Aankoop 530D

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Rico40
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 jan 2012, 18:05
Locatie: Apeldoorn

Aankoop 530D

Bericht door Rico40 » 25 feb 2015, 21:15

Hoi,ik ben van plan om een 530D handgeschakeld te gaan kopen en heb deze op het oog.
http://link.marktplaats.nl/m901965730

Hij is ingevoerd maar ziet er superstrak uit en netjes onderhouden,ik ga hem vd week in real life bekijken, heeft iemand tips waar op te letten?
Het is een handgeschakelde versie maar ik rijd veelal snelweg dus dat maakt mij niet zoveel uit.

Ik hoop dat ik mij snel kan gaan voorstellen met deze mooie 530D ;)

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Aankoop 530D

Bericht door Quadrantz » 25 feb 2015, 21:24

Vraag even of de wervelkleppen (swirlflaps) al verwijderd zijn, bekende diesel kwaal ;).

Verder zou ik altijd een aankoopkeuring laten doen, kost 50 euro maar dan weet je wel de staat van de auto :duim:

BasB

Re: Aankoop 530D

Bericht door BasB » 25 feb 2015, 21:48

Waarom doen ze hem weg na een maand?
Kleine handelaar zo te zien.
Zit geen NAP logo bij, dat is nooit bij importauto's tegenwoordig, maar zit er historie bij?

Beste een kenner meenemen.
Ziet er op het oog netjes uit.
ZOu zelf geen handbak willen, maar ze gaan niet snel stuk.
Toerental van een handbak is iets hoger dan een automaat ( 2050 tov 2300 toeren bij 120km/u )

Rico40
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 jan 2012, 18:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Aankoop 530D

Bericht door Rico40 » 26 feb 2015, 04:52

Dat van die wervelkleppen is een goeie zal ik vragen,de reden dat hij hem al weer verkoopt is dat hij een auto vd zaak gaat krijgen(was niet voorzien).

Historie zal ik even navragen,daar had ik ook mijn vraagtekens bij.
Normaliter zou ik liever ook de automaat hebben maar aangezien ik 80% snelweg rij...

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: Aankoop 530D

Bericht door Johan6 » 26 feb 2015, 10:22

Volgens mijn is dit een type met een M57-motorblok, en deze zitten geen swirlflpas gemonteerd.

Ik zou vragen of er in het verleden al eens injectors zijn vervangen. (dit is een prijzige reparatie)

Km-stand lijkt me iets aan de lage stand, maar het kan natuurlijk..
Ik denk altijd, je koopt een diesel om kilometers te rijden..dan is met deze niet gebeurd.
De mijne is ook van 2001 en ik ben 3de eigenaar en heb er bijna 400.000km erop staan.. (vrij logische kmstand, voor zijn leeftijd)

VERDER EEN STRAKKE BAK zo op de foto's.. :)

Als je de velgen wil verkopen, mocht je hem gekocht hebben hoor ik het wel... :ja:
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: Aankoop 530D

Bericht door Degids » 26 feb 2015, 10:33

Duitse diesels hoeven helemaal niet zo'n hoge km stand te hebben.
Als de auto het grootste gedeelte van z'n leven in Duitsland heeft rondgereden is dit helemaal geen verdachte km stand.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: Aankoop 530D

Bericht door Vliet » 26 feb 2015, 11:13

Nice! Mooie auto. Kilometerstand is niets vreemds aan, ik heb mijn E39 530d gekocht met 78.000km op de teller. Wervelkleppen is een puntje en de remmen (hebben het zwaar te verduren met 1.600kg).

Aankoopkeuring is wel handig :duim:

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: Aankoop 530D

Bericht door streamline » 26 feb 2015, 11:57

Deze auto heeft maar 1 jaar en 2 maanden in het buitenland gereden voor hij eind 2002 een Nederlands kenteken heeft gekregen. Dan had hij in de tussentijd wel nap opgebouwd moeten hebben.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: Aankoop 530D

Bericht door Vliet » 26 feb 2015, 12:02

@ Streamline: hoezo moeten hebben? Het had gekund maar het moet niet. Ik heb ook geen NAP op mijn 530. Als je een vriendelijke garagist hebt dan kun je zo de hele RDW historie aan KM-standen uit laten draaien. NAP is ook heel fraudegevoelig (tenzij vanaf 0 wordt bijgehouden).

Sjonnie
Berichten: 824
Lid geworden op: 20 okt 2008, 21:17

Re: Aankoop 530D

Bericht door Sjonnie » 26 feb 2015, 12:03

Johan6 schreef:Volgens mijn is dit een type met een M57-motorblok, en deze zitten geen swirlflpas gemonteerd.:

Dat vermoeden heb ik ook ja. Zeker de handgeschakelde M57 hebben geen wervelkleppen.
Kun je zien aan de vacuumslangetjes onder het inlaatspruitstuk.

Verders zijn het fijne en betrouwbare blokken. Luister naar de turbo, hard fluiten is meestal een teken dat ie er een keer aan gaat komen. Injectoren zijn idd een grote kostenpost mochten die komen, maarja dat kan binnen 10000km zijn of pas over 2 ton...
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
'08 BMW E61 525dA T

Rico40
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 jan 2012, 18:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Aankoop 530D

Bericht door Rico40 » 26 feb 2015, 12:54

Bedankt voor de snelle reactie's ik heb even kort contact gehad met eigenaar en volgens hem waren de swirls verwijderd(als ze er al in zaten) fusee achter vervangen oliebeurt etc..

Ben toch wel geneigd om te gaan kijken en NEE johan6 als ik hem koop blijven die geile velgen erop zitten ;)!

Is er ook iemand van jullie bekend met een M5 onderstel,ik kan mij voorstellen dat je wat inlevert op comfort maar meer wint qua wegligging?

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: Aankoop 530D

Bericht door Vliet » 26 feb 2015, 14:31

Hoi Rico, ik heb zelf een M-onderstel. En dat is wel stevig maar ik vind het een must. Je hebt in principe 3 varianten: standaard, sport en M-sport. Een M5 heeft weer een geheel ander onderstel.

Kleppen zaten er gewoon in als het goed is. De E46 met dat type motor heeft ze ook. En dat is waarschijnlijk ook alles schoongemaakt, dus een pre.

Succes iig.

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: Aankoop 530D

Bericht door Johan6 » 26 feb 2015, 14:56

Vliet schreef: Kleppen zaten er gewoon in als het goed is. De E46 met dat type motor heeft ze ook. En dat is waarschijnlijk ook alles schoongemaakt, dus een pre.

Volgens mij maakt het ook nog verschil of het handbak is of een automaat..
Dus ik denk dat ze bij dit model niet gemonteerd zitten..

Wie weet dit zeker, ben nu wel benieuwd of WEL of NIET....


:s
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

E34V8
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:13

Re: Aankoop 530D

Bericht door E34V8 » 26 feb 2015, 16:27

- Injectoren zoals genoemd. Makkelijk 400 euro per stuk Ex. inbouw. Je hebt 6 potten dus 6x400 + inbouw
- Turbo zoals genoemd, gaat richting de 1500 euro als die kapot is
- Swirlflaps zoals genoemd. Vooraf ECHT duidelijkheid hebben. Wat je kunt doen = chassisnummer door realoem.com halen en zoeken bij het inlaattraject of je swirlflaps en flap aansturing tegenkomt. Dan weet je meer.

Verder geldt in het algemeen voor iedere E39:
- Bij trillen tijdens het remmen op de snelweg van 140 naar bijvoorbeeld 80 = kromme schijven. Afdraaien helpt niet. Gewoon nieuwe (en bij voorkeur betere) schijven. Bekend probleem voor E39 en E38 modellen.
- Algemene trillingen in het stuur, de rug van de stoel of andere delen bij 80 - 90 - 100 - 110 - 120 - 130 = versleten onderstel. Qua onderdelen ben je zo 1.000 euro verder als je bij de goede merkonderdelen blijft. Je hebt dan de delen voor je complete voor en achtertrein qua dragende delen (ex. veren en dempers)

BasB

Re: Aankoop 530D

Bericht door BasB » 26 feb 2015, 17:10

Die verkoper zegt gewoon wat je wilt horen hoor.
Heeft de auto net en weet er eigenlijk helemaal niks van.
Is gewoon een handelaartje, is ook prima, en het verhaal van een auto van de zaak heb ik ook al 100x gehoord.

Volgens mij hebben de handbakken inderdaad geen flaps

Zijn praatjes zou ik links laten liggen, kan best een prima auto zijn, of helemaal niet.
Dus ga er heen en neem iemand mee die er verstand van heeft, rijd een rondje en kijk of ie ok is.
Allerlei moeilijke vragen over het verleden zit ie niet op te wachten en weet ie ook niks van.


Over de NAP:

Er worden inderdaad standen bijgehouden, ook van deze.
Ook al zouden ze keurig optellen, alle importauto's krijgen geen NAP logo meer bij Marktplaats.
Voorheen kregen ze die wel, als de stand zolang de auto in NL was maar klopte.
Omdat er echter zoveel fraude werd gepleegd met standen van importauto's is besloten NAP logo's bij importauto's er niet meer bij te zetten.
Zoals gezegd kan je nog wel de historie laten checken bij een autobedrijf, wel de papieren en het rijbewijs van de eigenaar meenemen.

Kortom:

Zou IK deze auto kopen?

Nee, ik niet: het verhaal is een lulverhaal, de historie is wat schimmig en de prijs is te hoog.
Als ie perfect zou rijden, wat best mogelijk is en hij zou max 3000 kosten dan zou ik het overwegen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”