Foutcodes na verwijderen swirl flaps...

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
BMWnewbie

Foutcodes na verwijderen swirl flaps...

Bericht door BMWnewbie » 21 mar 2015, 18:14

Hi

Vanmiddag de swirl flaps zelf verwijderd (en vervangen door blanking plates) in mijn 530xD uit 2008. Dat was een avontuur maar dankzij goede DIYs is het (volgens mij) goed gelukt...

Dat wil zeggen: toen ik de auto voor het eerst na de ingreep starte [had de min van de accu tijdens het werken losgehaalt en helemaal aan het eind weer vastgezet, waarbij even iets licht knetteren tussen de minpool en de aansluiting], liep de motor enkele seconden onregelmatig / trilde de auto wat meer, waarna hij weer regelmatig en rustig ging lopen zoals ik dat gewent ben.

Daarbij kwamen foutmeldingen: op de idrive: "4x4 systeem en DSC uitgevallen" en "Beperkte stabiliteit. Matig uw snelheid. ZSM laten nakijken door...enz."

Via BMWhat app op de iphone diagnose gerund: "Transmission: VGSG wheel Notlaufregelung activated. No DXC desired torque setting 0055C3" en "Engine: Smooth control 004B10". Via deze app alle foutcodes gereset, waarna ze niet meer voorkwamen.

Motor uit, motor weer aan, rondje gereden en ik denk te merken dat het sturen ietsje anders gaat, dat wil zeggen in een scherpe bocht voel je de wielen / auto iets uit de bocht slippen, terwijl ik dat nog nooit eerder gemerkt heb met deze auto (zeg maar dat korte gevoel dat ie uit de bocht vliegt).

Dit hele verhaal komt me merkwaardig voor. Het vervangen van de swirl flaps kan volgens mij echt geen relatie hebben met het 4x4 systeem of met DSC. Kan het zijn dat door de min van de accu te halen er dit soort foutcodes komen met als gevolg dat de BMW denkt in een soort noodprogrammaatje qua DSC te moeten gaan, waardoor ik nu dat merk bij de bochten? En zo ja, hoe kom je dan weer uit zo'n noodprogrammaatje?

Jullie commentaar / suggesties worden zeer gewaardeerd!

lekkerwijf1

Re: Foutcodes na verwijderen swirl flaps...

Bericht door lekkerwijf1 » 21 mar 2015, 20:02

Niets aan de hand, doordat sommige modules te lang zonder stroom hebben gestaan. Zijn er wat modules gereset, deze worden vanzelf weer ingeleerd.

BMWnewbie

Bericht door BMWnewbie » 22 mar 2015, 13:44

Okay thanks!

En dat de motor paar seconde merkwaardig liep, kan ongetwijfeld ook verklaard worden door inlaatspruitstuk los geweest en accu losgekoppeld geweest. Merk er ondertussen niets meer van, maar schrok wel ff.
(heb heel goed opgelet of er iets in het blok zelf viel....)

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 22 mar 2015, 15:03

Dat rare schokkerige lopen heeft mijn broertje ook met zn bmw als de accu eraf was geweest. Het gasklephius wordt dan opnieuw geintialliseerd door de motor computer

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”