Weggedrag
Weggedrag
Mn e36 316 (198000km) ratelt tijdens het rijden, heeft iemand hier ervaring mee?
Ook lijkt de auto onrustig als je met 2 wielen over een lijn komt. Hoort dit bij een sport onderstel of moet ik er meer achter zoeken?
Ook lijkt de auto onrustig als je met 2 wielen over een lijn komt. Hoort dit bij een sport onderstel of moet ik er meer achter zoeken?
- (2012-2015) : e34 518i '96
(2015-heden) : e36 316 '97
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: Weggedrag
Wat voor banden zitten er onder, hoe oud zijn ze en hoeveel mm zit er nog op??
Re: Weggedrag
Meer dan 5mm,
Kwam er gister achter dat de vorige eigenaar in alle banden 2.5bar had. Ik heb nu voor 2.0 en achter 2.2 zitten. Nog geen kans gehad om deze verandering goed te testen.
- Edit:
- Merk: Fulda
Type: Sport Control
Kwam er gister achter dat de vorige eigenaar in alle banden 2.5bar had. Ik heb nu voor 2.0 en achter 2.2 zitten. Nog geen kans gehad om deze verandering goed te testen.
- (2012-2015) : e34 518i '96
(2015-heden) : e36 316 '97
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: Weggedrag
MMhhmmm, die 0,3 bar zal zo snel geen verschil uitmaken.
Ratelen je stabi-stangen misschien, of is het een constant ratelgeluid??
Ratelen je stabi-stangen misschien, of is het een constant ratelgeluid??
- deepbass909
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: Weggedrag
Sowieso is 2.0 en 2.2 echt te zacht voor deze maat, ik rij in mijn cabrio met dezelfde maat banden op 2.4 voor en zelfs 2.9 achter.Maurits22 schreef:Meer dan 5mm,225 50R16 Leeftijd onbekend
- Edit:
- Merk: Fulda
Type: Sport Control
Kwam er gister achter dat de vorige eigenaar in alle banden 2.5bar had. Ik heb nu voor 2.0 en achter 2.2 zitten. Nog geen kans gehad om deze verandering goed te testen.
Onrustig rijgedrag is vrijwel altijd of speling op het onderstel of slechte banden. Check je hele onderstel op speling, je mag helemaal geen speling hebben (voel je tikjes, dan heb je speling).
Ik heb een weekje met oude banden gereden, en m'n cabrio bleef totaal niet recht rijden en ik moest continu corrigeren. Nu zitten er betere banden onder, en kan ik het stuur los laten.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Re: Weggedrag
Ik heb verkeerd gekeken, zal de bandenspanning weer hoger doen.
Ik voel geen tikjes, ik hoor ze wel.
Heb het onderstel laten controleren, er is geen speling. Dan blijft over de banden, ik zal kijken hoe het gaat met 2.4 voor en 2.9 achter, is dit de juiste spanning voor een 316? (323 cabrio is wat zwaarder...)
Ik voel geen tikjes, ik hoor ze wel.
Heb het onderstel laten controleren, er is geen speling. Dan blijft over de banden, ik zal kijken hoe het gaat met 2.4 voor en 2.9 achter, is dit de juiste spanning voor een 316? (323 cabrio is wat zwaarder...)
- (2012-2015) : e34 518i '96
(2015-heden) : e36 316 '97
- deepbass909
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: Weggedrag
My bad, ik ging bij die maat uit van een 6-cilinder... Voor een 316i is het advies een stuk lagere druk:
Voor: leeg 1.8, vol 2.0
Achter: leeg 2.0, vol 2.5
Ik rij zelf altijd met de spanning van volle belading, dat vind ik zelf net wat lekkerder rijden.
Voor: leeg 1.8, vol 2.0
Achter: leeg 2.0, vol 2.5
Ik rij zelf altijd met de spanning van volle belading, dat vind ik zelf net wat lekkerder rijden.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Re: Weggedrag
No problemo!
Het is volgens de boekjes de breedste band die onder een 316 kan.
Ik hoor hem met de druk 2.0/2.2 voor ratelen. Naarmate de snelheid/omwentelingen lager/minder worden, ratelt hij met een lagere frequentie. Het zijn dus de wielen die het veroorzaken. Ook merk ik dat hij in het stuur naar de kant toe wil waar ik met de wielen overheen rijd (wit vlak, lijn, pijl) Nogmaals vraag ik me af of dit bij dit type auto hoort of niet, kan het me niet voorstellen. de e34 touring heeft dit absoluut niet zo....
Ik neig toch meer te denken dat het de banden zijn die het veroorzaken. Dat wordt een dure
Het is volgens de boekjes de breedste band die onder een 316 kan.
Ik hoor hem met de druk 2.0/2.2 voor ratelen. Naarmate de snelheid/omwentelingen lager/minder worden, ratelt hij met een lagere frequentie. Het zijn dus de wielen die het veroorzaken. Ook merk ik dat hij in het stuur naar de kant toe wil waar ik met de wielen overheen rijd (wit vlak, lijn, pijl) Nogmaals vraag ik me af of dit bij dit type auto hoort of niet, kan het me niet voorstellen. de e34 touring heeft dit absoluut niet zo....
Ik neig toch meer te denken dat het de banden zijn die het veroorzaken. Dat wordt een dure
- (2012-2015) : e34 518i '96
(2015-heden) : e36 316 '97
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: Weggedrag
Zit er niks in je loopvlak, een schroef ofzo??
Heb dit met de F20 vorig jaar gehad, gaf tijdens het rijden een vreemd, tikkend geluid.
Systeem gaf niks aan, na visuele inspectie vond ik de schroef.
Zat gelukkig in een uitstulping van de band, heb hem zelf verwijderd, geen lek....
Heb dit met de F20 vorig jaar gehad, gaf tijdens het rijden een vreemd, tikkend geluid.
Systeem gaf niks aan, na visuele inspectie vond ik de schroef.
Zat gelukkig in een uitstulping van de band, heb hem zelf verwijderd, geen lek....

Re: Weggedrag
Of er iets in mn loopvlak zit... goeie! Ga ik vandaag checken.
Ondertussen achter het bureau op kantoor:
http://www.autoweek.nl/autoreview/17272/bmw-325i-cabrio (zoek op ET-waarde) en http://forum.bmwfan.nl/viewtopic.php?f=2&t=23528 (2e post).
Oftewel, ik moet na gaan kijken of de ET waarde van mn velgen tussen 42 en 47 ligt, toch?
Volgens mijn optielijst is de originele velg
2 mogelijke oorzaken voor het geratel
- niet kloppende et waarde waardoor wiel aanloopt in wielkast.
- iets in mijn loopvlak
zou 1 van deze dingen ook het onrustige weggedrag bij hogere snelheden en het hoorbare geratel bij lagere snelheden kunnen verklaren?
Ondertussen achter het bureau op kantoor:
http://www.autoweek.nl/autoreview/17272/bmw-325i-cabrio (zoek op ET-waarde) en http://forum.bmwfan.nl/viewtopic.php?f=2&t=23528 (2e post).
Oftewel, ik moet na gaan kijken of de ET waarde van mn velgen tussen 42 en 47 ligt, toch?
Volgens mijn optielijst is de originele velg
Dit komt overeen met deze velgen (de bandenmaat klopt met wat ik nu eronder heb en de tekening lijkt op mijn velgen) : http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... 7435&hg=36 Volgens OEM een ET waarde van 46. Dat zou niet het probleem moeten zijn, denk ik. Ik ga straks even controleren of de velgen nog de originele (en dus passende) zijn, door de maat af te lezen.S277A
BMW LM Rad Doppelspeiche BMW LA wheel/double spoke
2 mogelijke oorzaken voor het geratel
- niet kloppende et waarde waardoor wiel aanloopt in wielkast.
- iets in mijn loopvlak
zou 1 van deze dingen ook het onrustige weggedrag bij hogere snelheden en het hoorbare geratel bij lagere snelheden kunnen verklaren?
- (2012-2015) : e34 518i '96
(2015-heden) : e36 316 '97
Re: Weggedrag
Stuk glas in de "schouder" vd band: https://www.profiletyrecenter.be/bandenreparatie

Denken jullie dat dit beide problemen kan veroorzaken?
Denken jullie dat dit beide problemen kan veroorzaken?
- Edit:
- net gekeken, de velg is origineel, ET46 met de juiste bandenmaat, alles in orde daarmee
- (2012-2015) : e34 518i '96
(2015-heden) : e36 316 '97
Re: Weggedrag
Ik zou het niet in de banden zoeken maar alsnog in de kogels of rubbers en anders niet goed uitgelijnd. Dan zoeken de wielen ook behoorlijk bij witte vlakken of bolle wegen (door vrachtwagens bijv).
De ratel kan misschien te maken hebben met aanlopende rem/schijf of een wiellagers die aan het overlijden is. Speling is ook een oorzaak van zoekerig gedrag.
De ratel kan misschien te maken hebben met aanlopende rem/schijf of een wiellagers die aan het overlijden is. Speling is ook een oorzaak van zoekerig gedrag.
One life, live it!
Re: Weggedrag
Fuseekogels voor zijn vervangen en de auto is uitgelijnd vlak voordat ik hem kocht.(kan het zijn dat de fuseekogels niet goed bevestigd zijn?) aan de hand daarvan en zoekerig gedrag tijdens testrit vermoede ik al dat de vorige eigenaar het probleem ook al had en niet heeft weet op te lossen.
Welke rubbers en kogels moeten nog meer nagekeken worden aan de voorkant van de auto?
Vandaag naar een garage geweest en die wist mij te vertellen dat de ratel van rechtsvoor kwam. Ik heb de wielen eraf gehaald maar zag geen onregelmatigheden op beide remschijven
Goed om te weten is dat het volume van de ratel bij remmen harder klinkt, bij lagere snelheid is de frequentie lager(duidt op verband met aantal omwentelingen per tijdseenheid)
Zou de ratel kunnen komen door een kromme remschijf of remschijven waardoor deze eens per omwenteling tegen een remblok aankomt?
Welke rubbers en kogels moeten nog meer nagekeken worden aan de voorkant van de auto?
Vandaag naar een garage geweest en die wist mij te vertellen dat de ratel van rechtsvoor kwam. Ik heb de wielen eraf gehaald maar zag geen onregelmatigheden op beide remschijven
Goed om te weten is dat het volume van de ratel bij remmen harder klinkt, bij lagere snelheid is de frequentie lager(duidt op verband met aantal omwentelingen per tijdseenheid)
Zou de ratel kunnen komen door een kromme remschijf of remschijven waardoor deze eens per omwenteling tegen een remblok aankomt?
- (2012-2015) : e34 518i '96
(2015-heden) : e36 316 '97
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: Weggedrag
Dat kun je zelf mbv een krik checken.
Eerst ff met krik eronder, wiel van de grond los en band erop, het wiel verdraaien.
Kan nl ook het wiellager zijn dat stuk is, bij draaien hoor je dat snel genoeg.
Dan wiel er af en eerst voelen of alles goed vast zit, remklauw, schijf, schokbrekers, veer e.d.
Ben zelf een keer met een losse remklauw de Ardennen ingestuurd, garage was hem na de vakantiecheck/beurt vergeten vast te zetten.
Dit resulteerde in een ratelend geluid, dat al harder werd, na voelen aan alles bleek waar de ratel vandaan kwam, op tijd gelukkig.
Zou dit eerst eens proberen........
Eerst ff met krik eronder, wiel van de grond los en band erop, het wiel verdraaien.
Kan nl ook het wiellager zijn dat stuk is, bij draaien hoor je dat snel genoeg.
Dan wiel er af en eerst voelen of alles goed vast zit, remklauw, schijf, schokbrekers, veer e.d.
Ben zelf een keer met een losse remklauw de Ardennen ingestuurd, garage was hem na de vakantiecheck/beurt vergeten vast te zetten.
Dit resulteerde in een ratelend geluid, dat al harder werd, na voelen aan alles bleek waar de ratel vandaan kwam, op tijd gelukkig.
Zou dit eerst eens proberen........

Re: Weggedrag
Meneer van garage zei tijdens een rit in mijn auto dat een kapotte wiellager veel meer lawaai maakt. Ik ga de dingen controleren die je noemt. De ratel lijkt bij mij ook steeds harder te worden. Of ik ga me er meer aan ergeren, dat kan ook 

Laatst gewijzigd door Bart70 op 14 apr 2015, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
- (2012-2015) : e34 518i '96
(2015-heden) : e36 316 '97