E39 528i Loopt warm. Problemen zijn verholpen!
- HOONIGAN
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:32
- Locatie: Rotterdam - Alphen - Zoetermeer
E39 528i Loopt warm. Problemen zijn verholpen!
Na 10.000 kilometers probleem loos te hebben gereden liep gister de temp op.
Stond gister in de file en kreeg een obc melding van de koelvloeitstof temp.
Keek naar naar de temp. meter en zag die richting het rode kruipen( airco stond uit btw.)
Meteen de snelweg af, kachel vol en warm gezet en de temp liep meteen terug.
Kap open en zag de vin draaien.
Uiteidenlijk weer gaan rijden.
Had me tweede obc geopend en in het 7e testscherm de core temp aangezet.
Die zag ik bij stilstaan oplopen naar 114 graden en bij rijden zakken naar 95 graden,
Me koelvloeistof temp bleef netjes in het midden.
iemand suggesties wat ik hiermee aanmoet.
Mvg D'Angelo
Stond gister in de file en kreeg een obc melding van de koelvloeitstof temp.
Keek naar naar de temp. meter en zag die richting het rode kruipen( airco stond uit btw.)
Meteen de snelweg af, kachel vol en warm gezet en de temp liep meteen terug.
Kap open en zag de vin draaien.
Uiteidenlijk weer gaan rijden.
Had me tweede obc geopend en in het 7e testscherm de core temp aangezet.
Die zag ik bij stilstaan oplopen naar 114 graden en bij rijden zakken naar 95 graden,
Me koelvloeistof temp bleef netjes in het midden.
iemand suggesties wat ik hiermee aanmoet.
Mvg D'Angelo
Laatst gewijzigd door HOONIGAN op 21 okt 2015, 06:52, 5 keer totaal gewijzigd.
# Downshift iets...
- HOONIGAN
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:32
- Locatie: Rotterdam - Alphen - Zoetermeer
Re: E39 528i loopt warm.
Vanmorgen overigens helemaal geen problemen.
Core temp wel rond de 99/100 graden.
Core temp wel rond de 99/100 graden.
# Downshift iets...
Re: E39 528i loopt warm.
Stilstaand oplopen van temp is meestal visco.
Als de auto warm is ff kijken of je de visco kan tegenhouden? Zoja dan is de visco niet meer goed.
Als de auto warm is ff kijken of je de visco kan tegenhouden? Zoja dan is de visco niet meer goed.
||Ascot Green | Schroefset | Supersprint Exhaust | Remote Angel Eyes | Rolled Fenders | Keskin | Zwart Hemel | BBS 359M | M52 2.0 24v | Full Tinted Windows | M-Pakket | Rims & Paintjobs Fixed by myself||
______________
Nassje
______________
Nassje
- HOONIGAN
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:32
- Locatie: Rotterdam - Alphen - Zoetermeer
Re: E39 528i loopt warm.

Bedankt voor je snelle antwoord, ik ga hiermee aan de slag.
greetz D'Angelo
# Downshift iets...
Re: E39 528i loopt warm.
Zou het idd daar ook zoeken. En of de thermostaat.
Trouwens grappig dat je tussen rotterdam-zoetermeer-alphen zit. Hier zit ook mijn basis.
Trouwens grappig dat je tussen rotterdam-zoetermeer-alphen zit. Hier zit ook mijn basis.
Exit: E28 535i zwart metallic 1985, E39 520i H5 Touring Oxfordgrün Metallic
In: E39 528iA Cosmoblack metallic 1998 zwart leer sport interieur
In: E39 528iA Cosmoblack metallic 1998 zwart leer sport interieur
- HOONIGAN
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:32
- Locatie: Rotterdam - Alphen - Zoetermeer
Re: E39 528i loopt warm.
Ik ga in die richting kijken bedankt.
Geinig om te horen.
Ik parkeerde laatst naast een groene 2002 520i touring in Alphen aan den rijn.
Wellicht was jij dat
zo jaa dan heb ik nog wat foto's 
Heb jij een half houten stuur?
**Edit, jij heb een handbak dus jij was dat niet
Geinig om te horen.
Ik parkeerde laatst naast een groene 2002 520i touring in Alphen aan den rijn.
Wellicht was jij dat


Heb jij een half houten stuur?
**Edit, jij heb een handbak dus jij was dat niet

# Downshift iets...
Re: E39 528i loopt warm.
Dat zou goed kunnen bij autobedrijf Lekx?
Daar kom ik wel eens, ben bevriend met een monteur die daarnaast werkt en ken de oude heer Lekx en zijn zoon.
Ik zie net idd dat het een automaat is in je bericht. Dus dat was ik niet dan.
Daar kom ik wel eens, ben bevriend met een monteur die daarnaast werkt en ken de oude heer Lekx en zijn zoon.
Ik zie net idd dat het een automaat is in je bericht. Dus dat was ik niet dan.
Exit: E28 535i zwart metallic 1985, E39 520i H5 Touring Oxfordgrün Metallic
In: E39 528iA Cosmoblack metallic 1998 zwart leer sport interieur
In: E39 528iA Cosmoblack metallic 1998 zwart leer sport interieur
Re: E39 528i loopt warm.
Goede middag beste forum leden,
Pas uiteraard wel goed op, met het draaiend testen van de visco koppeling.
Wij zeggen daarom altijd "tel eerst uw vingers, als u een draaiende visco gaat testen"
Stel dat deze wel goed is, dan is de kans op verwondingen erg groot, en kunt u de spoed van een ziekenhuis gaan bezoeken!
Doe dit beter nooit!
Rijd de motor warm u hoort echt het verschil wanneer de visco vast komt, deze gaat nu meer geluid produceren.
Bij een op bedrijfs temperatuur gereden motor, dan zal een goede visco stroever draaien bij de warme motor.
Bij een koude motor zal de visco zonder probleem gemakkelijk rond te draaien zijn .
Ik had een paar jaar gelden ook een defecte visco koppeling.
Dat kwam ik te weten, doordat de electro fan van de airco werd ingeschakeld, zonder dat de airco was ingeschakeld. Een hele mooie veiligheid om een oververhitte motor te voorkomen, mooi bedacht van BMW!
Ik was dus erg benieuwd, waarom dit gebeurde, en heb toen de visco koppeling gecontroleerd.
deze kon ik dus moeiteloos rond draaien met een stil staande motor.
Ik steek dus onder geen beding, mijn handen en vingers uit naar een draaiende fan met een visco koppeling.
Dat is echt vragen om verwondingen, nooit doen dus!
Tip:
Wilt u dit dan toch met een draaiende motor uitvoeren.
Neem dan een dik opgevouwen krant, en rol deze op, en steek deze dan schuin onder een hoek van 45 graden in de bladen van de fan. Zo voorkomt u ook de verwoesting van de fan bladen.
Zo voorkomt u wel zware verwondingen aan uw handen!
Zo kunt u dus heel veilig de visco koppeling controleren!
Let altijd goed op uw en een ander mans veiligheid!
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Pas uiteraard wel goed op, met het draaiend testen van de visco koppeling.
Wij zeggen daarom altijd "tel eerst uw vingers, als u een draaiende visco gaat testen"
Stel dat deze wel goed is, dan is de kans op verwondingen erg groot, en kunt u de spoed van een ziekenhuis gaan bezoeken!
Doe dit beter nooit!
Rijd de motor warm u hoort echt het verschil wanneer de visco vast komt, deze gaat nu meer geluid produceren.
Bij een op bedrijfs temperatuur gereden motor, dan zal een goede visco stroever draaien bij de warme motor.
Bij een koude motor zal de visco zonder probleem gemakkelijk rond te draaien zijn .
Ik had een paar jaar gelden ook een defecte visco koppeling.
Dat kwam ik te weten, doordat de electro fan van de airco werd ingeschakeld, zonder dat de airco was ingeschakeld. Een hele mooie veiligheid om een oververhitte motor te voorkomen, mooi bedacht van BMW!
Ik was dus erg benieuwd, waarom dit gebeurde, en heb toen de visco koppeling gecontroleerd.
deze kon ik dus moeiteloos rond draaien met een stil staande motor.
Ik steek dus onder geen beding, mijn handen en vingers uit naar een draaiende fan met een visco koppeling.
Dat is echt vragen om verwondingen, nooit doen dus!
Tip:
Wilt u dit dan toch met een draaiende motor uitvoeren.
Neem dan een dik opgevouwen krant, en rol deze op, en steek deze dan schuin onder een hoek van 45 graden in de bladen van de fan. Zo voorkomt u ook de verwoesting van de fan bladen.
Zo voorkomt u wel zware verwondingen aan uw handen!
Zo kunt u dus heel veilig de visco koppeling controleren!
Let altijd goed op uw en een ander mans veiligheid!
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
- HOONIGAN
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:32
- Locatie: Rotterdam - Alphen - Zoetermeer
Re: E39 528i loopt warm.
Heren bedankt voor jullie duidelijke antwoorden.
Visco kan tegengehouden worden
Deze week of weekeinde Visco vervangen samen met voorste remmerij.
HEREN BEDANKT
Visco kan tegengehouden worden

Deze week of weekeinde Visco vervangen samen met voorste remmerij.
HEREN BEDANKT

# Downshift iets...
- HOONIGAN
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:32
- Locatie: Rotterdam - Alphen - Zoetermeer
Re: E39 528i loopt warm. Visco vervangen zonder resultaat
Afgelopen weekend eindelijk tijd gehad om de Visco te vervangen.
het vervangen van stelde weinig voor maar dit alles was helaas zonder resultaat.
temprateur loopt nog steeds op ( stationaar heb ik 118graden gezien)
Op naar het volgende.
*NOTE
Toen de tempratuur de eerste keer opliep heb ik een de dop van het reservoir eraf gehaald om goed te zien of er genoeg kvs in zat. Zou me systeem ontlucht moeten worden daardoor?
het vervangen van stelde weinig voor maar dit alles was helaas zonder resultaat.
temprateur loopt nog steeds op ( stationaar heb ik 118graden gezien)
Op naar het volgende.

*NOTE
Toen de tempratuur de eerste keer opliep heb ik een de dop van het reservoir eraf gehaald om goed te zien of er genoeg kvs in zat. Zou me systeem ontlucht moeten worden daardoor?
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolink verwijderd
Reden: Niet werkende fotolink verwijderd
# Downshift iets...
- HOONIGAN
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:32
- Locatie: Rotterdam - Alphen - Zoetermeer
Re: E39 528i loopt warm. Visco vervangen zonder resultaat
Moet ik eerst ontluchten voordat ik moet gaan denken aan het thermostaat?
Overige tips zijn altijd welkom
Overige tips zijn altijd welkom

# Downshift iets...
Re: E39 528i loopt warm. Visco vervangen zonder resultaat
Hoonigan,
Ontluchten hoeft alleen als er aan aandacht is besteed aan het (opnieuw) vullen van de vloeistof, niet (perse) als de visco vervangen is. Als het vloeistofniveau al een tijdje oké is zou er niet meer ontlucht hoeven worden want alle overgebleven lucht zou er wel uitgewerkt zijn. Ik zou inderdaad eerder denken aan de thermostaat. Hoe is de aanduiding tijdens het rijden, gaat hij dan naar het midden of blijft hij tegen het rood aan staan?
Jos
Ontluchten hoeft alleen als er aan aandacht is besteed aan het (opnieuw) vullen van de vloeistof, niet (perse) als de visco vervangen is. Als het vloeistofniveau al een tijdje oké is zou er niet meer ontlucht hoeven worden want alle overgebleven lucht zou er wel uitgewerkt zijn. Ik zou inderdaad eerder denken aan de thermostaat. Hoe is de aanduiding tijdens het rijden, gaat hij dan naar het midden of blijft hij tegen het rood aan staan?
Jos
- HOONIGAN
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:32
- Locatie: Rotterdam - Alphen - Zoetermeer
Re: E39 528i loopt warm. Visco vervangen zonder resultaat
Bedankt voor de toelichting.
Naald kruipt door naar het witte streepje ( 3 kwart/ 118Graden digitaal )
Tijdens het rijden zakt de temp weer naar het midden
of door het aanzetten van de kachel( 32 graden en vol blazen) gaat de naald ook weer naar het midden.
greetz D'Angelo
Naald kruipt door naar het witte streepje ( 3 kwart/ 118Graden digitaal )
Tijdens het rijden zakt de temp weer naar het midden
of door het aanzetten van de kachel( 32 graden en vol blazen) gaat de naald ook weer naar het midden.
greetz D'Angelo
# Downshift iets...
Re: E39 528i loopt warm. Visco vervangen zonder resultaat
Dat is gegarandeerd de thermostaat. Die zou ik vervangen als ik jou was. Hoe zit het overigens met de waterpomp, is het nog de eerste die erop zit? Tussen de 150.000 en 170.000 km gaan de lagers van de waterpomp het begeven. Ik heb 5 modellen e39 gehad (nu dus mijn 5e) en bij allen heb ik de waterpomp bij deze standen moeten vervangen.
Groet, Jos
Groet, Jos