Er is al veel gezegd over inhouden van dieselmotoren, maar over de benzine versies veel minder. Ik heb het volgende probleem: Af en toe inhouden (korte schokjes) bij optrekken vanaf 1500 -2000 tpm. Alleen bij warme motor.
Zowel met de automaat in de D als op manueel (ik dacht eerst dat de automatische bak in D haperde)
Ik heb ooit een kapotte bobine gehad (in het begin inhouden bij hoge toeren,waarbij uieindelijk de melding misfire kwam)
Tot op heden heb ik geen storingsmelding gezien. Ook via de obd geen melding kunnen vinden.
Ik heb de nokkenas sensoren al vervangen ( oplossing in dit forum) , zonder resultaat.
Ook de luchtmassa meter al vervangen, zonder resultaat.
Ik heb diverse meetwaarden gecontroleerd:
Short term trim, bank 1: varieert van + 6 tot -10, -10 bij optrekken, bank 2 idem.
Long term trim, bank 1: staat altijd in de min variërend van - 6 tot -3,5, bank 2 vergelijkbaar.
blijkbaar is het mengsel zonder correctie te rijk,ik trek hieruit de conclusie dat er geen leklucht na de LMM is. mogelijk geeft de LMM te weinig aan of is de inspuiting te veel.( te hoge brandstof druk??) Ik zie wel op diverse forums dat afwijkingen van de Long term trim tot 20 % niet echt een probleem is). Tijdens het stotteren (duurt maar paar sec) zie ik geen rare waarden verschijnen.
Kan de lucht massa meter stuk zijn of vervuild zijn ( is pas een half jaar oud)?. stationair zie ik ongeveer een lucht hoeveelheid van 4,5 gr lucht/ sec. Ik heb op een amerikaans forum gelezen dat je de LMM kan testen, een vuistregels is dat de max flow die de LMM aangeeft in gr/sec. bij max optrekken bij ca 5000 tpm, ca 70 tot 80 % van het vermogen in PK moet zijn. is deze max waarde < 65 % dan is de LMM stuk. Ik heb dit getest en kom uit op ca 170 gr/sec. dit is 170/258X100 = 66 %. ( wie kent deze vuistregel)
Wat mij wel opvalt is dat de LMM op ca 2 gr/s blijft staan als de motor uit is.
Is er iemand die mij verder kan helpen met de diagnose zover.
Bougies, bobines vervangen kan ik nog doen, maar heeft dat zin, ik verwacht dat deze vooral op hoge toeren uitvallen, maar op hoge toeren voel ik het inhouden niet.
Gr Goos
stotteren inhouden 530 i 2005 (opgelost)
stotteren inhouden 530 i 2005 (opgelost)
Laatst gewijzigd door goos op 06 okt 2015, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
Re: stotteren inhouden 530 i 2005
Zou het mogelijk te maken kunnen hebben met de gasklep die blijft hangen, iemand ervaring daarmee
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
-
thijsvanzwam
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: stotteren inhouden 530 i 2005
Je zou inderdaad eens kunnen kijken in het inlaat traject, deze kunnen nogal vervuilen door vettige lucht vanuit de egr en de carterventilatie. Je gasklep reinigen is nooit overbodig! als deze sterk vervuild kan hij ook zwaarder gaan lopen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: stotteren inhouden 530 i 2005
Probleem is opgelost, nadat ik de bougies heb vervangen is het probleem geheel over. In de board computer stond dat er nog 20 dkm mee gereden kon worden, niet dus. Het waren originele bmw bougies van NGK met iridium punt.
Als ik de bougies bekijk lijken ze wel veel langer erin gezeten te hebben. Toen ik de auto kocht stond de interval voor bougies op 80.000 km. Had net een beurt gehad, denk het niet. Bedankt voor het meedenken.
Als ik de bougies bekijk lijken ze wel veel langer erin gezeten te hebben. Toen ik de auto kocht stond de interval voor bougies op 80.000 km. Had net een beurt gehad, denk het niet. Bedankt voor het meedenken.
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
Re: stotteren inhouden 530 i 2005 (opgelost)
Top dat het is opgelost, maar je hoort dit zo vaak.
Ook de specilist waar ik graag kom met mijn auto zien we auto's die notabene net een beurt hebben gehad. Bougies zijn wel betaald maar niet erin gezet.
Ook los van een beurt, veel mensen rijden met foutieve of (flink) verouderde bougies. Wordt veel te weinig aandacht aan gegeven. Net als luchtfilters die nog nooit vervangen zijn bijvoorbeeld bij een auto uit 2001. En het dan raar vinden dat deze zo raar rijdt

Ook de specilist waar ik graag kom met mijn auto zien we auto's die notabene net een beurt hebben gehad. Bougies zijn wel betaald maar niet erin gezet.
Ook los van een beurt, veel mensen rijden met foutieve of (flink) verouderde bougies. Wordt veel te weinig aandacht aan gegeven. Net als luchtfilters die nog nooit vervangen zijn bijvoorbeeld bij een auto uit 2001. En het dan raar vinden dat deze zo raar rijdt

