stotteren inhouden 530 i 2005 (opgelost)
Geplaatst: 22 sep 2015, 23:11
Er is al veel gezegd over inhouden van dieselmotoren, maar over de benzine versies veel minder. Ik heb het volgende probleem: Af en toe inhouden (korte schokjes) bij optrekken vanaf 1500 -2000 tpm. Alleen bij warme motor.
Zowel met de automaat in de D als op manueel (ik dacht eerst dat de automatische bak in D haperde)
Ik heb ooit een kapotte bobine gehad (in het begin inhouden bij hoge toeren,waarbij uieindelijk de melding misfire kwam)
Tot op heden heb ik geen storingsmelding gezien. Ook via de obd geen melding kunnen vinden.
Ik heb de nokkenas sensoren al vervangen ( oplossing in dit forum) , zonder resultaat.
Ook de luchtmassa meter al vervangen, zonder resultaat.
Ik heb diverse meetwaarden gecontroleerd:
Short term trim, bank 1: varieert van + 6 tot -10, -10 bij optrekken, bank 2 idem.
Long term trim, bank 1: staat altijd in de min variƫrend van - 6 tot -3,5, bank 2 vergelijkbaar.
blijkbaar is het mengsel zonder correctie te rijk,ik trek hieruit de conclusie dat er geen leklucht na de LMM is. mogelijk geeft de LMM te weinig aan of is de inspuiting te veel.( te hoge brandstof druk??) Ik zie wel op diverse forums dat afwijkingen van de Long term trim tot 20 % niet echt een probleem is). Tijdens het stotteren (duurt maar paar sec) zie ik geen rare waarden verschijnen.
Kan de lucht massa meter stuk zijn of vervuild zijn ( is pas een half jaar oud)?. stationair zie ik ongeveer een lucht hoeveelheid van 4,5 gr lucht/ sec. Ik heb op een amerikaans forum gelezen dat je de LMM kan testen, een vuistregels is dat de max flow die de LMM aangeeft in gr/sec. bij max optrekken bij ca 5000 tpm, ca 70 tot 80 % van het vermogen in PK moet zijn. is deze max waarde < 65 % dan is de LMM stuk. Ik heb dit getest en kom uit op ca 170 gr/sec. dit is 170/258X100 = 66 %. ( wie kent deze vuistregel)
Wat mij wel opvalt is dat de LMM op ca 2 gr/s blijft staan als de motor uit is.
Is er iemand die mij verder kan helpen met de diagnose zover.
Bougies, bobines vervangen kan ik nog doen, maar heeft dat zin, ik verwacht dat deze vooral op hoge toeren uitvallen, maar op hoge toeren voel ik het inhouden niet.
Gr Goos
Zowel met de automaat in de D als op manueel (ik dacht eerst dat de automatische bak in D haperde)
Ik heb ooit een kapotte bobine gehad (in het begin inhouden bij hoge toeren,waarbij uieindelijk de melding misfire kwam)
Tot op heden heb ik geen storingsmelding gezien. Ook via de obd geen melding kunnen vinden.
Ik heb de nokkenas sensoren al vervangen ( oplossing in dit forum) , zonder resultaat.
Ook de luchtmassa meter al vervangen, zonder resultaat.
Ik heb diverse meetwaarden gecontroleerd:
Short term trim, bank 1: varieert van + 6 tot -10, -10 bij optrekken, bank 2 idem.
Long term trim, bank 1: staat altijd in de min variƫrend van - 6 tot -3,5, bank 2 vergelijkbaar.
blijkbaar is het mengsel zonder correctie te rijk,ik trek hieruit de conclusie dat er geen leklucht na de LMM is. mogelijk geeft de LMM te weinig aan of is de inspuiting te veel.( te hoge brandstof druk??) Ik zie wel op diverse forums dat afwijkingen van de Long term trim tot 20 % niet echt een probleem is). Tijdens het stotteren (duurt maar paar sec) zie ik geen rare waarden verschijnen.
Kan de lucht massa meter stuk zijn of vervuild zijn ( is pas een half jaar oud)?. stationair zie ik ongeveer een lucht hoeveelheid van 4,5 gr lucht/ sec. Ik heb op een amerikaans forum gelezen dat je de LMM kan testen, een vuistregels is dat de max flow die de LMM aangeeft in gr/sec. bij max optrekken bij ca 5000 tpm, ca 70 tot 80 % van het vermogen in PK moet zijn. is deze max waarde < 65 % dan is de LMM stuk. Ik heb dit getest en kom uit op ca 170 gr/sec. dit is 170/258X100 = 66 %. ( wie kent deze vuistregel)
Wat mij wel opvalt is dat de LMM op ca 2 gr/s blijft staan als de motor uit is.
Is er iemand die mij verder kan helpen met de diagnose zover.
Bougies, bobines vervangen kan ik nog doen, maar heeft dat zin, ik verwacht dat deze vooral op hoge toeren uitvallen, maar op hoge toeren voel ik het inhouden niet.
Gr Goos