elk geval is de mondeo is helemaal geen match voor mijne ongechipte 525d.
Tom, nee heb wel toenstraks naar BR gebeld die zeiden dat ze daar niet veel aan konden doen maar dat ik volgende week eens kon langsgaan. Ik ben serieus aan het twijfelen om mijn 520 weg te doen en een 525te gaan halen, is dit een groot verschil 520 of 525? En gisteren las ik ook over het ketting probleem bij de motor van de 2liter.. krijg steeds meer zin hem te verkopen want als mijn ketting breekt heb ik geen garantie door het chippen.. ik weet 1 ding zeker als ik ooit nog eens een BMW koop zal het minstens een 2.5 of 3 liter zijn.

Alvast bedankt voor uw info!

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: 520d turbo slaat laat aan

Bericht door tom_il » 13 okt 2015, 18:53

Hoeveel verschil durf ik niet zeggen. Ik heb toch de indruk dat het bij jou vooral om een gevoel gaat.
En dit durft nogal eens verkeerd zijn. Sommige motoren voelen krachtig aan omdat ze brutaal overkomen, maar als je er de cronometer er bij haalt dan kan de de lineaire motor die wat minder krachtig aanvoelt sneller zijn.
Ketting probleem is idd een potentieel probleem, eentje om in de gaten te houden.
BMW is nu heel wat soepeler geworden hier en vervangen de ketting met nieuwe geleiders als je motor op hun lijst staat. Als ze het chippen opmerken dan zou ga je hier waarschijnlijk niet van kunnen genieten.
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Performance en tuning”