Wastegate, wanneer geopend?
Wastegate, wanneer geopend?
Wie kan mij vertellen hoe de wastegate op mijn 535d precies werkt.
Gaat deze alleen open bij stilstaan/stationair en hogere toeren, zeg boven 3000 of gaat ie ook al een beetje open als je bijvoorbeeld afremt ongeacht de snelheid?
Ik ben benieuwd, kan er geen documentatie over vinden waar dit specifiek in beschreven staat
Thanks
Gr,
Vincent
Gaat deze alleen open bij stilstaan/stationair en hogere toeren, zeg boven 3000 of gaat ie ook al een beetje open als je bijvoorbeeld afremt ongeacht de snelheid?
Ik ben benieuwd, kan er geen documentatie over vinden waar dit specifiek in beschreven staat
Thanks
Gr,
Vincent
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Bedoel je wastegate of dump-valve? (al dan niet recirculerend)
De wastegate dient er voor om te voorkomen dat je turbo te hard gaat draaien. Bij plankas gaat je turbo draaien en stopt niet met versnellen totdat er iets ingrijpt: je wastegate. Als de geprogrammeerde druk (die staat in een look-up tabel) wordt gehaald, dan wordt de wastegate opengestuurd door de computer. De wastegate is een by-pass. Niet alle uitlaatlucht gaat meer door de compressor, maar een deel gaat er omheen en gaat verloren (waste dus) Daardoor loopt het toerental en de druk niet verder meer op. De wastegate gaat dus open in alle situaties waarin de te breiken druk dreigt te worden overschreden. Daar hoor en merk je overigens niks van, want de bypass komt ook in je uitlaat terecht.
Als nu je turbo volle mep draait en je laat ineens je gas los omdat je moet schakelen of afremmen, knalt de gasklep dicht en drukt de lucht die zo zorgvuldig door je turbo is gefabriceerd ineens tegen je gasklep. Hierdoor wordt je inlaat tot aan je gasklep als het ware opgepompt en ontstaan er schokgolven tussen turbo en gasklep die duidelijk hoorbaar zin als 'turbo chatter' Ook wordt je turbo wordt er enorm door afgeremd. Schakel je door, dan moet je turbo weer helemaal opnieuw opspinnen. Zonde menen veel mensen, en zij monteren een dump valve vlak voor je gasklep. Als de gasklep dicht gaat en de druk wordt opgebouwd gaat deze m.b.v. een vacuumbekrachtiging en bij een ingestelde voordruk open om deze druk te laten ontsnappen, het bekende Psssjjt! geluid oftewel de reden dat ik dit ding de buschauffeurs-klep noem. De druk kan nu weg, er treden minder schokgolven op en de turbo blijft langer nadraaien zodat je bij doorschakelen eerder weer turbodruk hebt. Gelukkig kan er een demper op, dan hoor je niks, en je kunt hem laten recirculeren in je luchtfilterbehuizing, ook lekker stil. Er zijn echter ook redenen aan te nemen dat de dumpvalve juist voor problemen kan zorgen. De turbo op mijn Lotus is zo klein dat ik het ding niet nodig heb. Die spint snel genoeg op
De wastegate dient er voor om te voorkomen dat je turbo te hard gaat draaien. Bij plankas gaat je turbo draaien en stopt niet met versnellen totdat er iets ingrijpt: je wastegate. Als de geprogrammeerde druk (die staat in een look-up tabel) wordt gehaald, dan wordt de wastegate opengestuurd door de computer. De wastegate is een by-pass. Niet alle uitlaatlucht gaat meer door de compressor, maar een deel gaat er omheen en gaat verloren (waste dus) Daardoor loopt het toerental en de druk niet verder meer op. De wastegate gaat dus open in alle situaties waarin de te breiken druk dreigt te worden overschreden. Daar hoor en merk je overigens niks van, want de bypass komt ook in je uitlaat terecht.
Als nu je turbo volle mep draait en je laat ineens je gas los omdat je moet schakelen of afremmen, knalt de gasklep dicht en drukt de lucht die zo zorgvuldig door je turbo is gefabriceerd ineens tegen je gasklep. Hierdoor wordt je inlaat tot aan je gasklep als het ware opgepompt en ontstaan er schokgolven tussen turbo en gasklep die duidelijk hoorbaar zin als 'turbo chatter' Ook wordt je turbo wordt er enorm door afgeremd. Schakel je door, dan moet je turbo weer helemaal opnieuw opspinnen. Zonde menen veel mensen, en zij monteren een dump valve vlak voor je gasklep. Als de gasklep dicht gaat en de druk wordt opgebouwd gaat deze m.b.v. een vacuumbekrachtiging en bij een ingestelde voordruk open om deze druk te laten ontsnappen, het bekende Psssjjt! geluid oftewel de reden dat ik dit ding de buschauffeurs-klep noem. De druk kan nu weg, er treden minder schokgolven op en de turbo blijft langer nadraaien zodat je bij doorschakelen eerder weer turbodruk hebt. Gelukkig kan er een demper op, dan hoor je niks, en je kunt hem laten recirculeren in je luchtfilterbehuizing, ook lekker stil. Er zijn echter ook redenen aan te nemen dat de dumpvalve juist voor problemen kan zorgen. De turbo op mijn Lotus is zo klein dat ik het ding niet nodig heb. Die spint snel genoeg op
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: Wastegate, wanneer geopend?
De 535d e61 heeft alleen een waste gate, geen dump valve.
Bedankt voor de toelichting.
Kan het dus zo zijn dat de waste gate open gaat bij remmen. Bij gasgeven sluit deze dus weer onmiddelijk.
Allicht zit daar een oplossing voor mijn irritante 'lag' welke ik soms ervoor bij gasgeven na remmen
Bedankt voor de toelichting.
Kan het dus zo zijn dat de waste gate open gaat bij remmen. Bij gasgeven sluit deze dus weer onmiddelijk.
Allicht zit daar een oplossing voor mijn irritante 'lag' welke ik soms ervoor bij gasgeven na remmen
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Alle turbo's hebben een wastegate, anders zijn ze dus niet te regelen.
Ik snap je reactie nog niet helemaal, maar het lijkt erop dat je bovenstaande nog eens moet lezen...
Heeft een vorige eigenaar misschien een dumpcalve gemonteerd?
Een wasegate gaat niet open bij remmen, maar je haalt wel je voet van het gas bij het remmen, de gasklep gaat dus dicht. Ik vermoed dan ook dat je de turbo chatter hoort :-)
De lagkomt doordat de turbo eerst weer moet opspinnen voordat je het effectmerkt, en dat kost tijd, het roemrichte turbo gat. Chippen zal het turbogat overigens kleiner maken!
Ik snap je reactie nog niet helemaal, maar het lijkt erop dat je bovenstaande nog eens moet lezen...
Heeft een vorige eigenaar misschien een dumpcalve gemonteerd?
Een wasegate gaat niet open bij remmen, maar je haalt wel je voet van het gas bij het remmen, de gasklep gaat dus dicht. Ik vermoed dan ook dat je de turbo chatter hoort :-)
De lagkomt doordat de turbo eerst weer moet opspinnen voordat je het effectmerkt, en dat kost tijd, het roemrichte turbo gat. Chippen zal het turbogat overigens kleiner maken!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Oh, en ik benniet dronken, maarzit op een slimme telefoon te tikken :-)
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Ik heb wel gemerkt dat er met het verwijderen van de wervelkleppen lag is onder de 1400 rpm.
Oplossing: op toeren houden (manual) en beter anticiperen op wat de overige weggebruikers lopen te kloten
Oplossing: op toeren houden (manual) en beter anticiperen op wat de overige weggebruikers lopen te kloten
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Wastegate, wanneer geopend?
het probleem bij mijn auto is: soms heb ik last van de lag en soms helemaal niet. Echt te bizar voor woorden. Daarom moet het opgelost worden, vind ik tenminste
Re: Wastegate, wanneer geopend?
heb daarom de dubbele turbo hè, 535dhj2 schreef:Oh, en ik benniet dronken, maarzit op een slimme telefoon te tikken :-)
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Aha! Hij houdt soms in en produceert dan geluid?
Dan zou ik de slangeklemmen van alle pijpen tussen turbo en inlaat eens controleren....
Dan zou ik de slangeklemmen van alle pijpen tussen turbo en inlaat eens controleren....
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Alles is nieuw en 100% in orde. Check, check en nog eens gecheckt.
Zouden het dan toch de swirl flaps zijn waardoor de lucht soms door de juiste aanzuigingangen de cilinders in gaat en soms niet. je hebt immers de lange route en een korte route
Kort geleden de nieuwe (verbeterde versie exemplaren) weggedonderd omdat ik ze dacht niet meer nodig te hebben.
Om nu weer een nieuwe inlaat te kopen is me te gortig.
Gasklep bij een diesel werkt volgens mij niet zoals je beschrijft, bij een diesel wordt deze klep niet gebruikt voor de luchtinlaat dus dan ook niet voor het turbo traject. Het is een smoorklep om de motor beter te laten slaan. Of heeft bij de 535d de gasklep wel deze functie??
Eerst maar eens concentreren op de waste gate, die vacuumdoos die op de grote turbo vastzit is nergens los te krijgen volgens mij, of iemand die mij kan vertellen dat dit wel kan
Mvg,
Vincent
@Henk/knakkel: als jij serieus je 535d gaat verkopen, zou ik dan misschien even deze vacuumdoos mogen wisselen met jouw exemplaar. Kijken of dit inderdaad mijn 'probleem' oplost
Zouden het dan toch de swirl flaps zijn waardoor de lucht soms door de juiste aanzuigingangen de cilinders in gaat en soms niet. je hebt immers de lange route en een korte route
Kort geleden de nieuwe (verbeterde versie exemplaren) weggedonderd omdat ik ze dacht niet meer nodig te hebben.
Om nu weer een nieuwe inlaat te kopen is me te gortig.
Gasklep bij een diesel werkt volgens mij niet zoals je beschrijft, bij een diesel wordt deze klep niet gebruikt voor de luchtinlaat dus dan ook niet voor het turbo traject. Het is een smoorklep om de motor beter te laten slaan. Of heeft bij de 535d de gasklep wel deze functie??
Eerst maar eens concentreren op de waste gate, die vacuumdoos die op de grote turbo vastzit is nergens los te krijgen volgens mij, of iemand die mij kan vertellen dat dit wel kan
Mvg,
Vincent
@Henk/knakkel: als jij serieus je 535d gaat verkopen, zou ik dan misschien even deze vacuumdoos mogen wisselen met jouw exemplaar. Kijken of dit inderdaad mijn 'probleem' oplost
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Ik vind het goed, kom maar langs.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Bij een 535d omdat die 2 turbo's heeft is die actuactor toch om de verhouding tussen de stroom naar de kleine en de grote turbo te regelen?
Moderne turbo's hebben geen wastegate meer. Het betreft immers VNT (variable geometrie) turbo's.. de actuator dient om de hoek van de leidschoepen te regelen. Bij hoog toerental staan de leidschoepen open om een teveel aan gasdruk om de schoepen heen te leiden. 525 dan wel weer een uitzondering idd.
Moderne turbo's hebben geen wastegate meer. Het betreft immers VNT (variable geometrie) turbo's.. de actuator dient om de hoek van de leidschoepen te regelen. Bij hoog toerental staan de leidschoepen open om een teveel aan gasdruk om de schoepen heen te leiden. 525 dan wel weer een uitzondering idd.
F10 N57N
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Daar zeg je wat Lowkey, had ik niet bij stilgestaan. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat dat vacuum regelaartje van de kleine turbo van Vincents E61 wat hapert.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Zat ik ook aan te denken, vandaag gaat het allerlaatste geld aan de auto uitgegeven worden, namelijk twee vacuum regelventielen
Degene die er nu op zitten zijn ook al 10 maanden oud (
)belachelijk natuurlijk maar ja dan is dit 100% uitgesloten.
Als dit het niet is, bij Henk het vacuumdoosje uitwisselen. Als het dan niet goed is gaat de fik erin. Ben namelijk recent de aankoopprijs voorbij gegaan....

Degene die er nu op zitten zijn ook al 10 maanden oud (
Als dit het niet is, bij Henk het vacuumdoosje uitwisselen. Als het dan niet goed is gaat de fik erin. Ben namelijk recent de aankoopprijs voorbij gegaan....
Re: Wastegate, wanneer geopend?
Genoeg is genoeg, Vincent. Snap je nu ook waarom ik hem weg ga doen.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
